Gå til innhold

Noen som kan veilede meg litt ?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg lurer på dette :

1.Hvis man er gravid på ungdomskolen, hva skjer da ?

2.Får man streng oppfølging når man er under 18 når man får barn?

3.Hvor mye penger får man i mnd ? (15år) , kunne jeg bodd m barnefar evt har jeg noen rett til det ?

4.Hva er best av keisersnitt å naturlig fødsel , blir det noen ekstra belastning for meg når jeg bare er 15 ?

5. Må jeg ta hele 10 omigjen ?

Tusen takk hvis noen tar seg tid til og svare :)

Fortsetter under...

Hei! Er du gravid? Då synes eg du skal ta kontakt med amathea, dei har veldig mykje informasjon om desse sp.måla du har:-) Eg kan prøva å svara, men eg veit ikkje om alt stemmer 100%.

1. Du må sansynlegvis ta fri eit år, før du går det om igjen. Viss ikkje, kan det hende du får ta det på deltid mens du har baby. Det er vel obligatorisk å fullføre barne og ungdommskulen (?)

2. Eg veit ikkje korleis det er med barnevern o.l men eg trur det er foreldrene dine som blir sett opp som verge, for du er ikkje myndig.

3. Eg veit ikkje om det er lovleg at du bur med barnefar, sidan du er under seksuell lavalder... Økonomien forandrar seg etter korleis livssituasjonen er (skule/barnebidrag/far i arbeid o.l )

4. Eg vil tru at naturleg fødsel er det beste:-) Om du ikkje er ferdigutvikla i bekenet, kan det hende dei tar rønken av det for å sjå til at ikkje noko blir øydelagt.

5. Må sansynlegvis fullføre 10. ja..

1. Om du er blitt gravid no, så kan det hende du greier å fullføre

dette året, som jeg regner med er 10??

Jeg tror også om du ble veldig dårlig den siste tiden eller noe sånnt, at du fikk gjøre skolearbeidet hjemme :)

2. Jeg ble gravid som 15 åring selv, og du får ikke noen stregn oppfølging eller noe, du går til jordmor som vanlig og de behandler deg ikke som en 15 åring for de om du er det. :) men om du/foreldrene dine har vert i kontakt me barnevernet og hatt problemer der, så følger de opp en del tror jeg for å se om du er "god" som mor, og om barnet kommer til å ha det bra hos deg/dere.

3. Jeg villa ikke ha bodd me barnefar fordi da mister du hele retten npå penger!!! du taper sååå utrolig mye på det!! i stede for å få 14000/15000 tilsammen så får du bare barnetrygda, som er på 950 kr eller noe!!

Men når dere går på trygdekontoret, så ikke si at dere er sammen.hehe da er det ikke sikkert dere får de pengene!! bare ett veldig godt tips, som du ikke må unngå ;)

Å det er en viss forskjell!!! Ta heller å spar opp penger til dere selv menst du kan:) så kan heller barnefar komme å gå som han vil å besøke dere, det er mye bedre;) det var det jeg gjorde når jeg fikk min første :)

4. Natulig fødsel er absolutt til å anbefale ;) det går såå utrolig bra:)

Der er mange kjempeflinke jordmødre og mange flinke leger:)

Ingen grunn til bekymring. Visst du tar keisersnitt, så tar det veldig lang tid å komme seg på beina igjen, men om du ikke har noe valg, å må ta keisersnitt,så går det også bra.. :) men prøv helst på natulig fødsel om du kan det :)

5. Du må sikkert fullføre 10kl men kansje du kan få gjøre skolearbeidet hjemme siden du skal ha bebi :)

det med at du må la være å si at dere er sammen, er jo rett å slett å juge til seg penger! syns virkelig ikke du skal gjøre det. er man sammen med barnefaren, og vil bo sammen har man ikke krav på penger, som man får når man er alenemor. det blir sjekket at man faktisk ikke bor sammen! finner de ut at dere har løyet, får dere store problemer.. kommer ikke noe godt ut av å juge seg til penger... dessuten, er man to om å få baby, er det jo veldig ugunstig å bo hver for seg. du ville fått hele ansvaret, mens faren kunne fortsette å leve livet sitt mens du satt der.. er det noen drømmesituasjon?

står ikke om du er gravid, men om du ikke er det, men bare har ille lyst på en baby, tenk på at du er veldig ung, og har mange år framfor deg som burde vært brukt på festing, venner, og bare leve livet som en normal tenåring! barn kan man få tidsnok uansett! vet med meg selv at jeg ALDRI ville beholdt barnet dersom jeg ble gravid som 15 åring. hadde ikke engang tenkt i de banene da.. det som sto i hodet mitt da var gutter, festing og shopping. absolutt ikke å få barn! men vil ikke dømme. folk må få gjøre som de vil, men man er jo ikke engang voksen selv da..

