Gå til innhold

Planlegger dere fødsel eller keisersnitt?

tvillinger_mars08

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er jeg bare 18 uker på vei og har ikke planlagt noe som helst. Men det er vel ikke slik at vi selv får bestemme om vi vil føde normalt eller ikke?? Ikke for det, jeg hadde ikke hatt noe imot å bestemt det selv :)

Hvor langt på vei er du?

Har jo gjort meg noen tanker om fødselen, men har tenkt som så at det kommer an på hvordan tvillingene ligger i magen og hvordan de har det der mot slutten. Og ikke minst min egen form.

Kjenner jeg SØF, må jeg vel prøve å føde normalt uansett hva..... Med tanke på min forrige fødsel der...

Jeg hadde ikke vært i tvil om å bruke keisersnitt.

En tvillingfødsel kan være spesielt krevende for TVII.

Sjekk denne adressen for hvordan det gikk med TVII:

http://www.altern.no/opprop/nasjonalt/helga.html

Metodikk for keisersnitt er også forbedret slik at risikoen for mor er lavere. I Danmark forsvares nå en keisersnittsprosent på 25%, i Norge 15%.

Vanskelige fødsler gir risiko for skader inkludert ADHD symptomer, les denne: http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=26083

I artikkelen omtales forskningsrapporter der det bl.a. står

"Interessen for barn med lignende karakteristika synes å øke i Nord-Amerika under en epidemi med hjernehinnebetennelse i 1917 – 1918. Barn som overlevde denne infeksjonen synes å ha mange atferdsproblemer lignende til de som er inkludert i nåværende ADHD, Ebaugh(1923), Hohman (1922) og Stryker(1925). Denne epidemien og andre tilfellene er kjent for å ha oppstått fra fødselstrauma, hodeskader, giftskader, og infeksjoner, Barkley (1999)."

jeg fødte vaginalt og har ikke noe problem å gjøre det igjen.. tv2 blir nøye fulgt med under hele fødselen, og hos meg så var tv2 ikke stresset eller noe i det hele tatt. var litt værre med tv1 så ho måtte ut fort... (navlestreng rundt halsen). jeg hadde egentlig en veldig fin fødsel. det gikk utrolig fort også... fra første rie til begge var ute gikk det 25 min..

det er en stor opplevelse å føde vaginalt. å få tv1 på brystet mens man slapper litt av å venter på neste økt, var en utrolig opplevelse. og når tv2 også kom på brystet var jeg så stolt av meg selv at jeg trodde jeg skulle sprekke....

kan anbefales å føde vaginalt...

Annonse

Jeg har fått beskjed av min jordmor om at det er den gravide som bestemmer når det gjelder tvillingfødsel. Hvis jeg vil ha keisersnitt, så får jeg det.

Selvfølgelig skal jeg snakke med jordmor/lege om hva de anbefaler når den tid kommer, men såvidt jeg har forstått så har vi et valg.

Jeg synes det måtte være vanskelig å vurdere det uten å se på forholdene for den spesielle gravide. For meg var det ikke aktuelt med keisersnitt. Jeg hadde tv1 i hodeleie (tv2 snudde seg helt frem til fødsel, men det ble hodeleie på henne også til slutt). Jeg hadde kommet frem til uke 37 og de var rundt 3 kg hver, så de skulle fint tåle en vanlig fødsel. I tillegg hadde jeg tidligere født en på 4 kg. Følte også at de passet veldig godt på tv2 etter at tv1 var ute, så det føltes aldri noe skummelt.

Men hadde det vært medisinske grunner til at legene mente det ville være tryggere for barna mine å ta keisersnitt, så ville jeg heller ikke nølt med det. Jeg ville helt klart sett det an når det nærmet seg og hørt på lege/jordmors anbefaling.

Jeg har fått beskjed om at hvis tvilling 1 ligger i sete og tvilling 2 i hodeleie blir det keisersnitt. Det er hvist fordi de kan huke seg fast i hverandre.

Min tvilling 1 ligger foreløpig i sete, og har gjort det ganske lenge, mens tvilling 2 er litt her og der:-)

Vi får se hvordan det blir, syntes faktisk det er litt skummelt med 2 stk jeg, fordi om jeg har gjort dette 4 ganger før....det er så mye som er anderledes...

Ellers så har ikke jeg fått noen beskjed om at jeg kan velge selv...har også født på 4 kilo før, så overlegen sa at da skal det ikke være noe problem..

Jeg er bare 16 uker på vei, har tenkt litt på fødsel.

Har lyst til å føde vanlig i og med at dette er min første fødsel, men keisersnitt er helt ok det og om det er bedre for barna så er det selvfølgelig det jeg går for.

Håper jo at sykehuset og helsepersonell vet nok om dette til å råde meg til hva som faktisk er best.

bare jeg er våken sånn at jeg hører de skrike når de kommer ut så tar jeg hva som helst jeg, eneste jeg ikke vil er keisersnitt under narkose, for da får du ikke med deg fødselsøyeblikket.

det er så mye som veier fra eller til ved begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...