Mamma TB Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 når vi først fikk kontroll på ammingen,har ikek hatt problemer med sugeteknikk hun fikk mat hver 3 time på dagen og 4 time på natta hadde liksom en rutine på det.Men nå plutselig vil hun har nesten hver 2 time på dagen,å når hun er våken virker hun sinna,gråter men virker sinna!jeg sjønner ikke hva som er gale!?tørr bleie melk får hun.har jeg mistet en del av melken?hun har begynt å tukla feil med sugeteknikken også!føler d er noe som sjer,men vet ikke helt hva?!
Mamma TB Skrevet 21. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2007 heisann,barnet mitt er 2 uker gammel i dag.Kanskje det muligens kan vere noe som de kalle økedager?kan det stemme?hvordan virker desse økedagene og hvor lenge kan de pågå?
trollet66 Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Det var derfor jeg spurte om alder Joda du har nok det vil kaller økedøgn. De kan vare fraa noen dager til mange dager, det er forskjellig fra person til person.... Bare la baby regulere selv, så roer det seg etter kort tid. ER du sliten så benk deg i senga, med matpakke og noe og drikke, sov når baby sover, og amm når baby er sulten. Og så lar du gubben ta vare på resten av huset.... Du kan også om du orker og får det til, pumpe deg rett etter at baby har spist, og tømme brystene helt, da stimulerer du ennå mer og øker dermed mer!
Mamma TB Skrevet 21. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk for et kjempe svar!.....det er en stor lettelse og godt å få svar på ting en lurer på,flere ting jeg ikke ante fra begynnelsen av,men man lærer så lenge man lever.Eg er førstegangs mor og uerfaren.IKKE bare bare det!Jeg slenger til et parspørsmål til i samme slengen:du sa jeg burde elle kunne pumpe meg etter barnet har spist,er dette veldig lurt?hvordan vite at det liksom er helt tømt?!hehe hvorfor økedager?er det kanskje fordi barnet skal ha mindre men større måltider?håper på svar....
Labbetøs Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Økedager kommer fordi barnet vokser og ettervert trenger større mengde melk. Da vil det die ofte for å gi brystene beskjed om å produsere mer. Des mer som tas ut, des mer blir produseres. Du bør altså ikke "spare" på melka. Amm så ofte som mulig. Des oftere du ammer, des fortere blir du ferdig med økedøgnet (som jeg bruker å kalle økeperiode siden det er skjelden at det varer bare et døgn...) Det kan være smart å pumpe litt etter at barnet har spist, men det er ikke noe du trenger å lee mye tid og energi i. La heller barnet die oftere ved behov. Men dersom barnet legger seg for kvelden og sover lenge, så kan det være smart å pumpe litt for å hjelpe på. Det er jo kjekt å ha litt melk i banken (les frysern) til senere også. Men husk koking og god hygiene ved pumping.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå