Gå til innhold

Takk for gratulasjoner og ammehjelp

yasumi

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gratulasjoner da Amund ble født, og takk for ammetips.

Vi fikk tak i helsesøster på helsestajonen som kom hjem til oss samme dag, tror hun skjønte hvor ille det var med ammingen, jeg hylte jo i smerte og gråt hver gang jeg ammet. Fikk lært en god teknikk på hver pupp (avhengig av hvor sårene på puppene var, slik at de skulle belastes minst mulig). Øvde i går kveld, men sårene var fortsatt så vonde at jeg tilslutt ikke klarte mere, men merket at teknikken ihvertfall var mye bedre, hadde bla. ikke hatt han nærme nok og ikke passet på at han gapte høyt nok.

Men for at jeg skulle orke å fortsette har vi tatt en hviledag i dag, det vil si jeg håndmelker og mannen min gir han med kopp (NB ikke flaske). Men etter et halvt døgn med kopp ville han kun ha pupp, jeg måtte derfor gi han bryst med hjertet i halsen og tårer i øyekroken, men tenk: Det gikk kjempebra å amme! Brystet var ikke like sårt lenger etter å ha fått hvilt seg noen timer. Fortsatt litt sårt selvfølgelig, men av en helt annen verden! Det andre brystet må fortsatt vente fordi det har større sår, men jeg tømmer det (og sparer melken) slik at produksjonen ikke stopper opp. Så nå er vi optimistiske, og jeg er så glad for at jeg endelig får kost med gutten min og ikke alt bare er smerte. Skal kjøpe håndpumpe også, den du foreslo Liten Kuling.

Er nå veldig letta, må si dette var verre en fødselen og trodde en stund at det aldri kom til å gå. Anbefaler derfor hviledag for såre pupper!

Fortsetter under...

Så godt å høre at det går bedre med ammingen.

Jeg måtte ha hviledag jeg også når det var som vondest, samt at jeg da hadde lite melk. Da var det mme med et lite beger.

Nå går ammingen veldig bra og han får bare morsmelk.

Harald har blitt bedre på å gape høyt og jeg har også blitt mer erfaren. Vekten hans stod stille forrige uke, men nå på tirsdag hadde den gått fint opp.

Rart hvor mye man går og tenker på svangerskapet og fødselen, mens man egentlig ikke er helt forberedt på barseltid og amming!

Hei dere to :)

Så godt å høre at ammingen går bedre Yasumi.

Nå er jeg på vei inn i uke 27 som er en aldri så liten mile pæl. Det er lenge siden sist jeg fikk baby så jeg føler meg nesten som førstegangs fødende igjen. Ikke helt da selvfølgelig, for jeg husker at jeg også ble veldig sår på brystene i starten når jeg ammet. Jeg ble pensøet med noe på barsel og måtte hvile puppene en dag.

Fikk noen av dere beskjed om å "herde" brystvortene i svangerskapet?

Jeg gjorde dette med min første og kan ikke huske at jeg ble så sår da. Men andre mann var det ingen som nevnte dette og jeg tenkte ikke noe over det.

Når jeg leser om dere blir jeg jo minnet på hvor sår jeg var med nr 2 og tenker at jeg skal begynne å herde igjen. Dvs. frotere brystvortene etter dusjing hverdag.

Kos dere masse med guttene deres, vi kommer etter om noen måneder :)

Klem fra Fryda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...