Gå til innhold

Vekt...


Gjest

Anbefalte innlegg

Hadde en litt depressiv opplevelse i dag da jeg var på besøk hos mamma. Jeg har hatt på følelsen at jeg har gått opp i vekt - føler meg tyngre og buskene mine er trange. Og jada! Har gått opp mellom 4 og 6 kg =( Jeg er i 9'ende uke, går over i 10'ende uke på fredag. Og var noe overvektig fra før. Gruer meg til jeg skal til legen for første sjekk 3.des.

 

Nå er jeg gravid for første gang så jeg vet ikke hva som er normalt/unormalt ift vektøkning, men jeg har på følelsen at det ikke er normalt å gå opp så mye i vekt så tidlig. Og får litt angst for at jeg kommer til å fortsette å gå opp i vekt gjennom hele svangerskapet. What to do? Ikke sliter jeg så mye med kvalme heller (ikke enda ihvertfall), men jeg er i dårlig form (sliten og småkvalm) så det frister liksom ikke å være så aktiv. Føler selv at jeg ikke er så innmari usunn i matveien. Starter hver dag med et eple og et glass melk. Også prøver jeg å spise minst ei brødskive med sunt pålegg i mellom frokost og middag.

 

Jeg vil ikke være en feit gravid =( Noen som har råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. Jeg har gått ned 5,5 kilo siden jeg ble gravid.. Er 9 uker akkurat i dag.

Har bestilt meg en trenings dvd for gravide fordi jeg nekter å gå opp så mye som sist.(fordi jeg har virkelig slitt med å bli kvitt den vekten) Gikk opp 27 kilo.

 

Har bare et tips og det er å trene. Kommer ikke på noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt problem... Kvlamen har gjort slik at jeg har mistet kilo i stede for å legge på meg... er 9+2 nå og under 48 kilo... Er ei lita jente, men nå røyner det på:(

Bare ben som stikker ut her og der... ikke fint..... kan ikke si jeg gleder meg til julebodet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann gikk jeg mye og raskt opp i starten, stabiliserte seg litt, men ente nok på rundt 20 kg:( Dette er nr 2 så håper på noen kg mindre denne gangen siden jeg har igjen 8 fra forje. Drikk bare mye vann, vær i aktivitet og spis normalt, ikke mye annet man kan gjøre. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at du er redd for å legge på deg og at du selv ikke vil føle deg så vell da... men det kommer fort noen kilo, spesielt på slutten pga vann i kroppen... jeg la på meg 38 kilo (55 til 92) med første, men var like tynn igjen etter 8-9mnd... gjorde ikke noe for å få det av heller, spiste det jeg hadde lyst på... tror nok mye kom av vann i kroppen, og har vanligvis høy forbrenning og den stoppet litt opp når jeg gikk gravid...

 

ikke tenk så mye poå vekten.. kos deg med magen din du nå... å kutte ut spesielle ting er jo selvfølgelig greit om du fremdeles vil passe på litt.. slik som sjokolade, potetgull etc..

spis masse frukt og grønnsaker.. trenger heller ikke spise deg stappmett heller, men passe mett til hvert måltid bør man jo egentlig.. jeg er av den formening at kroppen styrer selv hva den trenger.. trenger den mer mat så blir du oftere sulten, og motsatt...

 

husk at når magen kommer er det den folk ser... prøv å bruke energien din til å tenke på noe annet enn vekt..

 

(skjønner deg godt, følte meg ikke vell med første mann, men det blir borte igjen)

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned ca 3 kg de siste ukene, kaster opp nesten alt som jeg spiser. Noen går ned i begynnelsen, og legger masse på seg igjen utover svangerskapet. Andre igjen legger mye på seg til å begynne med, men så stabiliserer vekten seg utover i graviditeten. Unngå brus og snop i ukedagene, spis sundt, mye frukt og gjerne knekkebrød istedenfor brød, drikk helst vann, og prøv å bevege deg en tur hver dag. Da har du iallefall gjort ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ær sant att det ær individuellt når og hvor mye en går opp i vekt. Gick opp 20 kg med nr 1 og 15 med nr 2. Det var har å få det bort.

kanske du skall vurdere Grete Rhode finnes ju nettkurs också . Finnes specielle kurs før gravide og ammende. Det kan ju vare fint att få bekreftele på vad sunne kostvaner ær. Vet ikke om det passer deg.... bare ett tips. Men på Grete RHode ær de vant med denne type problemstilling før det ær ikke tiden før slanking men tiden att etablere ænnu sunnere kostvaner .

