Prosjekt_baby84 Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Hei.. Jeg har tittet litt her inne og ser at det er flere som har Leiden-mutasjonen. Selv fikk jeg påvist denne da jeg var 15 år, etter at faren min hadde hatt blodpropp. Ut av 4 søsken var det jeg som trakk det korteste strådet på det området.. Er jo greit å vite, man forholder seg til det slik man må, og det påvirker jo ikke livskvaliteten dersom man tar sine forholdsregler. Men nå har jeg kommet dit i livet at jeg har lyst på barn, og vet at dette innebærer flere hensyn å ta. Dere som er i samme situasjon, måtte dere krangle dere til det dere har rett på? Min erfaring er at når jeg nevner Leiden for en lege, så sitter han/hun der som et stort spørsmålstegn. Ikke akkurat betryggende. Er det noen som har peiling på om man bør ta blodfortynnende mens man prøver å bli gravid? Er risikoen for ufrivillig abort mye større for oss som har Leiden. mutasjon? Mye spørsmål her, og det dukker sikkert opp flere. Jeg bare prøver å samle litt info. Jeg ønsker svar fra både dere med positive og negative opplevelser rundt dette:)
milla84 Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Hei. Jeg har protein s mangel og utredes for leidenmutasjon. Men prinsippene er stort sett det samme. Når jeg var gravid var det veldig mye fram og tilbake. Fikk høre av fastlege at jeg skulle nevne det ved ul, og at de da skulle bestemme hva som skulle gjøre. men da jeg kom dit så visste ikke de noe mer og sa at det måtte jeg snakke med fastlegen om. Etterhvert fant de da ut at jeg ikke skulle ta blodfortynnende under svangerskapet, men etterpå. Har hørt om folk som har fått blodfortynnende i siste del av svangerskapet også, men har aldri hørt at man trenger å ta det før man blir gravid, dersom man ikke har hatt blodpropp før da. jeg fikk dessverre blodpropp selv med blodfortynnende. Grunnen til dette vet de ikke men det kan være at jeg fikk for lav dose og at jeg burde ha tatt blodfortynnende under svangerskapet også. Dette er ganske vanskelig egentlig. For det kan gå bra uten medisinering og det kan gå dårlig.Derfor er det lurt å være på den sikre siden. Når det gjelder spontanabort har jeg også hørt at de fleste med leidenmutasjon har lett for å ha en del av det. Med meg så ble det derimot full klaff med en gang . Vær obs på symptomer på blodpropp og gå til lege dersom du blir i tvil. Krev å bli tatt på alvor. Hos meg var det ingenting bortsett fra smerten og pulsen som tydet på at det var noe galt. Alle prøver var helt fine, det samme med blodtrykket. Heldigvis sente fastlegen meg til sykehuset der jeg kom i ct. Dette pga at min mor har hatt blodpropp. Kanskje det er en lege på sykehuset eller noe du kan snakke med i forbindelse med svangerskap, hvis fastlegen din ikke har så god greie på dette? Dette er ikke for å skremme altså. Bare vil at du skal være obs så du kan få den hjelpen du trenger gjennom svangeskapet og etterpå. Vil ønske deg lykke til og antageligvis kommer alt til å gå bra. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Er ikke sikkert jeg kan svare men. Bare for å avslutte positivt så sitter jeg nå med verdens herligste sønn og er i dag frisk og rask.
Prosjekt_baby84 Skrevet 22. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2007 Du skremmer ikke, jeg vil ha harde fakta jeg:) Det er bedre å vite om risikoen enn å være naiv og tro at alt går bra. Jeg har en kusine som fikk propp, enda hun fikk fragmin gjennom hele svangerskapet. Så jeg skal være veldig obs, og jeg skal stå på krava. Men det er jo veldig betryggende å høre om det som går bra også, som at det klaffet på første for deg:) Jeg fikk jo påvist Leiden da jeg var 15. Da jeg var 18, fikk en dag så innmari vondt i beinet, uten at jeg kunne huske og ha gjort noe. Med en påpasselig sykepleier-mamma, dro jeg til legen for å sjekke. Han sendte meg rett til sykehuset fordi han trodde jeg hadde dyp venetrombose. På akuttmottaket fikk jeg faktisk diagnosen også, uten å ta venografi. Så viste det seg på venografien dagen etter at jeg ikke hadde noe propp, og etter nærmere undersøkelse av benet mitt at jeg hadde strekt en sene... Så det er stor forskjell på leger, noen tar det for gitt at det ikke kan være propp fordi man er så ung, mens andre heller sender en på sykehuset en gang for mye. Det er jo definitivt bedre. Håper du er frisk etter proppen din dag, og at du koser deg med den lille sønnen din:) Tusen takk for svar:)
ruskelure Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Hei. Jeg har også leiden mutasjon. Ble gravid med ivf og måtte starte med blodfortynnende med en gang, men ikke før jeg var gravid:) Jeg fikk fragmin og Tabletter. Jeg fikk beskjed at jeg måtte ha dette siden det var risiko både for barnet og meg å få blodpropp. Måtte også ha det 6 uker etter fødselen. g jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte gå på p-piller og at min lille jente måtte testes for det når ho ble større. Dette er hva jeg fikk beskjed om. Og jeg har hatt 2 senaborter og en spontanabort. Men grunnen der er slapp livmorhals. Vet ikke om alt det har en sammenheng.
mamma sin kompis Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Måtte ikke krangle idet hele tatt. Er nok heldig hatt jeg har en lege + gyn. som vet hva de holder på med. Fikk påvist leiden 16 år gammel. Det ble tatt prøver siden jeg skulle på p-piller. Noe jeg da ikke fikk. Da jeg ble gravid som 23 åring begynte jeg med fragmin fra uke 7, da de så hjerteaktivitet. Så tilpasser man dosen etter vekta de. Siste mnd gikk jeg på 2 sprøyter om dagen, overskred 90 kg Følte meg som ei nålpute Så gikk jeg på det 6 uker etter fødsel. Nå er jeg på`n igjen, 3 sprøyta i dette svangerskapet...mange igjen Hadde ikke noe komplikasjoner, verken jeg eller barnet. Så spørs det hvilken grad du har. Ei venninne av meg har hatt flaks å fått en unge av alder 20. Men det ble med den.... Hun mistet hele tiden av alder av 28....fikk blodfortynnende fra dag en...men nei!! Men tror hun har hvert virkelig uheldig.. De fant ut etterhvert at det hadde ikke hvert forsvarlig for henne å fullføre noe svangerskap. Hun kunne ha risikert sitt eget liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå