2.runner.up Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Jeg er i dag 12+3 og va til min nye fastlege i uke 7+3. da sa jeg at jeg gjerne vil føde på rikshospitalet. Men hun sa jeg var altfor tidlig ute og hun tar ikke inn gravide før uke 9 tidligst. Ble ikke helt avklart om hun skulle sende søknad, men jeg trodde hun skulle det. Det var jo en av grunnene til at jeg kom så tidlig. Men jeg ble raskt kastet på dør og hun sjekket ingen ting. Så kom jeg tilbake i uke 10+3. Da var jeg litt irritert, hun haddde ik sendt søknad. Jeg sa "da kan vi bare glemme hele riksen" så jeg ba henne sende til Ullevål og hun sa at d ikke va noe problem å få fødeplass der osv. Idag ble jeg drit glad da jeg fikk brev fra ullevål, trodde d sku være ang. ultralyd i uke 18! Men NEI..de kunne ikke ta imot meg og hade sendt søknaden til Asker og Bærum! Hvordan i hel*** skal jeg komme meg ut dit? Sambo har ik lappen, vi må ta taxi og vi bor 10 min gangavstand fra ullevål! Da vil jeg snart heller hjem å føde i Bergen! Makan til tull NOEN SOM HAR ERFARINGER FRA ASKER OG BÆRUM?
canutten Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Ikke tenk på det! det blir helt sikkert bra! jeg fødte ikke der, men på Ullevål. Da det var 4 min mellom riene ringte jeg og fikk beskjed om at det var fullt..de måtte ringe rundt til ahus og bærum men s jeg hørte på! begge sa nei...måtte pent vente hjemme og så fikk jeg aller nådigst komme når jeg MÅTTE. Dette opplever du garantert ikke på Bærum! Dra dit å se! det er veldig hyggelig der! man merker at det er mer ro. Bestevenninnen min og broren min har begge fått barn der og er veldig godt fornøyd. venninnen min er i tillegg hysterisk sykepleier så det skal faktisk litt til.. Drosje må du ta uansett. vi kjørte de 500 meterene bort til Ullevål og fikk såklart parkeringsbot...denne gang lar vi bilen stå.. Er du skikkelig irritert kan du også bare møte opp på Ullevål, de kan nemlig ikke vise deg bort når fødselen er i gang...men ta en tur å se først! jeg er sikker på at du liker deg der. De har familierom så pengene dere bruker på drosja sparer dere på pappans hotellopphold på Ullevål. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Hei kjære deg. Prøv å ikke være lei deg. La i stede der du skal føde få ta opp gleden for at du faktisk skal bli mamma. Som henne over tror jg du kommer til og syns det er greit drsom du bare drar dit.Ullevål er et stor sykehus og mange fødsler samtidig, du vil garantert fåmer hjelp både under og etter fødselen på asker og bærum. Ang hvordan du sakl komme deg dit, du får dekt drosje til og fra betaler bare egenandel når dt gjelder fødsel.( mn egjelder bare en gang) Pass bare på at du er i fødsel når du drar slik at du ikke blir sendt hjem igjenn. Ønskr deg lykke til og kos deg i tiden fremover.
bullebull&gullegull Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Har du ingen andre som evt kunne kjørt dere innover da? Foreldre, venner eller noen? Tror ikke det er så mange som vil si nei til det... Skjønner at det er usannsynlig kjipt å ikke få plass der man vil. Men heldigvis har du lang tid på å finne en løsning på tingene! Ikke la plassen du skal føde bli altoppslukende. Prøv å gjør det beste ut av det!
2.runner.up Skrevet 22. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2007 Tusen takk for mange fine svar! Jeg kan legge til at det ikke er verdens undergang, for all del! Pappa kan sikkert kjøre oss hvis ik sambo får lappen til da. Taxi er ik noe problem. Kan også legge til at jeg er ferdi sykepleier i mai og har hatt praksis på både riksen og ullevål og er derfor mer kjent der. Jeg har overhodet ikke noe forbindelse med asker og bærum og kjenner ingen som har født der. Dessuten er det en prinsippsak for meg, når legen er så totalt idiot! Jeg vet jo at i helsevesenet får man ik noe gratis og her må man stå på krava, va derfor eg kom så tidlig førstegang! Håper jordmødrene på asker har lært seg noen finske teknikker så jeg ik revner helt! Men blir sikkert kjekt å dra på første besøk å se seg om! :-) Ikke meningen å være sur! Bare dumt det ble som det ble når jeg gjorde alt jeg kunne! Skulle sendt avgårde søknad selv! :-)
bullebull&gullegull Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 Jeg forstår deg såå godt! Jeg hadde lagt meg ned og begynt å hyyyle hvis jeg ikke hadde fått plass der jeg ville. Jeg hadde en veldig forståelsesfull lege som søkte Riksen for meg da jeg var 5 uker på vei. Men han vet også at jeg kan lage helvete hvis jeg ikke får det som jeg vil... Det er fullt lov å bli hysterisk når man ikke får føde der man føler seg trygg. Det å skulle være et totalt nytt sted, og noe helt annet enn hva man trodde, kan selv den mest stødige freake ut. Så absolutt all sympati til deg altså! Men jeg håper jo virkelig at når tiden kommer så får du en mye bedre fødsel på A-hus enn på Ullevål Men jeg syns du skal si det til legen din at du er utrolig skuffet over han/henne og at når du var der første gangen kunne de like gjerne sendt søknaden. Forklar det at pga legen må du finne en annen løsning. Smør tjukt på slik at du i det minste kanskje har gjort det litt lettere for nestemann å be om en tidlig søknad for fødeplass
Phantom´ Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Jeg har født både på ullevål og bærum. Jeg var veldig fornøyd med barseloppholdet (sykehotellet) på Ullevål, men selve fødselen og oppfølgingen var bedre på Bærum. Der er du ikke en i mengden. Litt mer hjemmekoselig og litt mindre forhold. Husker da vi var på ordinær UL. På ullevål satt vi 12-15 stykker på venterommet. Og det var full aktivitet på maaaange undersøkelsesrom. Da vi kom på Bærum trodde vi at vi hadde gått feil, men fant til slutt et lite skilt hvor det stod at vi var kommet til vanterommet for UL. Der var det 4 stoler, og ingen andre som ventet... Jeg hadde nok ikke gruet meg for å føde på Bærum. Jeg har hatt kjappe fødsler, og føler meg i grunnen mye tryggere på Bærum for t jeg faktisk får føde der. Mens vi ble innskrevet på Ullevål kom det to par som ble sendt videre til Lørenskog. Det slipper du nok å oppleve på Bærum. Lykke til. Håper du finner ut av det. PS Bærum har også familierom som pappa kan bo sammen med dere, i tillegg til vanlig barsel.