Så du sitte der å sier om hun er gravid, så villa du tatt abort????

Kansje ikke du var voksen nåkk når du var 15 år gammel, men det er kansje hun! folk er forskjellig vettu.

Men jeg sier at hun kan bo hjemme om hun vil og han kan bo med seg selv den første tiden, så de for spart seg opp litt penger! Det er vel ikke gale?? om man bor sammen og ikke sier noe om det, ja, da får man problemer!

Annonse

når man er under 18 får man overgangstønad uansett hvor man bor eller hvem man bor med. Det er fordi det er foreldrene dine som står økonomisk ansvarlig for deg unasett, men de skal ikke belastes økonomisk for at du får barn.

Men hvis du/dere bare er 15 år, så tviler jeg på at barnevernet lar dere bo alene med en baby. Barnet må ha en verge som er over 18 år gammel.

Man får bo alene med ett barn om man ikke er fyllt 18 år.

Jeg har vert igjennom det samme selv, og jeg hadde ikke noe problem med det i det hele tatt. Men verken jeg eller familien min har vert innblandet i noe med barnevernet å gjøre, så da er alt ok.

Men om noe skulle vere galt, så merker jo dem sikkert det ned på helsestasjonen.

så lenge man bor hver for seg, for at man skal spare opp penger, er det vel greit nok, men om man LATER som man bor hver for seg, mens egentlig er sammen, blir noe helt annet. var det jeg mente. uansett syns jeg man er altfor ung som 15 åring til å vurdere å få seg barn. er litt annerledes dersom man er uheldig. men for min egen del ville jeg ikke valgt å beholde, nettopp fordi man selv er et barn da! selv om man sikkert føler seg veldig voksen der og da. MEN jeg tviler ikke på at man kan være en veldig god mor/far selv om man er så god!

HeiHei=9iogmed at jeg har vært igjennom det så kan jo jef svare deg!

1: Vis du går i 10ende nå, så må du fullføre det, men isteden for å gå på skole, så kan du ha lekser og innleveringer til å gjøre hjemme...

2. siden du er under 16 så må barnevernet hvertfall komme på hjemmebesøk...har ikek komt til meg enda, men har vært på samtale(men det er pga pappa sendte bekymringmeld bare for å være ond).

3. jeg har en samlet sum på 14 tusen i mnd, å jeg bor ikke med bf.

4. Naturlig ville jeg valgt, det eren helt UTROLIG opplevelse!Å siden du er ung så er det lettere for deg enn en på 30...

5. Nei, du kan gjøre som jeg sa opp, kansje gå på skoeln 2 ganger i uken, å gjøre resten hjemme...!

Lykketil!!

Er du gravid eller vil du bare finne ut hvordan ting ville blitt om du ble det nå?

Synes det er skremmende hvis unge jenter frivillig lar seg bli gravide før de er voksne. Til og med før de har nådd den seksuelle lavalderen... Håper bare for din skyld og andre på din alder at dere prøver å forhindre det å bli gravide så godt dere kan. Vent til dere blir myndige og KANSKJE opplever at det å bli 18 år åpner for veldig mange nye muligheter. Jeg ønsket meg selv en egen baby da jeg var 15-16 år og fortalte søstera mi at jeg ville ha barn da jeg ble 18. Men da jeg var blitt 18 hadde synet mitt på det forandret seg helt og jeg innså at det ville være mye bedre å nyte livet alene og bare sammen med en eventuell kjæreste en stund til.

Jeg møtte min nåværende samboer for 3 år siden (da jeg var 19) og ble gravid 4 mnd etterpå. Var da voksen nok til å vite at han var en som kunne greie farsrollen og at han var en jeg virkelig ville ha! Hadde en kjæreste før han, og ønsket meg barn med han, men TAKK OG PRIS for at det ikke skjedde med han!

Bare tenk på at du skal greie å fullføre både videregående og eventuelle studier imens du har barn! Og tenk på at du skal greie det alene! Sånt vet man aldri, heller ikke jeg, men jeg har tross alt levd litt lenger og fått gjort unna litt mer enn hva du har enda... Jeg tok allmennfaglig påbygging som privatist mens jeg gikk gravid og var hjemme med førstemann. Nå er han i bhg., er 2 år, og jeg studerer 1.året. Har bodd sammen med kjæresten siden jeg ble gravid første gang og vi venter nå vårt andre barn i mai. Eksamenene tar jeg i august.

Vær så snill og vent noen år før du prøver å bli gravid hvis du ikke allerede er det! Et velment råd:-)

Om du allerede er gravid ville jeg ha tenkt seriøst på alle muligheter, både ved å beholde babyen og ved å ta den bort. Kommer helt an på din situasjon og forholdet til barnefaren, evt. hjelp fra foreldrene dine.

Lykke til!

Det er IKKE lettere å ta vare på barn når du er 15 enn når du er 30 ( var denne kommenateren i det hele tatt alvorlig!?)

Penger får du uansett når du er under 18. Men 14 000 i mnd er ikke så mye som du tror (du lever kanskje på månedslønn på 1000 kr nå eller?)

Annonse

Hei.

Jeg ble mor som 18 åring.

Og det er desverre lettere å å ta vare på et barn, når man har litt livserfaring i bagasjen!

Jeg trodde at jeg var SÅ moden som 18 åring, men nå sitter jeg å skjems over meg selv!

Jeg kan aldri si jeg angrer, men det er så mye jeg skulle ha gjort FØR jeg fikk barn!

Jada,det har gått bra, gutten er snart tenåring,fått søsken,mamma er godt gift og fått den utdanningen hun ønsker.Men for et slit!Så mange kvelder med gråt og bekymring over barnepass,penger,livet!

Penger er ikke alt!Ikke få barn fordi du tror at man blir så rik som ung alenemor!

Men du skylder barnet å ha litt livserfaring!Være moden!Vite hvordan man best skal løse livets oppgaver!

Det blir for dumt når 17-21 åringer sier at det er like lett å ta vare på et barn når man er ung, som gammel!FOR DET ER DET IKKE!Og det kommer man ikke til å innse, for man er voksen selv!

Jeg vet hva jeg snakker om jenter!Og jeg er nå så moden, at jeg selv klarer å se tilbake på alle feilene jeg har gjort og hvor moden jeg TRODDE jeg var....

Var den til meg??

vis du ser på spørsmålet så spute hun om hva som er best av naturlig fødsel og KS, å jeg mente at det er lettere å FØDE når man er 15 enn 30!

Ikke alle da self:P

Men jeg fikk beskjed av jordmoren på storken at det er i denne aldren kvinner burde føde siden hun hadde erfart at fødslene til de unge går mye bedre...!

=)

Men ja, vis du ikke er gravid enda, så ikke gid å prøv..

Vent et par år, du kommer ikke til å angre på at du ventet;)

må bare kommentere det med å bo fra hverandre eller sammen med tanke på penger...14000 i mnd eller 950..selvfølgelig ville jeg hatt adr min hos mine foreldre da uansett om jeg hadde bodd hos barnefar...ingen kan sjekke det om hun bor der så lenge hun har adr et helt annet sted...å det er jo da bare snakk om posten sin..så da kan hun jo bare hente den hos foreldrene...hadde definitivt jeg gjort...

men samtidig må jeg si at jeg er ikke så gammel selv å venter barn..men jeg har mann og hus og bil og fast jobb...men å være 15 år å planlegge å få baby syns jeg egentlig er galskap...har tenkt mye på det nå mens jeg har gått gravid at egentlig er det masse jeg kunne tenkt meg å gjort før jeg fikk barn..angrer ikke et sekund så ikke det jeg mener...men...gjør ferdig ungdomstiden din litt først jente..feste litt og kanskje reise å gjøre det du har lyst til..tiden kommer nok kanskje ikke til å bli som du tror med en baby på armen... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...