Gå til innhold

Yoga

NinaCath

Anbefalte innlegg

For 4 uker siden begynte jeg på et kurs i yoga for gravide. Synes det så langt er veldig fint og en lærer mye, særlig om avspenning og det å konsentrere seg om det som er viktig under fødselen, nemlig avspenning og pusten. Da jeg fødte mitt 3. barn for 7 år siden hadde jeg lest en bok om pusteteknikk i forbindelse med at jeg driver med meditasjon. Den teknikken fungerte så bra, og jeg husker tilbake på fødselen med stor glede og nesten uten smerte. Jeg pustet henne ut, det er sånn jeg kan forklare det best selv om det høres "rart" ut. Nå venter jeg nr 4 og har lyst til å utvikle dette videre, og meldte meg på et yoga-kurs, og det fyller inn noen "huller" her og der i det jeg lærte sist. I tillegg leser jeg med stor iver, nysgjerrighet og en smule skepsis boken "Fødsel uten smerte" av Dr. Vellay. Utrolig interessant, og jeg gjør disse øvelsene hver dag. Jeg gleder meg til fødselen! Det skader ikke å prøve, og med den erfaringen jeg gjorde sist, så har jeg stor tro på dette. Selvfølgelig vet jeg at ikke alle fødsler går etter "boka", noen ganger skjer det uforusette ting, og det kan skje meg også uansett yoga og pusteteknikk. Men så kan man bruke det i de timene man har mulighet, åpningsfasen skal vi alle igjennom.

Er det andre her som har gjort seg lignende erfaringer? Og hva gjør andre for å forberede seg til fødselen? Kanskje noen ikke helt har kommet i gang med noe enda, det er så mye å velge i.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bestilte den boka for litt over en uke siden, den har ikke kommet enda. Lamaze-metoden tror jeg den heter. Gleder meg til den kommer.

Da jeg fikk min sønn for 15 år siden ble fødselen nokså hektisk, men det var stort sett etter at han kom ut. Jeg husker også at jeg nesten "pustet ham ut" så denne boka traff meg midt i hjertet. Den gang gikk jeg ikke på noe slags svangerskapskurs eller noe. Men jeg må ha vært et naturtalent *ler* fordi jeg brukte pusten veldig aktivt. Riene var selvsagt vonde og jeg husker at jeg "ombestemte" meg midt i fødselen - marsjerte naken ut døren og forkynte at dette er avlyst, jeg gidder ikke mer (hehe, gikk vel med en del lystgass for mye...). Men selve utdrivingen var totalt smertefri og tok bare 10 minutter... Jordmora brukte faktisk dette "finske-grepet" på meg allerede den gang. Fikk ikke en eneste "ripe i lakken" takket være henne!

Kunne godt tenkt meg en slik fødsel igjen, bare ikke så lang (18 aktive timer), og uten drama på slutten (mistet 1,2 liter blod uten at de fant ut hvor det kom fra, så det ble rimelig hektisk en stund bl.a...)

Jeg gleder meg til boka kommer! Skal så smått begynne å forberede meg da. Syns det er vanskelig å forberede seg nå. Det er liksom så tidlig enda.. Men kanskje det ikke er det...?

=D

Annonse

Heisann!

Tusen takk for tipset, den boka må jeg ha!! Kan den bestilles på bokkilden eller amazon kanskje?

Har allerede bestemt meg for å begynne på yoga etter jul, og fortsette med det frem til sommer og termin. Har ikke termin før 2. juli, men liker å være forberedt... Og yoga er vel god trening gjennom hele svangerskapet, i hvertfall etter de første tre månedene har jeg hørt:)

Er det forresten noen som kan anbefale et sted i Oslo med gode yogakurs for gravide?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...