jygrid Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Usikker ang IVF, VEKT og BIM... NYTT 22:49 20.11.2007 Hei! Jeg har fått beskjed fra ullevål om at jeg er satt på venteliste for IVF og kan regne med at det hle vil skje i februar 2008. Nå har det seg sånn at jeg har PCOS og veier for mye. Jeg er 1,73 høy og veier 99,5 kg. Det vil si at jeg har en BIM på 33,24. Jeg har skjønt at det vissnok skal lønne seg å ha en BIM på 30 eller mindre. Det skal jeg nok få til med tiden,men nå når jeg først har blitt satt opp på venteliste,frister det lite å utsette hele greia til jeg har en BIM på 30. Er det noen her som har opplevd det samme? Synes dere jeg bør ta sjangsen nå i februar? Eller bør jeg vente? Sukk... Noen som tips/råd/egne historier å komme med? Håper på svar:)
Rosa på ball Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Hvor gammel er du? Jeg mener, har du god tid,slik at du kan ta flere forsøk, om det ikke går med en gang? Jeg er en utålmodig sjel, og jeg ville sikkert begynt...., men vet ikke om det er noe godt råd akkurat.... Hva tror du at vil fungere for deg, da? Jeg mener, blir du mer stressa ved å vente eller ved å begynne? Tenk litt over hva slags utgangspunkt som er mest gunstig for deg personlig mht ikke å stresse, kanskje....? Hm. Hallo jenters! Er det ingen her ute som kan hjelpe henne med gode erfaringer, tro? ?? Jeg har ingen erfaringer på dette området, men jeg ønsker deg lykke til med valget!!!!! Hva er PCOS forresten? Ser at fler enn du sliter med det, men aner ikke hva det er....hm.... Virkelig ykke til!!!! Ønsker deg en baby....i magen....der er herlig.... Sier det fordi jeg har opplevd det en gang. Hun er 14 måneder. Vi peser med å få nr 2....Hehehehehe...
jygrid Skrevet 21. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk for svar:) Jeg er 26,så det er ingen krise om det ikke ordner seg på første forsøk.. men jeg vil så gjerne.. NÅ! PCOS gjør at du får cyster på eggstokkene, økt hårvekst, legger ofte på deg (noe jeg har gjort), mister mens og eggløsning... Ganske utbredt blant jenter i Norge. Har du blitt gravid ved hjelp av IVF?
togutter-08og10 Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Hei, Jeg tror jeg hadde vurdert å prøve å gå ned litt i vekt før fosøkene. Grunnen til at de har BMI krav er jo at muligheten for å lykkes er betraktelig større dersom du er normalvektig (undervektig er heller ikke gunstig) Slik jeg har forstått det da. Det er jo en stund til februar, mulig du greier å gå ned litt til da. Legg om kosthold, dersom du ikke allerede spiser sunt og beveg deg mer, tren, gå turer, på ski, etc. (sikkert hørt det før) Få med deg mannen din så er dere sammen om det. Jeg hører også til på Ullevål og var så heldig å lykkes første gang. Lykke til.
jygrid Skrevet 21. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2007 Takk for svar:) Hadde du normal vekt da du ble gravid? Jeg går på grete roede kurs og har klar å gå ned 7 kilo til nå. Jeg har regnet litt på det og hvis alt går etter planen vil så vil jeg kunne gå ned 7 kilo til feb. Da har jeg en BIM på 30,9. Det jeg lurer på da, er om jeg skal vente enda lenger for kanskje å oppnå normalvekt... Hm... Mye tanker som surrer i topplokket...
Rosa på ball Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Hei, igjen! Ja, jeg har fått ett barn via IVF, satte dengang inn to egg fordi jeg er over 35 år...,og nå prøver vi med et søsken, har fått satt inn ett egg (fordi det ikke var flere....) og venter i spenning.... Har også ett mislykka forsøk bak meg nå i høst.... Er veldig spent, har bare dette forsøket + fryseforsøk, men har kun to egg på frys, og er spent på om disse to klarer opptining, dersom dette mislykkes.... De fleste av oss her inne har mye å tenke på, de fleste har vel ett eller annet punkt som trigger, sånn er det visst bare... Fortsatt lykke til med valget, hørtes ut som du får gode råd og har gode forsett,s elv også. Takk for opplysninga, nå er jeg litt klokere enn før:-)
jygrid Skrevet 21. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2007 Håper på det beste for deg og eggene;) Ja,det skal visst ikke være lett det her...! Hva er "fryseforsøk"? Vil det si at du får mer enn tre sjangser i det offentlige? Kan egentlig ikke så mye om IVF...
