Gå til innhold

samvittighetskvaler...hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Min forrige fødsel var tøff, bla. satt babyen fast og jeg revnet mye (vil ikke gå i detaljer for å skremme andre som sliter med angst). Nå er jeg gravid igjen og jeg kjenner at det å føde vaginalt ikke er det jeg gleder meg mest til. Jeg er ikke redd for smerter, det er normalt å ha smerter i fødsel, men jeg kjenner at tanken på å skulle presse skremmer meg veldig.... Jeg er redd for at jeg er tøff helt til pressriene kommer, det er tanken på pressing som gjør meg helt skjelven.

Men, så vet jeg jo også det at vaginal fødsel er det beste for barnet mitt og alle vil jo det beste for sitt barn. Jeg sliter med dette, skal jeg være en "god mor" og føde barnet vaginalt eller skal jeg være egoistisk og tenke på meg selv og søke om KS (skal føde på ullevål, så jeg tror det bør gå i orden)?

Får man forresten barnet opp på brystet etter keisersnitt også? Jeg tenker i forhold til å amme rett etter fødsel....

Fortsetter under...

Ks var det eneste for meg, så derfor var det måten ungen kom. Er ikke akkurat at barn lider nød ved å bli født med ks. Unngår også mulige fødselsskader, syns pusteproblemer i begynnelsen er mindre ille enn varig hjerneskade...

Du er/blir ingen bedre mor av å føde vaginalt, og du er IKKE egoistisk ved å ønske ks. Dette er noe DU må føle på, og snakke med jordmor/lege om.

Jeg har hatt to ks (hadde ikke noe valg da), og jeg føler meg ikke som noen dårlig mor av den grunn. Skal ha ks igjen i april, og er glad for at jeg skal ha nettopp ks. Er så trygt og godt å tenke på synes jeg.

Du kan få ungen på brystet ganske fort etter ks ja, det kommer an på formen til baby, om den må ha hjelp til å puste osv.

Jeg er ikke redd for at mine babyer fikk/får en dårligere start etter ks, de to jeg har fått har klart seg veldig bra de..

=)

hei, du må slettes ikke ha noen dårlig samvittighet!! jeg har hatt 2 keisersnitt og skal ha mitt tredje i mars. Jeg har ikke kunnet velge selv. jeg har mekaniske feil i bekkenet som gjør att jeg ikke kan føde vaginalt, men jeg har aldri følt meg som noen dårligere mor enn om jeg hadde født vaginalt. Både jeg og barna har vært i fin form etterpå, ingen komplikasjoner på noen av oss!! jeg syns du skal tenke på det, noen kan bare ikke føde vaginalt, sånn er det bare, og det må en bare godta!! Lykke til med valget ditt!! Du har nå hvertfall født vaginalt en gang, ikke værst det skal jeg si deg!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...