Gå til innhold

Mannens situasjon i abort

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, ny her, hvis dette er feil sted for innlegget så kan jeg el moderator flytte hvis nødvendig.

Jeg bare lurer på om det er noen lover som sier noe om mannens situasjon i forhold til abort?

Ikke at menn må støtte barnet økonomisk (er dette en lov forresten eller bare noe de fleste gjør?), men er det noen lov sier helt konkret at menn har noe/har ingenting å si i forhold til abort?

Fortsetter under...

Hei! :)

Ja, innlegget ditt hører vel til her, vil jeg tro.. :)

Menn har ingen ting å si i forhold til abort fordi det er kvinnens kropp, og dermed hennes valg. Hver enkelt person bestemmer over sin kropp og helse. Ingen kan bestemme om andre mennesker skal gjennomgå en slik medisinsk behandling eller ikke. Mannen kan på ingen måte påvirke aborten, utenom å prate med kvinnen da. Vi har jo lover for pasienter, men jeg kjenner ikke til noen konkrete lover som omhandler akkurat abort da. Men det er vel kanskje andre her inne som har peiling på akkurat det? :)

Men hva tenkte du på da? En konkret sak eller?

Ja, skjønner.. :)

Ja, mannen har ingen ting å si på lik linje som jeg ikke har noe å si om andre sin helse/behandling. Det står sikkert ikke skrevet at "andre har ikke lov å bestemme over andre sin helse" -litt banalt sagt, men satt på spissen liksom.

Alle foreldre må gi økonomisk støtte til sine barn. Kvinnen må betale om barnet bor hos far, og omvendt. Dette er lovpålagt. Men siden kvinnen får automatisk omsorg for barnet er jo det som oftes menn som må betale bidrag da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...