Engel, skatt og lite frø. Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Lillesøsteren min har nemlig fått det i skoleoppgave, og ber om hjelp. Men jeg husker jo så vidt hva eventyret handler om... Noen som har tolket historien før?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 finner ikke noe om akkurat det eventyret...hun må ta akkurat det? stakkars,er så utolig kjedelig med sånne oppgaver!! tar opp norsk nå så vet hva det er snakk om.er ikke glad i å tolke....
Tina0508 Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Jeg tolket dette på skolen i fjor. Jeg tolket det på høyskolenivå er det det hun skal også? handler om søken etter den ferfekte lykken, men også hvordan noe lite kan gjøre noe unikt. Den lille erten som beviste at prinsessen var ekte. Viktig å få med virkemidler. Men det skal hun jo ha lært på skolen.
Smånetta 14.mai Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Det er ei jente som blir funnet av et hoff. Hun hevder hun er prinsesse, men hoffet og kongefamilien tviler. De vil teste henne og lager en vanskelig felle. De legger en ert under tyve madrasser og tyve dunputer (tror det er tallene) og ber henne sove der. De mener det bare er en ekte prinsesse som vil merke at det ligger en ert under alle de dynene og madrassene. Når jenta våkner spær de hvordan hun har sovet. "Ikke så godt, jeg er både gul og blå for det var som jeg lå på en ert hele natta." Det er to ting som er viktige. Hoffet sitter liksom litt med skjegget i postkassa fordi de ikke helt tror på det jenta sier. De mistroiske tar feil denne gangen og den lille jenta har rett. Hun blir heltinne i eventyret uten egentlig å ha vært noen annen enn seg selv. Dessuten så er jo kjønnsperspektivet interessant sånn litteraturhistorisk. Jenta kan typisk bare bli helt i eventyret ved å være ultra kvinnelig, eller svak - om du vil. Hadde hun vært tøff og hardhudet og ikke lagt merke til erten, ville hun jo vært skurken, løgneren. Det er også en klassetankegang bak dette. Om den er fra forfatteren (H.C.Anderesen) selv, eller om han tillegger hoffet andres tanker (som han kanskje er kritisk til), vil jeg ikke si sikkert. Men det er jo også slik at dersom jenta er av en høyere klasse, den høyeste, nemlig kongelig, så blir hun heltinne. Det er kanskje nærliggende å tro dette er en kommentar til et tradisjonelt samfunn sett i forhold til Andersens egen bakgrunn. Men da faller man fort i fella å ikke skille mellom forfatter og verk. Hilsen en som LIKER tolkning.
Iselisom_Marie_Sondre Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 den hadde jeg på eksamen for 2år siden
Gjest Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Jeg også, men det gikk visst ikke så veldig bra, fikk 3:( Så min hjelp tror jeg ikke vil være verdt å sattse på uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå