Gå til innhold

April: Da tror jeg at vi har kjøpt hus......GULP

Anbefalte innlegg

...Jeg er av typen som vil ha alle mulige garantier for at valgene vi/jeg gjør er rett.....Er livredd for ikke å ha tenkt på noe..... Derfor har dette med huskjøp tatt en liten evighet...2år..... Men nå er nok avgjørelsen tatt.... selvom det er mulig å trekke seg.

Dere huseiere(og andre som har tenker om dette):

Hva er viktig å tenke på i et hus?

Fyr løs!

Fortsetter under...

Dette går sikkert kjempebra!!

Viktigst; at tak, vegger, pipe, vinduer etc er tette og at det ikke er fukt og sopp noe sted. Og at det ikke er altfor trekkfullt - da stiger varmeutgiftene betraktelig i alle fall for dere som er vant til å bo i leilighet hvor dere får litt "gratis" fra naboer.

Husk rømningsveier ved brann og at brannalarmer virker som de skal. Tenk på sånt FØR det brenner helst ;o) Vi har i alle fall alternative rømningsveier klare her i huset, og når kledningen er byttet blir det modumstiger fra barnerommene og ned.

Og av sånne rent luksuriøse "viktige" ting så syns jeg det er greit å ha god plass på vaskerom, eller aller helst vaskerom i samme etasje som soverom og bad. Jeg er SÅ lei av å ha vaskerom i kjellern og alle soverom og bad i 2. etg... Ender med at rene klær ligger i 2-3 dager på spisebordet i stua før det blir brettet og lagt på plass. Dvs nesten konstant klær på spisebordet *ugg*

Praktisk med biinngang, men ikke et must. Jeg klarer meg foreløpig fint uten selv om gangen da krever litt ekstra renhold...

Genialt med badekar hvis man har små som ikke liker å dusje...

Lurt å ha masse uttak for strøm - typisk at man alltid mangler til èn ledning (jeg er da gift med en teknikknerd som har ørten bestanddeler i mediabenken + pcgreier)...

Nå i disse frost-tider; garasje!!! Jeg som kjører i bhg har da fått eneretten på vår carport så jeg slipper å skrape mens Matilde venter :oD Hvis man da ikke har motor- og kupè-varmer...

Lagringsplass; man får aldri nok skapplass, spes ikke har hus og dermed pr definisjon har plass til å lagre ting som er "kjekt å ha". For 3 år siden bodde vi på 48kvm og nå bor vi på 230 og loft og kjeller er nå allerede FULLE!! Ikke aner jeg med hva...

Vinterlagringsplass til plenklipper, dekk, sykler, akebrett og andre uteting.

Spotter i taket er praktisk og pent, spes når man har dimmer koblet til. Så slipper man de upene mor/barnlampene som alle har fordi de er så praktiske (min lyser opp hele stua når den er på fullt - har ingen uttak i taket utenom over spisebord).

Vent med å henge opp bilder til du er helt sikker på hvor du syns møblene skal stå. Så slipper du masse unødige hull (jeg sliter som regel litt på den fronten, jeg som er så utålmodig, hehe). Puss opp før dere flytter inn - når dere først bor der er det mye lettere å la være fordi det b lir så tiltak å flytte alle møbler og ting, feks. Vi har ennå ikke fått opp listene i gangen for å si det sånn...

Mange formeninger om hus? Jeg?? Hihi...

Gratulerer da. Morsomt det med å kjøpe hus, men ganske nervøst også. Jeg kjøpte jho ett hus til 2 mill for noen mnd siden uten å ha sett det. Sendte pappa'n min for å titte p ådet og etter det begynte vi å by på det.

Jeg så på huset om det var mye som måtte pusses opp, hvordan det ligger i forhold til barne og katte vennlig.Om jeg kom til å trives der, er det stort nok for fremiden, har ikke lyst til å flytte så mange ganger i løpet av livet. Liker å ha et fast holdepunkt.

Nå var jeg så heldig å få nabo huset til der jeg er oppvokst som liten og har min kjære pappa som nabo. Har nå pusset opp stuen og satt inn ovn og trives kjempe godt. Har bodd nå i huset i ca 2 mnd, er overlykkelig for at jeg hørte på pappa'n min når han sa at det var et kjempe fint hus for oss.

Lykke til og det kommer til å gå bra.

Takk for masse tanker og ideer!

Fukt, råte og trekk håper vi ikke blir noe stort problem ettersom dette er et helt nytt hus...eller det er faktisk ikke bygget ennå. Så oppusiing blir heller ikke noe tema denne gangen *puh*...det tok på forholdet vårt sist.... Vi får så høyt frustrasjonsnivå når vi pusser opp :-(( Rømningsveier har jeg ikke tenkt på....bør vel ha en stige ned fra annen etg......, men liker ikke at noen skal kunne klatre opp den når vi sover.....Jada...er litt paraniod :-)

Vaskerommet budre ideelt sett kanskje vært på samme plan som soverommene, men jeg fantaserer om en laaang deilig benk på vaskerommet i 1. etg (er ikke kjeller) til å holde på med klær.....og kanskje et tørkeskap der og *drømme* Andre "luksusting" vi har lyst å få til er kjølehjørne siden det ikke er kjeller der....

Huset har to bad...et med badekar og et med dusj......helst skulle dusjen vært der soverommene er, men vi får vel greie å gå trappa.....har da morgenkåpe.

Jeg er også gidt med en som bruket mildest talt litt over gjennomsnittet av strømuttak.., men så er han da også elektrikker så jeg regner med at det ordner seg billig.

Dobbel garasje følger med...der og skal gubben fikse automatisk åpner *sukk - for en luksus* Blir nok en del lagringsplass der og på møneloftet ti garasjen.

Vet alt om fulle boder, ja...og var litt bekymret siden huset bare har en bod på 3,5 kvm, men vi har tegnet det litt om så det blir ca 5,5 kvm bod og 2 soverom slås sammen til et stort + walk in graderobe *dobbeltsukk* Også oppdaget vi at det er planlag lagringsplass i husets knevegger.

Spotter io taket ønsker vi å få til, men vi ikke betale fullpris fir dette så lenge gubben er fagmann selv. Vi håper at han kan få slippe inn i huset å sett opp downlights og legge en sånn spesialvarmekabel under parkett i 1. etg der det ikke er varmaklabler- i praksis på stue og kjøkken. Blir spennende å se hva de går med på.

Bilder kommer aldri opp hos oss. Jeg får aldri bestemt meg hvopr de skal henge og er livredd for å lage hull på feilsted... hihi

Gleder meg heeeelt vanvittig til dette. Bare vi tør å slå til. Mange penger det står om....

Takk for masse fine innspill som bidrar til at jeg føler meg sikrere på at dette er rett for oss.

Annonse

He, he, ler litt av hvor deilig forvirret du er her... Ja, huskjøp kan være skummelt, men det kjekke med det er klart i overvekt! Nytt hus og greier, WOW, så kult!! Jeg har også kjøpt hus, MITT hus... Måtte kjøpe ut x'en, så nå sitter jeg med 2,5 mill i lån alene... DET er skummelt det på en lærerlønn... Gulp... Men det skal gå, og går det ikke, ja da er det bare å selge... ;-) Lykke til og kos deg i lykkerusen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...