Gå til innhold

Noen lærlinger her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann...

Lurer på hvordan det fungerer dette med å være lærling og bli gravid.

Jeg er nå lærling, startet i August og er ferdig April-09.

Har innvilget lån/stipend og har lærling-lønn.

Om jeg blir gravid på første forsøk, så har jeg termin i september... hva er reglene da for permisjonspenger? Får en fra arbeidsplassen? Lånekassen?

Eller må en velge???

Lurer så på dette.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Som lærling er en kjempe godt skodd egentlig. For du er både under utdanning som student, og mottar lønn samtidig!!

Jeg har vært i samme situasjon. Da mottok jeg først vanlig lønn frem til jeg ble sykemeldt og ikke kunne jobbe lenger, så fikk jeg sykelønn (samme som lønn) helt frem til morspermisjonen startet, dvs 3uker før termin. Da gikk jeg over på enten full lønn i 10mnd eller 80% i 12mnd. Lønnen regnet de ut som følgende: de hentet inn de ti siste lønningene mine, noen hvor jeg var sykemeldt og noen der jeg mottok "vanlig"lønn. Da regnet de ut de seks beste lønningene mine og delte på seks. Den lønnen fikk jeg 80% av, ettersom jeg hadde valgt å være hjemme i 12mnd. Dersom du har barn eller er gift så får du også borteboer stipend når du studerer og du får mye rentefritak og slipper å betale så lenge du er i morspermisjon. Med andre ord det er bare gull og grønne skoger ;)

Lykke til da!!

Tips: vær ærlig og åpen med lånekassen så får du kjempemasse hjelp!

Ring og spør dem rett ut :) Du kan også sjekke ut hva du får i lån/stipen på siden deres.

Skrevet

...nr til lånekassen er: 04545

nettadr deres er: www.lanekassen.no

Skrevet

Tusen takk for svar=)

Hadde du lån/stipend under lærlinge-tiden?

Vil ikke begynne å undersøke så mye tilfelle det tar enda mye lenger tid før vi får det til....

Gill å grønne skoger er det vel ikke kanskje, for som lærlinglønn får du jo liksom ikke utbetalt så fryktelig mye da?

For 44 kr timen liksom mener jeg.. hehe, inviklede greier synest jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...