Gå til innhold

Forskjellig lengde på svangerskap i Danmark og Norge??

bergen81

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 27. januar, og skal i følge babyverden sin terminkalkulator være 30+5. Men når jeg var til jordmor forrige mandag, sa hun at jeg var 29+1 (og ikke 29+3 som terminkalkulatoren sa..) Så hørte jeg fra en venninne at et svangerskap i Norge er beregnet til 40+2 uker, mens det i Danmark er 40+0! Kan dette stemme?? Er det noen andre som har erfaring med dette? Skal bestille flybillett rundt nyttår, og må vite at jeg ikke er mer enn 36 uker på vei den aktuelle datoen.. Puh, så forvirrende...

Fortsetter under...

I Norge heter det at et svangerskap varer i 40 uker og 2 dager. Mens i Danmark er det kun 40 uker. Synes bare det er rart at terminen beregnes med to dagers differanse i de to landene.. Har jo ingen praktiske konsekvenser, men må som sagt vite om jeg er 36+ 0 eller 36 + 2 når jeg skal bestille flybillett...

Et svangerskap er ikke såå eksakt... Gjennomsnittet er et visst antall dager, som blir 40 uker + 2 dager. Hvordan de har kommet frem til det gjennomsnittet (gjelder for Norge eller hele verden) er ikke godt å si.

Hos min lege i Norge går de ut ifra Ultralyd i uke 18 for å beregne termin. Noe som ga meg en differanse på 10 dager på de to utregningsmetodene, 24 oktober og 4 november. Jeg ville ikke blitt regnet som på overtid i Norge før den 18 november.

Her på Filippinene regner de utifra siste mens. Ga meg 27 oktober. Jeg var da på overtid den 28 oktober...

Så min termin ble flyttet frem og tilbake med 10 dager alt etter hvem jeg snakket med.

Da Aleksandra bestemte seg for å ville ut var det blitt 3 november.

Det viste seg at hun hadde bæsjet i magen til mamma og måtte forløses med ks og rett på en ukes antibiotikakur. Hun bar preg av å ha ligget der inne lenge nok... ble misunnelig på de lange neglene jeg!

Det var jammen godt hun ikke ble liggende til den 18!

Det er vel ikke så om å gjøre å reise på dagen... en dag eller to før den eksakte uke 36-datoen kan vel ikke spille noen rolle? Flyselskapene ser på den datoen som står på det papiret du leverer dem for å dokumentere termindatoen. Antar du må dokumentere termindatoen når du er så nærme grensa.

God tur!

• 2 uker senere...

Annonse

Ja i Norge regner de 40 uker og to dager. Her hvor jeg bor i USA er det 40 uker og 0 dager. Så her har jeg termindato to dager tidligere enn jeg ville fått i Norge.

Det har likevel ingenting å si i forhold til hvor langt du er på vei. Er du 36 uker på vei så er du 36 uker!!! En er hele tiden gravid det samme uketallet uansett hvilke måte en regner lengden på et fullgått svangerskap. Så det skulle ikke ha noen innvirking på bestilling av flybillett (du er ikke lengre eller kortere på vei bare fordi en regner termindatoen ulikt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...