Gå til innhold

når begynne med leggerutiner?

Anbefalte innlegg

Lillegutt er utrolig våken om kvelden og egentlig så har vi vel begynt med en form for legge rutine... men leser om flere her som legger barna ved 2000 tiden, og DET går ikke her i gården:) hehe.

Vi steller, bader og gjør han klar for kvelden rundt 2000 og han får da gjerne mat hvis han øsnker det. det er nå han gjerne blir lyyys våken:) hehe. Så ved 2330 tiden begynner vi å rigge oss til for sengen og av og til sovner han samtidig som oss eller så er han våken til senest 0230.

Må jo selvsagt neve at han er 7 uker i morgen:)

Om natta sover han forøvrig utrolig bra. Som regel sovner han 0030 og sover til 0530 og får mat og sover da til 0900.

Gjør vi det FEIL eller? Vil gjerne høre hva som er RETT=) hehe...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10977620-n%C3%A5r-begynne-med-leggerutiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa her sover mye om dagen og våkner til om kvelden. Tar gjerne på henne pyamas i 21 tiden, men har et bleieskift til før vi tar natten. Det er gjerne i 24-tiden. Hun sovner mellom 23 og 01 vanligvis. Sover i ca 3 timer før hun vil ha mat, men sovner igjen med en gang. Så står vi opp i 10 tiden. eller.. mellom 9 og 11 en gang.

Som du skjønner, så har vi ikke noen faste rutiner her enda. Vi tar det som det kommer. Man ordner seg slik det passer for den enkelte familie :o)

Ingenting er feil :o)

ok:) det er slik vi også har det... virker som de har ganske lik rutine:) kanskje det er fordi de er vekt?=) hehe.

Jeg for min del føler ikke at jeg kan gjøre så mye annerledes, tror han må regulere det litt selv en stund til... så får vi se---

Mitt lille gull som er 5 uker og 3 dager.......har akkurat samme mønster som deres smågull :-) Sover mye i løpet av dagen......Vi har bading og skift til pysj et sted mellom 19-21, da er hun veldig våken. Sovner etter pupp......men så vil hun ikke ligge alene mer enn 15 min før hun våkner. Ligger hun og koser med oss kan hun sove en time eller to. Så er hun våken fra 22-23 til halv to på natten før hun sovner.

Jeg prøver at vi legger oss rundt midnatt....men det blir som regel ikke noe soving med det første. Blir pupping.....bæsjing, skifting...litt skriking....pupping, raping osv.....hehe helt til halv to.

MEN jeg passer på å sove på formiddagen, slik at jeg får nok søvn. Da har jeg overskudd til å være positiv.......selv når natten siger på :-)

Når Stina var 5 uker, nå er hun 7, begynte vi å legge klokken 20.00 :-) Hun ligger naken fra 19.30, går i dusjen 20.00 og innen 20.30 sover hun. Da sover hun til nesten 24.00 - 01.00, får mat og sover igjen til rundt 05.00. Vi står opp alt mellom 06.30 til 07.30. Ganske fornøyd med det, det var ikke vanskelig for oss heller. Nå skal det sies at hun har et godt sovehjerte og er veldig rolig, og helt ærlig vet jeg ikke hvem av oss hun ligner :-)

Leggetiden har mye med hvilket tidspunkt man velger å begynne dagen på. Hvis man sover til ni kan man ikke forvente at babyen skal kunne legge seg klokka sju om kvelden. Natten er rundt 12 timer lang for de små.

Vi legger minsten mellom kl 7 og 8 alt etter som hvor vi får plassert stell og mating innimellom de to eldste som legger seg 7 og halv 8. Hender noen ganger at han sovner før 7 også. Men hos oss er det morgen kl 6 - halv sju. Stakkars minsten hadde aldri klart å være våken til klokka ti før det var natt.

Ellers når det gjelder leggerutiner så har vi ikke så mye mer enn bleieskift og på med pysj. Så legges han i sengen og lyset slås av på soverommet. På dagtid sover han stort sett i vognbagen rundt om i huset alt etter hvor vi andre befinner oss.

Annonse

Enig med "r r r" - leggetid har mye med når man står opp å gjøre. Vi har funnet ut (etter prøving og feiling) at mye aktivitet/frisk luft om dagen gjør at lille knert sover bedre om kvelden/natten. Hun er bare 3,5 uker foreløpig, da, men det gjør STOR forskjell. Så nå er det slutt på "innedager"... sukk! Vi legger henne ikke før 22.30 og hun står opp 07.00 (følger min rytme) også får hun heller sove mer på dagen så mor får gjort litt!

den siste uka har jeg nemlig prøvd å stå opp ved 0800 tiden for å prøve å endre på rutine... Har da vekket han, vasket og stel og tatt på klærne for dagen. Og selvsagt gjort sånne ting som gjør at han "skjønner" at det er dag. skru på tven, lys, osv osv samt å snakke med han/aktivisering. Men han bare sovner og er skikkelig grinete... :(

Men de siste par nettete har han ikke lagt seg senere enn 2400. så det er POSITIVT:) hehe.

For oss så må vi av praktiske årsaker ha leggerutiner hvor han legger seg 2030-2100. Men herlighet hadde vi fått til det og han hadde startet dagen rundt 0800 så skulle jeg ikke sagt noe:)

-hi-

jenta mi er 4 uker i morgen, og mye våken nå i forhold til for et par uker siden:) Hun er veldig snill om natta da...I går la vi oss i 23 tiden( pleier å ta på pysj i 19-21 tiden..alt ettersom ) , hun våknet 2.30...jeg ammer mens jeg ligger og vi sovner begge to da- jeg før henne:) Så våknet hun i 5 tiden, så 7.45 og da stod vi opp!

Men på dagen er det så som så...noen dager sover hun mye og andre dager mindre.

Jeg er bare veldig fornøyd med at hun er SÅ snill på natten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...