Realist Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Hei :-) Jeg hadde kastet meg rundt og gått ned det jeg var god for til februar. Alle kilo teller og om ikke du klarer ti så klarer du sikkert åtte. Hardt jo, men å vente på en baby som ikke kommer er hundre ganger hardere så dette kan du klare. Jeg har hatt 7 forsøk selv. De to forsøkene jeg har blitt gravid på så har jeg gått ned i forkant. Hvert kilo teller. Jeg vet ikke, men jeg kjenner at jeg tror litt på det.... Jeg snakker ikke som om dette er lett, jeg vet at det er vanskelig, men alternativet er så utrolig mye vanskeligere, og det er ikke lettere å slanke seg selv om man har bedre tid, det er grusomt vanskelig uansett, håper du klarer det...... Fryseforsøk er de eggene som blir befruktet og som utvilker seg fint, men som blir til overs etter du har fått inn det ene eller de to du skal bruke i ett forsøk. Disse fryseeggene har du til senere runder. Du eier dine fryse egg og får bruke alle de opp også. De kan dø under opptining og de har dårligere rate enn "ferske" egg, men de føles litt som bonus forsøk i det offentlige....
jygrid Skrevet 22. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2007 Hei og takk for svar:) Det setter jeg pris på!! Jeg klarer å gå ned 7-8 kilo til feb. Det er jeg ganske sikker på Det jeg vurderer er om jeg skal utsette det til høsten,for da har jeg muligheten tl å gå ned enda mer og få en BIM på under 30.. Jeg veit liksom ikke hvor mye det har å si, så det er derfor jeg er så innmari usikker... har jeg større sjangs hvis jeg feks har en BIM på 25? Hvor mye gikk du ned i forkant av IVF forsøket? Du sier man kan bruke alle de fryste eggene hvis de overlever. Gjelder det da utover de tre forsøkene uten å måtte betale mer? Eller?
togutter-08og10 Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 Hei. Så fint at du er motivert for å gå ned noen kilo. Jeg syns du skal ta det opp med Ullevål jeg. Hvis det var meg du spurte om vekt så er jeg ganske slank, har en BMI på rund 18- 19 alltid vært slank og vært mye i aktivitet. Jeg er 36 år. Mulig det var positivt for meg siden jeg ble gravid på 1. forsøk. Jeg la heller ikke på meg av medisinene som jeg har lest at noen andre har gjort. Lykke til hvertfall.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #11 Skrevet 22. november 2007 Synes du er kjempeflink, 7 kilo er jo mye! veldig bra at du har valgt Grete Rode, det viktigste er at du får et sunt kosthold og at vektreduksjonen din er varig. Husk at du vil få den hormonstimuleringen du behøver, og som overstyrer i den aktuelle perioden, slik at din mulighet til å bli gravid er rel stor. Ullevål er utrolig flinke, så stå på vennen :-) P.S Jeg har to venninner som har blitt mamma med PCOS og god hjelp fra nettopp, Ullevål!!
Realist Skrevet 22. november 2007 #13 Skrevet 22. november 2007 Hei igjen... Sikkert min vekt du lurte på. Jeg hadde vel en BMI på 31, 32 og ingen ba meg ta av før forsøket, men jeg har jo lest nok til at jeg skjønte at det var fornuftig. Dessuten spurte jeg og da sa de at hvert kg ville telle. Selc bare 5. Så da tenkte jeg søren heller, jeg vil ikke miste tid, så da må jeg miste kilo fort som f.... Som sagt har jeg hatt 7 forsøk, foran første gikk jeg ned 10 kg og ble gravid. Så slanket jeg meg ikke før siste søsken forsøket igjen, da gikk jeg ned 7 kg og ble gravid med tvillinger... Jeg vet ikke, det kan være hva som helst, men det skader i alle fall ikke tenker jeg.... Man blir jo desperat og gjør hva som helst etter hvert.... Fryseforsøkene kommer utenom de ordinære forsøkene ja. De teller ikke som forsøk og du får bruke opp alle eggene du har på frys selvsagt. Du må regne med å ha fryse forsøk innimellom ordinære forsøk hvis du har egg på frys. Det er litt så som så. Selv er jeg ikke særlig glad for fryseren full av egg, det tar tid og sjangsene er mindre... Men for all del, det er mange som blir gravide med disse også...
jygrid Skrevet 22. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 22. november 2007 Tusen takk for svar!!! Jeg tror jeg skal klare å gå ned en 7 kilo til feb, og da har jeg en BIM på ca 30.. Problemet er at jeg er så usikker på om jeg skal vente til jeg har en BIM på rundt 25.. Lurer på om det er større sjangs for å lykkes da? Hva tror du? Lurer på hvor stor sjangs det er for å lykkes med IVF...? mange spm...
togutter-08og10 Skrevet 22. november 2007 #15 Skrevet 22. november 2007 Ring til Ullevål og snakk med dem der. Evt be om å få komme inn til en forsamtale. Hvis de anbefaler deg å vente til BMI er lavere hadde jeg gjort det. Jeg hører til på Ullevål og de tar seg tid til spørsmål hvis du spør. De har egne ringetider. mellom 11 og 12 på mandager, 15- 17på mandager er det jeg kommer på nå. Hvis ønskelig kan jeg sikkert finne det frem, hvis du ikke har det da. Uansett lykke til med kostholdsforandring og vektreduksjon.
jygrid Skrevet 22. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 22. november 2007 Kanskje jeg kan prøve i feb da,selv om BIM fortsatt er litt over 30.. Hvis jeg prøver nå i feb og det ikke fungerer,kan jeg da utsette de to andre forsøkene et år om jeg ønsker det?
jygrid Skrevet 22. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 22. november 2007 ja,kjempe fint om du kan det! Jeg skal ringe.. Må nesten det! Dumt å kaste bort et forsøk.. I den private sektoren er det jo så dyrt...!
togutter-08og10 Skrevet 22. november 2007 #18 Skrevet 22. november 2007 Ringetid Ullevål, mandag som jeg skrev sist, tirsdag og onsdag mellom 10.00 og 12.00 og torsdag og fredag mellom 11.00 og 12.00 tlf 22119305 Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå