Gå til innhold

vekst estimering, er det ofte veldig feil?

Eskimo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Me var på ekstra ul og då målte dei fosteret. Fant ut at babyen var ca 2400g og då var eg 33+4. Blir dette ein stor baby til termin då?

Er det ofte det blir feil vekt i forhold til det forventa?

Nokon som har erfaring med dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for svar! Ikkje så enkelt å få med seg alt på slike ekstra ul, det gjekk litt fort. Skal prøva å oppdatera når me er i mål:-)

Hehe, me får vel satsa på ein Eskimorten neste gong ja;-p

Skrevet

I mitt forrige svangerskap fikk jeg oppfølging ved Riksen, de gjorde flere UL for å sjekke størrelsen på babyen. De sa de kan ta feil ca 200 gram opp eller ned fra estimatet de regner ut. Videre at flere slike UL gjør de mer sikre, siden det alltid er litt vanskelig å måle. Siste måling for meg viste en baby på ca 4000 gram, og han var 3840 når han kom ut, så det kan gå den veien også;-)

Lykke til!

Skrevet

Fra tidligere diskusjoner på BIM har jeg inntrykk av at mange får oppgitt at babyen ligger an til å bli mye større enn den i virkeligheten er. Under mitt forige svangerskap hadde jeg en 3D UL og fikk da oppgitt at babyen min ville veie ca 4300 g ved termin. Jeg ble ganske engstelig ved tanken på å føde en stor baby, og så for meg at jeg ville gå på overtid og så ikke klare å få ut babyen.

Jeg fødte en gutt som var 3470 g. Dette var riktignok 10 dager før termin, men jeg har vanskelig for å tro at babyen ville lagt på seg nesten ett kilo til i følge legens beregninger, dersom jeg hadde gått til termin.

Denne legen var skråsikker i sine beregninger, og sa at utregningen var veldig nøyaktig.

Det var noe annet jeg reagerte på under ultralydundersøkelsen, og som plaget meg i etterid. Siden dette var 3D UL, er litt av poenget at man får fine bilder av babyen til albumet, og legen ville gi oss fire forskjellige bilder. Etter et par "knips" ville imidlertid ikke babyen vise seg frem mer, og snudde seg vekk for tilsynelatende å sove. Legen sa han ville "vekke" babyen, og tok tak i magen min med begge hender og virkelig ristet til skikkelig, så hardt at det faktisk gjorde vondt. Da babyen fortsatt ikke snudde seg, ville han gjenta dette. Jeg syntes opplevelsen var så ubehagelig at jeg heller avsluttet undersøkelsen, de bildene betyr ikke SÅ mye..! Selv om det var spennende å se babyen i 3D, hadde jeg dårlig samvittighet da jeg gikk derfra, følte at babyen hadde blitt "plaget", og jeg var redd for at den voldsomme ristningen skulle forårsake skade.

Dag Harald, synes du det er OK å riste HARDT i magen for å "vekke" babyen under UL undersøkelse? Kanskje det er vanlig, overreagerer jeg? Har i ettertid lurt på om dette kunne fått konsekvenser, at morkaken kunne løsnet e.l.

Må legge til at jeg skal på 3D UL også i dette svangerskapet som er mitt tredje, om et par uker, men da på en annen klinikk. Jeg kommer ikke til å akseptere at babyen skal "plages" for at vi skal få fine bilder, denne gangen går jeg fordi jeg ønsker å se at alt er bra der inne.

Har andre hatt lignende opplevelser?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Eskimona kom til verden 4. januar (to dagar før termin) og var 3400g:-)

Skrevet

Morkakefunksjonen reduseres vel også ofte den siste tiden. Men vekstestimering går etter gjennomsnittvekst og tabeller, slik at det endelige reultatet varier litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...