Gå til innhold

Ultralyd i dag, 32+0. Noen som vil sammenligne babys mål?


kløver

Anbefalte innlegg

Lillebror i magen ble målt til 15 % over gjennomsnittet, noe de regner som i øvre normalsjikt. Tror forresten han har ganske lange bein (etter meg).

 

Målene er slik:

BPD (hode) = 88 mm

MAD (mage) = 95 mm

FEMUR (lårbein) = 70 mm

 

Noen som har mål fra ca samme uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

var på ul 32+1, babyen ble målt til 1700g:)

målene var

BPD=85

MAD=87

FEMUR=62

ser ut som min baby er litt liten, men var visst helt etter normalen:) de er vel like forskjellige som oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo et normalsjikt som strekker seg helt opp til rundt 15 % større enn gjennomsnittet, så normalen strekker seg sikkert tilsvarende nedover også :-). Var en på 3.trimester som sa at BPD på 87 og MAD på 87 var gjennomsnittet for uke 32, så din lille høres veldig normal ut. Jeg vet at jeg får store barn, men sammenlignet med mine tidligere barn så ser han her i magen min ut til å bli liten...hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby hadde disse mål i 32+0:

BPD = 86mm

MAD = 88mm

 

Fikk beskjed om at dette er avvik på -1mm rundt hodet og +1mm rundt magen :) Og at han dermed regnes som gjennomsnittlig. Blir spennende å se hvor stor han faktisk er ved fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine siste mål er fra uke 28..var da

MAD 82

BPD 76

tror dere at MAD ligger på ca 88 i uke 30 da? en mnd senere....

eller hvor mye vokser de i uka ca..?

litt redd hun er stor...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på vekstkontroll på UL i dag, er 32+4. Fikk bare vite at babyen ligger 2% under gjennomsnittet (og da ligger an til å bli ca 3400g ved termin). Fikk ikke oppgitt eksakte mål på verken hode, mage eller lår. Må man i såfall be om det?

Jeg går til vekstkontroller pga høyt blodtrykk. Hva er andre grunner til disse ekstra kontrollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg var på UL i går, og fikk da beskjed om at min store lille gutt ligger er 28 % større enn gjennomsnittet. Jeg er 33 uker på vei, og mine mål ble:

 

BPD: 92

MAD: 105

 

Men de ville ha meg inn en tur til om fire uker, så da får jeg se om veksten fortsetter i samme tempo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å ha ekstra UL for å måle babyens mål? Jeg er i uke 30, og har ikke hørt noe fra lege el. jordmor om dette..Virker som at det er så mange som gjør dette!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er ikke vanlig å være inne for ekstra UL , det må være en årsak til at de vil sjekke veskten. For min del er de redde for svangerskapsforgiftning og veksten til babyen i forhold til det. Skal derfor inn på mandag og sjekke det med ul.

Ellers så er det gjerne en sjekk hvis symfyse målene er godt over eller under skjemaet. Eller andre mulige sykdommer som kan være en risiko for fosteret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke vanlig å få ny ultralyd nei. Jeg holdes under oppsikt pga tidligere stort barn, og fordi mine symfysemål også denne gangen er veldig store. :o) Det beste hadde selvfølgelig vært å slippe denne ekstra kontrollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Har ikke fått hode,mage og lårbein mål skrevet ned, men guttene veide 1700,- gram hver. Overlgen på Ullevål sa de lå 2% over det å være enling. Så gutta ser ut til å trives i maven min selv om de begynner så smått å få det litt trangt ;D

Han sa også at jeg hadde toppen 3-6 uker igjen.......godt å få beskjed om for nå er det jammen tungt å drasse på denne maven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. For å svare på spørsmålene over...

De som har helt eller delvis foranliggende morkake på ordinær ultralyd får time til sjekk i uke 32, for å sjekke om den har trukket seg opppver etter at livmoren har vokst. Det var tilfellet for meg både denne gangen og i mitt første svangerskap.

Når det gjelder de eksakte målene, så fylles de ut på det blå ultralydarket under ultralydundersøkelsen. Dette arket pleier ihvertfall jeg å ha liggende sammen med helseskjemaet og på lik linje med helseskjemaet, har jeg med det overalt. Sykehuset har en kopi og vi som gravide har en kopi. Mulig det ikke er sånn overalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...