junispiren fikk liten Dennis Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Går det an å ta litt sol? Hva hvis man legger en t-skjorte over magen f.eks? Er 10 uker.' Hmm.. Ville ha litt farge før kjole-sesongen.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Hadde vært mere bekymret for pigmentflekker i trynet jeg da..... Om solarium skader er noe de lerde ikke blir enige om tror jeg, men en t-skjorte over magen gjør ingen nytte uansett!
ie28 Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Jeg har undersøkt litt og noen mener at det er mulig, men med måte. Andre sier at man ikke bør pga overoppheting for fosteret. En annen ting er at man kan få pigmentflekker. Jeg for min del har valgt å ikke ta sol - du kan jo prøve litt selvbruningskrem. Men prøve på et lite område først for å være sikker på at det ikke blir store flekker. Lykke til i kjolesesongen =)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Spraytan er kanskje tingen? Jeg vurderer det til julebordet, føler meg rimelig bleik, pluss at jeg har mistet noen kilo og ser ut som en benrangle... Da er det litt bedre å være brun ja....
SuperMoM <3 Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Jeg tok solarium når jeg gikk gravid me første.. Ikke noe problem.Jm sa at jeg kunne gjøre det. Og jeg kommer til å fortsette med å ta solarium.Klarer ikke å være bleik:/ Og sånn selvbrunings krem er ikke noe for meg for å si det på den måten.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Det er IKKE farlig og ta sol!!!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Jeg ville ikke som noen av dere si at det ikke er farlig, for ekspertene er fakitsk uenige om strålingen har noe å si eller ikke! En faktaopplysning er at ståling virker best på celler som vokser (deler seg), det er derfor man bruker stråling for å fjerne kreftsvulster. Og en kreftsvulst (tumor) er celler som vokser ukontrollert. Det som nå er i magen vår vokser hvert minutt, altså celler deler seg hvert minutt. Det som da ekspertene er uenige om er hvorvidt strålene i et solarium er farlige for fosteret eller ikke. Noen mener de er det, andre ikke. Derfor mener jeg hver enkelt skal gjøre opp SIN mening, ikke at noen her inne skal si som en faktaopplysning at det ikke er farlig! Jeg velger å tro at det ikke er farlig da....
2008 og 2011 mamma Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Svar fra 2.trimester: Jeg spurte jordmor om akkurat dette, og hun sa at det ikke er farlig tidlig i svangerskapet fordi fosteret ligger såpass godt "gjemt"i kroppen, og at strålene fra solariumet bare treffer det ytterste hudlaget. Senere kan man oppleve at fosteret blir veldig urolig (pga det sterke lyset), men det skulle visst heller ikke være farlig. Noen kan få pigmentflekker, men jeg tar solarium med jevne mellomrom og har aldri sett noe til dem. Husk bare at huden tåler mindre sol når du er gravid (blir fortere solbrent) og at du må bruke en god vifte hele tiden ,for å ikke bli for varm. Lykke til!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 http://www.babyverden.no/templates/Article____415.aspx http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/1.1318052 http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314163 Dere kan jo lese disse....
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 strålingen man bruker til kreft er jo mange ganger sterkere da,du kan ikke sammenlingne de to tingene!!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Selvfølgelig kan de sammenlignes. Det er jo samme prinsippet. Jeg likestiller de på ingen måte. Klart den strålingen man bruker i sammenheng kreft er sterkere, men det regner jeg med de fleste skjønner! Men prinsippielt er det samme årsak til at UV-stråling KAN være farlig i 1. trimester! Da orgenene utvikles og celledelingen er størst!
en på vei *utklekket:)* Skrevet 21. november 2007 #12 Skrevet 21. november 2007 Igjen.... Jordmor Siri her inne skriver på gullsmokken at det ALLTID er trygt å ta solarium under svangerskapet. Dette tror jeg legene er svært uenige om,og det blir vel ett diskusjonstema som aldri blir ferdig. Men siden de skriver dette på gullsmokken så velger jeg og tro at hun vet hva hun snakker om. Men hva pigmentflekker angår er det enn helt annen ting..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå