Gå til innhold

Kjenner dere like mye fosterbevegelse fra begge?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i morgen 23 uker på vei med tvillinger, og alt har gått veldig fint så langt. Men kjenner at jeg bekymrer meg litt innimellom, fordi jeg føler at jeg kjenner mer fosterbevegelse på den ene siden, i forhold til den andre. Er dette normalt? Hvor ofte og hvor mye bevegelse kjenner dere fra dem? Kjenner helst litt bevegelse når jeg tar meg en pause på sofaen på formiddagen eller kvelden, og litt når jeg slapper av etter jeg har spist.

Var på ultralyd i uke 18, og da lå den ene på tvers og den andre i hodeleie. Morkakene ligger på fremsiden av magen, kan dette ha noe å si for fosterbevegelsene?

Satser på at jentene våre har det bare fint inni der, og at det er bare mor som bekymrer seg unødvendig.

Takker for svar....

Fortsetter under...

Det er naturlig at man kjenner litt ulik bevegelse fra dem. Dette har jo med hvordan de ligger, hvordan morkakene ligger og hvor aktive de er. Det er jo to barn med to personligheter. Jeg har en propell som skifter posisjon hele tiden, og da er det naturlig at jeg kjenner mye bevegelse fra henne. Hun andre har ligget i samme posisjon siden vi oppdaget tvillingene i uke 18, og er mye roligere enn søstern sin. Nå er jeg i uke 31, og det er først siste uka at jeg kjenner mye fra dem begge. Dette har både med at begge nå ligger i hodeleie og at de har blitt så mye sterkere i det siste så alle bevegelser kjennes mye bedre. Plassen har også blitt mindre så de skumper nok mye til hverandre, mens hos deg så har de god plass enda. Men det er viktig at du følger med på dem og kjenner etter begge to, for begge skal jo bevege seg i løpet av dagen.

Kjenner meg igjen i det du skriver. Er 25 uker på vei og tvillingene har hele tiden hatt forskjellig aktivitetsnivå, men nå begynner tvilling 1 som ligger til ve. i magen å livne mere til. Er dog spent på om forskjellene i aktivitetsnivå holder seg når de kommer ut, hadde jo vært morsomt om en kunne oppleve litt av personligheten deres allerede nå:o) Men mest sannsynlig er det vel noe med måten de ligger på som påvirker hva jeg kjenner av bevegelser.

At morkaken ligger foran har noe å si for i hvilken grad du kjenner fosterbevegelser, disse vil dempes.

Forøvrig er det slik at en kjenner bevegelsene best når en er i ro. Det er sjelden jeg kjenner noe når jeg er i aktivitet/opptatt, men når jeg er i ro og ikke konsentrerer meg hardt om andre ting (når jeg legger meg, kjører til jobb etc.) så kan der være mange sprell fra magen, men noen ganger veldig få da også. Hvor mye bevegelser jeg kjenner kan også variere mye fra dag til dag. Men en skal kjenne bevegelser der inne hver dag fra nå av (etter uke 20-25, litt varierende hva som står i litteraturen). Dette synes jeg er litt fortvilende med to i magen for jeg føler meg aldri helt sikker på at jeg kjenner to som sparker.

Tror nok jentene dine har det bra. En er jo alltid bekymret som mor og dette kommer en til å fortsette å være for bestandig. Og man har ekstra lov til å bekymre seg som tvillinggravid for risikoen for komplikasjoner er jo en god del større enn i et vanlig sv.skap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...