Lycke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at anbefalt vektoppgang er 8 kg, men vanlig er 12 kg. Det er totalt i graviditeten da.. Når det gjelder vekt (kun vekt og ikke andre helsegoder) så er kostholdet det viktigste. Det fine med å være ekstra nøye med hva man spiser i svangerskapet er jo at det ikke bare gagner deg men også babyen! :D Det kan jo være en ekstra motivasjon..? Husk at man blir ekstra sulten i svangerskapet selv om kroppen ikke trenger mer mat, så man må ha viljen på plass. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å spise riktig når det er kvalmen som bestemmer når og hva man må spise....

Når man er gravid skal man følge kroppens behov, ikke viljen! Det mener i allefall jeg!

Ble nesten litt provosert av det du skrev Bubbs.....

 

Og ikke alt du hører er i samsvar med fakta.... Jeg lurer på hvem som anbefaler 8 kg vektøkning bare?

barnet veier ca 3,6 kg

fostervann 0,8 kg

bryster 0,4 kg

væske i vevet 1,2 kg

Morkake 0,6 kg

Livmor 1,0 kg

blodvolum 1,2 kg

Da er jeg allerede oppe i 8,8 kg....

Og ingen fettreserver er laget slik at vi kan produsere melk til ungen....

og man trenger noen kilo fettreserver også!

 

Lykke til my ass :) (litt hormonell i dag, og sliter med samvittigheten over at jeg ikke får i meg den næringen jeg skulle ønske, kun usunn mat frister for tiden, og det er bedre enn ingenting)

Trøsten er at det går utover meg og ikke barnet i magen, den suger til seg det den trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rose_of_ice!

jeg tror ikke du skal tenke så mye over det. Selv gikk jeg opp totalt 15kg forrige gang jeg var gravid og synes det var litt i minste laget for bare 2 uker etter fødselen var jeg nede i samme vekt igjen og fortsatte å rase ned noen kg etter det (som jeg da har gått opp igjen nå).

Noen legger mye på seg i begynnelsen andre i slutten. Jeg gikk faktisk ned i slutten og det er ikke noe særlig....da blir man heller bekymret.

Ei venninne av meg veien vel rund 55kg (bitte lita i mine øyne) og hun gikk opp 30kg i begge svangerskapene hun har hatt, men mellom disse og etter siste har hun, uten å gjort store strebelser, gått dette ned igjen også.

Spis vanlig sunn mat og også det usunne du ønsker innimellom så går det nok bare fint :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er også stor fra før, og tenker litt på det nå som jeg er gravid, men ikke så mye at det bekymrer meg!! Rett og slett fordi jeg gjør det som er best for den lille i magen min!!!!!!! Jeg spiser det jeg klarer å få ned, men tenker litt sunt samtidig.. Ikke røyker jeg og ikke drikker jeg. Vann er det som smaker best.

 

Vi legger på oss forskjellig i svangerskapene, noen mye i starten, noen tar det på slutten, og noen litt over det hele...

 

Mener vel egentlig det samme som Trulte her, vi trenger å spise det vi har lyst til, for jeg tror ikke vi pakker i oss bare sukker og fett hele tiden!!!!!!! Ikke vær så bekymret, kos deg med magen din og legg heller opp en liten aktivitetsplan for deg selv.. Gå turer, svøm hvis du kan (noe som er kjempegodt for kroppen, spesielt hvis man har litt mye her og der.. ), for det er iallefall ikke bra for den lille i magen hvis man skal gå å være bekymret så mye!!!

 

Før jeg visste at jeg var gravid fikk jeg en del informasjon om omlegging av kosthold hos legen, på kontrollen i går snakket vi om det, og han sa at så lenge jeg ikke satt å pakket i meg goodis og "jorrmat" (gatekjøkkenmat) hver dag så ville dette gå helt fint.

 

Nei gjør det du føler for og kos deg i svangerskapet ditt!!! Damer med mage er flotte selv om vi har en kilo for mye her og der fra før! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar =)

 

Mener selv at jeg har et bra nok kosthold, men kan nok bevege meg litt mer. Skal forsøke å legge inn ca 30 min gåtur hver dag fra i dag, så får man bare håpe at man ikke blir som en strandet hval utover i svangerskapet =P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en god ide å gå til innkjøp av en Yoga dvd (feks Yoga med Naema Noor som fåes på xxl. Ikke harde øvelser og jeg føler at jeg får MASSE energi etterpå) Og etterhvert som magen vokser bare dropper du de øvelsene som gjør vondt (eller finner et kurs for gravide)

 

Du får nok litt mer energi til å bevege deg og da kan du jo ha en treningsstrikk, eller noen lette vekter liggende til når du føler deg bra nok til å trene litt. Det trenger ikke å være så mye trening for at svangerskapet skal gå lettere og vektøkninga ikke blir større enn nødvendig. Men ALLE legger på seg når de er gravide. Det er nesten ingen som KUN legger på seg vekta av barnet og morkaka, det er IKKE normalt. Lev sunt og vær glad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...