Tooblind Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Da jeg var hos legen sist, og hun målte blodtrykket mitt sier hun at overtrykket mitt er stabilt og det har det vært hele tiden, mens undertrykket har økt nå og det var nå på 83 mot 68 i begynnelsen av svangerskapet. Hun sa at om det økte noe mere og kom opp mot 90, så måtte jeg på sykehuset på undersøkelse. Er det noen her som vet hva deres undertrykk ligger på og hva som evt blir gjort om det kommer opp mot 90?
kokosyklus Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Skjønner ikke hvorfro hun bekymrer deg uten grunn. Det er normalt blodtrykk. Det er normalt at BT svinger slik. Skulel det stige over 90 vil de sikkert bare sjekke for svangerskapsforgiftning, men det ville jeg ikke vært bekymret for selv iallefall. Ikke med et slikt trykk. Har selv målt mitt høyeste BT 130/85 og det laveste 100/50
Tooblind Skrevet 21. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2007 Ja hun er vel ikke av den mest stabile hun legen min.. Bør vel egentlig skifte fastlege tror jeg.. Dukker bare mere og mere opp som sier meg at jeg burde komme meg bort derfra.. :S Men tusen takk for svaret..
Matildesnusk + lille ups Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Høyt blodtrykk er definert som "2 målingar med minst 6 timars mellomrom over 140/90 mm Hg" (wikipedia), og da dette kan det være tegn på svangerskapsforgiftning, er det ikke noe galt i at en utreder det nærmere dersom undertrykket blir så høyt som 90, som du sier kokosyklus. Og ja, det er også normalt at blodtrykket svinger litt.
Frukten og To små Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 understrykket mitt har ligget på 70 ca hele veien, bortsett fra en gang og da var jeg stresset da fikk jeg 75. og da fikk jeg påpekt det.. Så det er ikke noe bra å ha over 80 vil jeg tro..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 skikkelig teit lege du har.. Ikke noe å bekymre seg for!! Det er 90 som er den "magiske" grensen. 90 over tid, vel og merke.. Og protein i urin, ødemer, hodepine og div annet før man blir bekymret..
Tooblind Skrevet 21. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2007 Hmmm.. Jeg skal på ny kontroll hos legen om en uke pga sykemelding og til kontroll på sykehuset uken etter pga det prosjektet jeg er med på, så jeg kan jo høre nærmere med de da.. Får ihvertfall sjekket blodtrykket skikkelig da.. Vil jo ikke bekymre meg unødig..
Frukten og To små Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 tooblind: føler du deg vel? husk at du kjenner mye på kroppen også, kroppen sier ifra hvis den ikke er bra! ikke heng deg for mye opp i undertrykket ditt, du kan jo google litt å se om du finner noe info. men trur du skal ta det med ro jeg, til du skal på neste sjekk ikke det at jeg er noen lege da..
Tooblind Skrevet 21. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2007 Frukt med Frø: Jeg er 80% sykemeldt grunnet hodepine, og har slitt med hodepinen siden september, men bortsett fra det føler jeg meg bra. Jeg har en del kynnere (til tider hvert 10. minutt), men de er ikke noe ubehagelige, så vet ikke om jeg skal bekymre meg over de egentlig. Fikk beskjed av jordmor at så lenge de ikke var regelmessige, så var det ikke noe å bekymre seg over..
Frukten og To små Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 disse kynnerene, kommer de i "tak"?hvor sitter kynnerene dine da? øverst i mageregionen? eller langt nede ved symfysen/underlivet? hvor langt er du på vei?? kynnere hele tiden hvert 10 min eller bare av og til? ble mys spørsmål her nå, men ble litt nysgjerrig.
Tooblind Skrevet 21. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. november 2007 Innimellom så kan det vel kanskje kjennes ut som tak, men det er ikke ofte, det kommer vel som oftest med nedpress. Da må jeg bare stanse opp og vente til det går over. Et par ganger har det vært skikkelig ubehagelig. De kommer ikke langt nede, med mindre jeg har nedpress samtidig, men det er ikke så ofte. Kynnerene kan komme "regelmessig" i noen timer, også dabber det av og det kan komme kanskje tre stk på et par timer. I formiddag f.eks hadde jeg konstante kynnere omtrent frem til 1130, så dabbet det helt av i noen timer før det begynte med hvert 10. minutt i en time kanskje, før det dabbet av igjen og ble normale med to - tre i timen. Jeg er 29 uker på vei og førstegangs, så vil jo ikke at noe skal sette igang før bebisen er klar. Jeg har jo ikke peiling på dette, så er takknemlig for all svar
Frukten og To små Skrevet 21. november 2007 #12 Skrevet 21. november 2007 er jo ikke rier du har, det er sikkert!men at kroppen din forbereder seg er sikkert og visst. noen har mye kynnere, sliter mye med de gjennom svangerskapet. noen merker ikke antydninger til kynnere eller modning, vi er veeldig forskjellige sånn sett! Når du stanser så går det jo over, og det er jo bare ++.er jo ikke noe behagelig med disse kynnerene! Det du skal merke deg som jeg synes er viktig da, er når disse kynnerene begynner å få tak og øke i styrke/smerte, da må du ringe til føden! men sånn som du beskriver det nå, så er nok det normalt for deg og din kropp.. og bra er det selv om det er no ordentlig herk :S. Du har jo 10 uker igjen, og dde 10 ukene er viktige uker!
Tooblind Skrevet 21. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk for svar.. Ja det er nok sikkert normalt for meg.. Håper at det er det, og får heller se det som en positiv ting at jeg får kynnere..
Frukten og To små Skrevet 22. november 2007 #14 Skrevet 22. november 2007 bare hyggelig. men husk at jeg er ingen lege da, så når du er usikker er det bare å ringe til føden der du skal føde!de svarer hjertelig på alle dine spm uansett når på døgnet! lykke til videre i svangerskapet!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 22. november 2007 #15 Skrevet 22. november 2007 jeg ser noen her sier at legen din virker litt koko, men jeg er egentlig ikke helt enig. Man skal være på vakt dersom BT går over 140/90 ELLER dersom undertrykket øker med mer enn 10 (eller overtrykket øker med mer enn 25). Har underttrykket ditt ligget på 68 hele veien og plutselig har øket til 83 har det altså økt med over 10, og bør følges med på) Det er nok uansett ingenting å bekymre seg for. Selv hadde ejg blodtrykk på 120/80 i uke 7... Det har steget ganske mye i løpet av dette svangerskapet, og i forrige uke var det oppe i 167/100. Først da ble jeg satt opp på ny "blodtrykkskontroll" 5 dager senere. Jeg er nå 35+3 og bt mitt var gått ned til 147/100 på tirsdag. Skal inn på ny kontroll til onsdag igjen:o) kan jo legge til at jeg ikke har proteiner i urinen da, så jeg er ikke så veldig bekymret. Hadde ejg hatt det hadde det vært definert som svangerskapsforgiftning. lykke til=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå