Prinsen & spiren Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Noen her som har vært gravid og student og vil dele deres erfaringer?=) Hvis jeg har termin i aug - kan jeg begynne på skolen i sept?? (HVis det går an å ordne avtale med skolen) Så pappaen tar permisjon! Hva synes dere? Er det fortidlig? Jeg går ei linje der vi har korte dager, og ofte bare 3-4 dager i uka.. Oppleved eller vært i samme situasjon??
Tommage♀♂ Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Om du får det til å gå i orden med skolen, så hvorfor ikke? Mennene våre går jo rett ut i jobb etter en fødsel! Om du er motivert og VIL ta utdanningen din ser jeg ikke noen grunn til at dette ikke skulle gå, men travelt blir det nok uten tvil. Vet om andre som har gjort det sånn, da kom pappaen med babyen til skolen sånn at mammaen fikk amme.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Ville aldri verden ha gjort det!!! Du som er så ung har tid til å vente et år med utdanninga di! Kos deg heller masse hjemme sammen med ungen din og bli skikkelig kjent med ungen din, før du forlater hjemmets fire vegger...
Gjest Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Du KAN jo det, men personlig så forstår jeg ikke hvorfor i all verden du ikek vil være mer sammen med babyen din enn en mnd? Skal du amme så vil jo det kanskje bli litt stres hvis pappan må komme på skolen med babyen hver 3 time, man er SLITEN når man har en baby på 1 mnd osv. Sånn jeg forstår det så planlegger dere å bli gravide nå sant? hvorfor ikek vente til det passer bedre? eller hvorfor kan du ikke ta et års permisjon fra koln?
little old lady hoo Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Du har jo muligheten til ett års permisjon fra studiet. Jeg gikk på skolen etter fødselen med barn nr to. Begynte i jobb når han var 5 mnd. Ville ikke gjort det i dag.
Prinsen & spiren Skrevet 21. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk for alle meninger Skolen min er like i nærheten.. Ja, vi har veldig lyst.. også synes jeg det er viktig at pappaen også får tid med den lille. Jeg har såpass fin skolehverdag så jeg får masse av tid jeg også. Skal han jobbe så drar han kjempe tidlig om morgen og kommer igjen sent..
silhah og emilie Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 jeg begynte på skolen i august og hadde termin i november..da gikk jeg ut i permisjon i slutten av oktober dette var i 06 nå har jeg begynt på igjen..ville ikke for alt i verden byttet bort den førset tiden med emilie..den er unik
Tommage♀♂ Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Om du har korte dager og kort reisevei får du jo uansett mye tid med babyen. Ikke få dårlig samvittighet om du velger begge deler, både skole OG baby! Pappaen er jo hjemme, babyen får det godt uansett=)
Blue Lady Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Jeg fødte i august og begynte i sept. Men jeg er ikke på skolen, sitter hjemme og leser. Pappaen har overtatt hele permisjonen min. Siden jeg hadde jobbet litt før jeg fødte har jeg/vi krav på vanlig permisjon. Men vi mister de 6 ukene som er forbeholdt far, av en eller annen grunn. Har hatt en eksamen, det gikk bram har en på fredag som jeg lar lest lite på.. hehe, men harhatt muligheter i massevis til å lese, jeg er bare litt ukonsentrert for tiden
Gjest Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Kjenner flere der fedrene har tatt all permisjon, og det fungerer veldig fint. Pass på slik at du ikke har for høye forventninger til deg selv. Oppstår det problem med barnet, så ikke press deg selv. Fikk en nedtur selv etter et vanvittig tempo etter fødsel. Barnet har ikke vondt av å vere borte fra mor korte dager. Opplevde faktisk at minste sov når jeg var på forelesing, og vi gikk ikke glipp av mye. Han og faren er så nære.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #11 Skrevet 21. november 2007 Må legge til at fordi far var hjemme og jeg hadde korte/få dager fikk jeg lest mye, og ikke minst så fikk vi som familie utrolig mye tid sammen i 10 mnd. Late morgener et par dager i uken, og jeg var stort sett borte fra 10 -14, og da sov gutten i 3 timer. De hentet meg slik jeg fikk ammet, og så tuslet vi hjem sammen. Tror det er vanskelig for de som ikke har gjort seg å uttale seg fordi de ser for seg at en er borte hele dagen og går glipp av mye, Eldstemann var en like trygg baby som minsten som var hjemme med meg i 1,5 år. Men som sagt, ta hensyn til deg selv for det er ikke alltid barnet er "enekelt" eller at fødselen er heftig.
Prinsen & spiren Skrevet 21. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. november 2007 Nok en gang; takk for alle svar Greit og få noen rekasjoner fra folk som har vært i denne situasjonen.. Jeg har samme "hverdag" neste år som i år, og vi har så utrolig fine tider og dager.. Så hvis alt klaffer og vi blir gravide snart, vil både jeg og pappaen få masse av tid sammen med vår lille men som none sier, man vet aldri hvordan man "tar" det å bli mor... noen får depresjoner ol.. så helt sikker kan man aldri være, men muligheten er der i hvert fall =)
Lykke*Li Skrevet 21. november 2007 #13 Skrevet 21. november 2007 Det går jo an, men jeg hadde IKKE gjort det for alt i verden....Babyen trenger mammaen sin den første tiden og for det andre tviler jeg på at du orker....Det er mer enn trilleturer og kos med en baby i hus!
Krokka og prinsessa Skrevet 21. november 2007 #14 Skrevet 21. november 2007 Du kan, men jeg anbefaler det IKKE. Det er mye arbeid med en beibi, og du kan bli plaget med kolikk eller at barnet ikke sover om natta. Da får du lite overskudd til beibien, og lite overskudd til skolearbeidet. Alt blir liksom halvgjort. Ta deg permisjon, det er gode ordninger i lånekassen for det økonomisk sett. Så kan du kose deg med beibien hjemme!
brooklyn Skrevet 21. november 2007 #15 Skrevet 21. november 2007 Jeg går på skolen og er gravid nå med termin i juni. Jeg skal ta ett år fri og skrive oppgave. Har en venninne som jeg studere med som begynte 6uker etter fødsel. hun sier hun aldri villlegjort det igjen. Ikke fordi at pappaen ikke klarte ta seg av brnet, men fordi hun likevel fikk masse nattevåk, fikk ikke ammingen til i mer enn 3 mnd (kan selvsagt ha andre grunner, men hun mener det var hovedgrunnen) og fordi hun hadde fryktelig lite overskudd, rett og slett. Ikke for å si at det ikke går, men jeg vet at jeg kommer til å ta det rolig i studiene. Vi har en på skolen som har tatt med seg ungen sin på hver forelesning i hele høst. Det er nå ikke lenger lov, da det skaper mye uro og forstyrrelser.
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 21. november 2007 #16 Skrevet 21. november 2007 Jeg er enig med neffi:) Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt permisjon fra skolen. Det tar tid å komme seg etter fødselen. Det går fortere med noen enn for andre,men sånt vet man ikke. Uansett, ta deg tid til å bli kjent med barnet ditt. Det første året er utrolig viktig.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 21. november 2007 #17 Skrevet 21. november 2007 Jeg syns det er alt for tidlig. Men det er min mening.. Jeg hadde termin i oktober i fjor og skulle etter planen begynt på skolen i januar. Pappaen hadde permisjon, jeg hadde få forelesninger så vi trodde det skull gå greit. Haha sier jeg i dag.. Jeg fikk ikke gjort noenting nesten.. Jeg ammet om natten, han var ikke enkel å få til å sove osv osv. Fant fort ut at jeg kom til å slite meg helt ut... Så det ble dårlig med studier på meg det halvåret for å si det sånn. Og jeg hadde aldri klart å begynt på skolen 1mnd etter fødsel. Nei har du mulighet til å være hjemme så vær hjemme og kos deg med babyen. Tiden går så alt for fort og bruk den til å være med miraklet ditt.. Mye bedre det enn å gå med konstant dårlig samvittighet for alt du burde ha gjort.
små Skrevet 21. november 2007 #18 Skrevet 21. november 2007 Men min første begynte jeg på skolen igjen etter en mnd..pappaen var hjemme. var bare noen fag jeg tok, så tok jeg resten året etter. Men det gikk veldig fint det
Prinsen & spiren Skrevet 21. november 2007 Forfatter #19 Skrevet 21. november 2007 Har jo veldig få fag, timer osv jeg også. Har heller ikke eksamen ved juletider... synes det er viktig at pappaen får tid også.. vill jo selvfølgelig være hjemme jeg og, men.. hmm.. Men, som sagt, babyen kan få kolikk osv , så dette får jeg ikke funnet ut av før babbien er født=)
Mammapudding Skrevet 21. november 2007 #20 Skrevet 21. november 2007 Jeg er student i permisjon nå..Fikk baby i august og er utrolig glad for at jeg ikke behøver å tenke på skole på 1 år altså Hadde ikke klart å begynne på skole i september rent fysisk. Var utrolig sliten etter fødsel og det ble minimalt med søvn, vondt overalt, problemer med amming og vonde pupper. Jeg ville ha utsatt skole 1 år, du vet aldri hvordan du kommer til å føle deg etter fødsel, og heller ikke hvordan babyen blir.. Det er mitt råd:) Lykke til uansett hva du måtte velge:)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 21. november 2007 #21 Skrevet 21. november 2007 Siden du er student så er jo dette den eneste muligheten til at faren får permisjon, med mindre du også jobber. Gradert uttak altså. Har født i oktober og tatt eksamen i desember...nå fødte jeg i september og tar også eksamen i desember. Men jeg har tatt fag som ikke har hatt obligatorisk oppmøte, så vært hjemme nesten hele tida. Har også tatt med Iris på skolen, men det var ikke helt vellykka siden jeg måtte amme i timen, og da blei jeg så sløv! Jeg ville ha tatt det som det kommer...se åssen du er i august og september, og åssen babyen er!
Prinsen & spiren Skrevet 21. november 2007 Forfatter #22 Skrevet 21. november 2007 Takk for rådet : ) Mange som vender mot 1 år permisjon her ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå