Gå til innhold

Alle snakker om gode og dårlige egg....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Som jeg har forstått deler eggene seg etter befruktning.

Delingen blir enten 2-delt, 4-delt osv. Blandt de fordelingene finnes det også bra og dårlige delinger. Vi hadde bare 4-delte egg, men fikk beskjed at de var kjempefine og langt over snittet. Jeg nevnte for riksen at jeg hadde hørt om de som hadde 6 og 8-delte egg. Fikk da til svar at det kom ann på hvor lenge man ventet før man satt tilbake egg.

Forsto det slik at det kunne hende mine egg hadde blitt 6-delte hvis vi hadde ventet lenger med og sette dem inn. Vi skal fortsette vår behandling i Danmark. Der hadde de helt nytt utstyr som ga dem muligheten til og se eksakt hvor bra egget var. Så nøyaktig utstyr tror jeg ikke de har i Norge.

Ok, takker for raskt svar! Alle mine egg var 2-delte, men mange har jo blitt gravide på det også har jeg hørt. Dette var på dag 2. Så det er eggkvaliteten som avgjør delingen?

Kvalitet på eggene har også noe å si for om de tåler frys. Det er kun de eggene som de kan se er optimale (mht. deling) og uten "grums" som egner seg for frys. Så ved insett får man jo satt inn det fineste egget, og dersom resten ikke egner seg for frys blir de destuert.

Bedre IVF resultater med nytt Spindel mikroskop :o)

Dette er hentet fra hjemmesiden til Nordica, København:

V/professor Svend Lindenberg og Cheflaborant Mette Munk, Nordica Fertilitetsklinik.

Ægkvaliteten er meget vigtig for kun det bedste æg/embryon sætter sig fast og bliver til en graviditet. Hidtil har vi ”bare” kunne kigge på ægget/embryonet i mikroskopet og derfra gjort vores erfaringer i – hvad vi tror der et godt æg/embryon.

Først med Spindel mikroskop

Fordi ægkvaliteten er vigtig har Nordica Fertilitetsklinik som de første og eneste i Danmark købt og installeret et Spindel mikroskop i laboratoriet.

Med det nye Spindel mikroskop kan vi vurdere følgende ting i ægget uden at skade det:

- Påvise om ægget har et Spindelapparat (det apparat der holder kromosomerne på plads) og vurdere kvaliteten

- Modningsgraden og organisationen af de vigtige kromosomer i de første delinger før og lige efter befrugtningen

- Positionen af de vitale kromosomophængningsapparater, så man kan undgå at stikke i disse når man laver ICSI

Annonse

Dette er det jeg vet om eggkvalitet:

1) Eggene må la seg befrukte. Hvis få egg blir befruktet kan det ha med kvaliteten å gjøre.

2) Eggene bør dele seg regelmessig. Dag etter uttak skal de være 2-delt, dagen etter der (vanligvis innsettingsdagen) bør det være 4-delt.

3) Fragmenter ("grum") trekker kvaliteten på egget ned.

4) Egget må ha en kjerne. Riksen kan visst se om det har dette eller ikke, egg uten kjerne settes ikke tilabke.

5) Riksen kvalifiserer eggene fra 1 - 4 der en en best og 4 er så dårlig at det ikke settes tilbake. For at egget skal kunne fryses ned må det være 1 eller 2.

Lykke til!

:-)

Etter alle mine år i gamet så har jeg lært at egget "bør" være 4 delt ved innsetting dersom det ikke er blastocyster så klart.

Runde og fine og uten for mye pjusk og rusk. Jeg har alltid fått se eggene på skjermen ved innsetting så har de vist meg hva de mener.

Men, det er ikke dermed sagt at de ikke setter inn andre delinger, og småpjuskede egg for det gjør de jo og det har blitt barn av det og....

Tusen takk for svar alle sammen! Veldig takknemlig for svar. :-) Riksen sa at eggene mine første gang var av karakter 2. Fikk ut 8 egg, men bare 6 var modne og 3 ble befruktet. De delte seg kun til 2. Fikk satt inn 2 egg, men endte ikke i graviditet. 2 gangen ble det ikke noe befruktning i det hele tatt, så nå skal vi prøve icsi. Men skal ikke sædkvaliteten ha noe å si på delingen også?

Får vel dra til Danmark, visst ikke dette går, de har jo kommet lengre der.

Er foressten 27 år, så riksen sa at eggkvaliteten min burde være bra, men man kan jo være født med dårlig eggkvalitet. Men kan eggkvaliteten variere fra forsøk til forsøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...