Gå til innhold

Alkohol i begynnelsen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle dere med barn i magen!:-)

Fant i går ut at vi skulle ha nr. 2. Først ble jeg veldig glad, men så kom jeg på at jeg hadde jo drukket meg full et par ganger denne måneden.

Ble skikkelig lei meg , Har jo hørt så mye om at det er skadelig fra dag en osv.Snakket med flere om et men de sier bare at jeg skal glemme det og at alt helt sikkert er fint.

Sist jeg var gravid sa legen at jeg ikke skulle tenke på om jeg hadde drukket før jeg fant det ut (det hadde jeg ikke gjort den gangen), Hun sa det var helt ufarlig. Men nå har plutselig legene snudd altså.

Jeg har også lest at det er utrolig få som tar skade av det, så jeg lure på om det bare er for å få oss vordende mødre livredde og dødsbekymret? Det er i hvert fall jeg. Det har lagt en stor demper på gleden over at jeg faktisk er gravid. Og mest sannsynlig har barnet mitt det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hørt om mange som har vært i din situasjon... gått bra med alle... alle har fått friske barn.. ingen komplikasjoner...

de får vel heller ikke noen stoffer fra oss før de har navlestreng eller?? (4uker?)

går nok bra... tror ikke at det det er noen fare...

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege forklarte at hvis fosteranlegget var blitt skadet av alkoholen før vi engang visste vi var gravide, ville det nok komme ut før vi rakk å ta en test... Så det skulle jeg bare ta med ro. De første ukene er det celledeling som foregår, og festing i livmoren, og alt dette er så fint laget at blir det skadet, ja så kommer det ut uten å vente! Det beroliget meg veldig iallefall, for jeg gjorde det samme.. Så når det har vært der inne såpass lenge så henger det fast!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var da 7+2 når jeg fant ut at jeg var gravid.. visste ikke hvor langt jeg var på vei før jeg kom meg på ultralyd (og da var jeg 8+1)

Jeg sa til legen at jeg hadde jo drukket noen ganger og da spurde hun om jeg drakk ofte. om det var hver dag eller bare en fest av og til..

jeg svarte et par fester og da fikk jeg beskjed om ikke å bekymre meg.

dessuten så vi jo at alt var bra på ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup da jeg var gravid med datteren min, og drakk over 10 (!) enheter fordelt paa enda flere timer, grunnet at jeg fikk mensen (trodde jeg) dagen foer - som nok var festebloedning tenker jeg. Kastet opp - paa en maate heldigvis, kroppen min ville nok ikke ha den alkoholen - utpaa natten, og alt gikk og har gaatt veldig fint. Jeg tror ogsaa at de som har tatt skade av det, blir til spontanaborter, og at du skal tenke framover naa. Mest sannsynlig har lille spire det utmerket, og en bekymret rugekasse trenger h*n i hvert fall IKKE... =o)

 

Lykke til, dette gaar fint skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som har blitt til på prevensjon, og hvor jeg absolutt ikke hadde noen anelse. Med begge så klarte jeg jo selvsagt å ha en skikkelig fest etter at jeg ble gravid, før jeg fant det ut (og jeg er sjeeelden på fest!!), men ble beroliget av legen med at det var veldig mange som gjorde det, uten at det ble ble noe galt med fosteret :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bra mange som er i din situasjon.I alle fall har mange jeg kjenner vært i den situasjonen. Før man rakk å forstå at man var gravid så hadde man tatt seg en fest og drukket alkohol. Gjorde det sist. Oppdaget at jeg var gravid noen dager etter nyttårsaften og da hadde jeg festet et par ganger i romjula... Det gikk bra!

Denne gangen har jeg ikke festet, men tatt et par glass rødvin til en middag jeg var på.

 

Poenget er at fagfolk ikke vet nøyaktig hvor mye alkohol som skal til for å skade fosteret, og da er det like greit å være totalavholdene når man oppdager at man skal ha barn. Men det skaper jo selvsagt angst hos den nygravide. I alle fall så tror jeg også barnet ditt har det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...