Phantom´ Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 Kan legge til at vi har søkt bærum igjen denne gangen også.
Misses*fødeklar* Skrevet 22. november 2007 #9 Skrevet 22. november 2007 Jeg kan også skriver under på at jeg var veldig fornøyd på Bærum. Små forhold og god oppfølging både under og etter fødselen. Har født i Stavanger også, men ikke på langt nær så fornøyd. Så hadde det ikke vært for at vi bor på vestlandet nå, så ville jeg absolutt valgt Bærum. Men skjønner jo det med reisevei for din del. Håper det ordner seg slik du ønsker det:-)
Dancing Queen Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 Så godt å høre at det er flere som har så gode erfaringer med Bærum. skal føde der jeg også.. har vært litt usikker, men var veldig fornøyd med UL og jordmor og da tror jeg resten også kan bli bra )
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 er det ikke fritt sykehus valg da??
låvesvalen Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 jeg bor på landsbygda med lang vei til sykehuset, jeg har bestandig fått ambulanse..er det spesielt for landsbygda eller??
Brunetta =) Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Jeg har født tre barn på dette sykehuset og er vært veldig fornøyd så det går nok bra, men jeg vill lagt frem situasjonen for min lege. Du kan få rekvisisjon til og kunne får gratis taxi dit om du trenger dette.
Gjest mphs Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Fritt sykehusvalg er det ja, men om det er fullt kan de ikke ta inn flere og er du i fødsel blir det vanskelig å vente flere dager på en ledig plass.
hannemor72 Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 I forrige svangerskap var jeg 5 uker på vei legen søkte på Riksen for meg. Jeg fikk likevel ikke fødeplass. Er du sunn og frisk uten vanskelig fødsel bak deg kan du uansett slå fra deg dette sykehuset. Jeg fødte på Asker og Bærum, og ville mye heller ha født der enn på Ullavål da jeg synes Ullevål er så fryktelig stort og "upersonlig". Det endte med en smule drama og hastekeisersnitt. Men, på AogB var de superproffe, flinke og fulgte mine ønsker hele veien. De utviste stor ro, trygghet og profesjonalitet. Etter en tøff fødsel var det godt å komme på barsel, ikke hotell, hvor de stelte og dullet og avlastet meg. NB: Ikke gå glipp av vellingen de serverer på natten. Den er så søt og god og gir masse energi for å amme gluphalsen. Be dem sette inn en kopp til deg hvis du sover. Det gjorde de snille pleierene hver dag for meg. Taxituren er din minste bekymring i en slik situasjon. Da får du en proff sjåfør og ikke en nervøs far bak rattet til en overkommelig pris. Faren kan ta bussen til sykehuset de andre dagene. Den tar ca 35 min fra byen, og stopper like ved sykehuset. Er du skikkelig heldig får du seng med flott utsikt over oslofjorden! Lykke til!
Gjest Skrevet 24. november 2007 #16 Skrevet 24. november 2007 Jeg har født to barn på Bærum og har vært kjempefornøyd begge gangene. Hadde endel "ekstra styr" i forbindelse med begge svangeskapene og var på sykehuset flere ganger, var bl.a. innlagt på føden i en uke etter en operasjon under mitt første svangerskap. Jeg har derfor vært i kontakt med veldig mange forskjellige leger og jordmødre der, og de har alle vært hyggelige, forståelsesfulle mennesker. Dersom du er engstelig for noe i løpet av svangerskapet, er det null problem å komme inn til kontroll umiddelbart for undersøkelse og ultralyd. Jeg skal føde mitt tredje barn i juni, og gleder meg stort til å føde på Bærum også denne gangen. Der vet jeg at jeg blir tatt godt vare på. Lykke til, jeg er sikker på at også du får en fin opplevelse på Bærum!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå