Gå til innhold

Noen som har holdt det hemmelig for kjæresten at dere har herpes?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg hadde herpes. Forhåpentligvis er det "bare" kjønnsvorter. Men jeg klarer ikke å slå meg helt til ro med det...

Tror jeg hadde vært sammen med kjæresten min ett år eller to før jeg klarte å si noe om det. Var så redd han skulle gå i fra meg, men samtidig var det helt pyton å gå å bære på en sånn hemmelighet... Jo mer glad jeg ble i han, jo dårligere samvittighet fikk jeg.

Heldigvis for meg, så tok han det veldig fint. Jeg pynta vel litt på det. Sa at jeg bare hadde hatt et lite utbrudd første gangen. Og at jeg ikke hadde tenkt noe mer over det. Men så hadde det liksom komt tilbake, og jeg hadde begynt å mistenke at det kunne være en kjønnssykdom.

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til... Men legen din vet jo ihvertfall om det, og det er jo det viktigste for barnet ditt : ) Håper kjæresten din er forståelsesfull! Jeg forstår at dette ikke er lett for deg.....

Masse lykke til!!!

Takk for svar:) jeg har også vært redd for at han skal gå i fra meg eller at sexlivet skal bli ødelagt.. men er ikke noen god hemmelighet å bære på. Så må vel mote meg opp.. late som jeg ikke har visst noe fra før osv. huff, fælt å lyve. men vi har vært sammen i ett og ett halvt år, kan jo ikke si at jeg har visst det hele tia heller. Nå skal vi tross alt ha barn..

dette er du ikke allene om.. men her er et godt tips.. har blitt helt kvitt min herpes, og jeg hadde hyppige utbrud... med en gang du kjenner antydning til utbrudd ta en laser pekepenn og hold over området i ca 20 sek gjenta ca 3 g daglig så går det hele over av seg selv:) lykke til:)

Vil bare si at jeg er i akkurat samme situasjon, så du er ikke alene...... Legen min og rådet meg til å si at det kom nå..... Har ikke klart å manne meg opp enda, men det er ikke noe særlig å gå å bære på en slik hemmelighet.......

Takker for tipset til hun over her, det vil jeg prøve :)

Masse lykke til:)

• 2 uker senere...

Annonse

hei laser pekepenn får du kjøpt på clas olson, eller andre plasser hvor de har kontor rekvisiter.. det er viktig at du begynner å bruke den med ein gang du kjenner "murring " før et utbrydd. herpes viruset tåler ikke lys.. det kan forsvinne helt av seg selv etter en stund, kjenner til noen tilfeller som aldri fikk det igjen etter at de hadde behandlet seg selv på den måten over ca 1 år, men uansett tar du d med en gang kan du ihvertfall slippe all smerten og blemmer.. og det beste er at det har ingen bivirkninger:) ønsker alle lykke til med denne metoden, kan seff ikke love at herpesen forsvinner for godt, men så lenge en slipper de vonde utbruddene så er d jo bra bare det..

• 2 måneder senere...

Hmmm... det overrasker meg at dere har holdt det hemmelig så lenge... Jeg gjorde det i begynnelsen ... men Herpes er så pass alvorlig - da det smitter og aldri går bort...det ligger lagret i nervetråder i ryggen - og kan bryte ut når som helst... sjeldnere med tiden - ja - men det går aldri helt bort selv om en ikke har utbrudd.

Jeg sa det etter noen mnd. Jeg gråt da jeg sa det. Det var så nedverdigende.

Men jeg hadde utbrudd en gang i mnd - ifm mens - og det var så plagsomt at jeg fikk tabletter av legen min som jeg skulle ta hver dag. Det gjorde jeg i 1,5 år - til jeg ble gravid.

Har vel bare hatt ett utbrudd siden...

Om du sier til typen at du har fått det nå, kommer han jo til å tro du har vært utro??

Min type ble forresten smittet av meg - selv om jeg ikke visste jeg hadde hatt utbrudd...

Dere må si det. Om han elsker dere forstår han - og det er jo bare å si det som det er at dere fikk det for lenge siden...

Det er straffbart å holde slikt skjult.......

• 2 uker senere...

ikke vær redd for at han skal tro du har vært utro ihvertfall,hvis du hadde dette før hans tid og det står i legejournalen din kan du få legen til å bekrefte dette...

det er ikke noe å være flau over,hvem som helst kan få det...eller rettere sagt alle har det liggende i kroppen,men ikke alle får noen form for utbrudd...det kommer som oftest ved hormonforandringer i kroppen (sv.skap) eller om man har samleie med en som har utbrudd...vær også oppmerksom på at munnsår er herpes og smitter over til kjønnsorgan ved oralsex...

du er uansett nødt til å fortelle kjæresten om alle kjønnssykdommer du enn måtte ha/hatt...herpes er jo en av de mest alvorlige,for som hun over her skriver blir man ALDRI HELT kvitt det,men mange tror det så lenge de ikke har utbrudd...

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Stakkers deg. Det må være en vanskelig situasjon. Men tror det lønner seg å si det. Om det er noen trøst så er det ganske mange som har herpes, enten type 1 eller 2 (eller begge). De fleste vet faktisk ikke at de har det, de feiltolker symptomene som sopp, eksem osv, for det behøver ikke bare å vise seg som blemmer - det kan bære noen sprekker (men sprekker kan være mye annet også), eller litt stikkinger - og likevel smitter man andre.

Det er vel derfor folk blir smittet - man ser ikke at partneren har det - og partneren vet det ikke selv - ingen ville vel hatt sex med en med masse synlige herpesblemmer...

Men hvorfor er det så mye skam rundt dette? Folk blir jo smittet med munnsår (herpes 1) i barnehage til og med...Dersom man da gir noen oralsex senere i livet, kan de få dette i underlivet...

Noen tror at type 2 (genital herpes) kunn rammer underlivet og at type 1 (munnsår) kun rammer munnen. Men det er bare tull. Virusene angriper den slimhinnen de smittes til først (og da danner man antistoffer, så man trolig ikke får det så mange andre steder).

Lykke til! Jeg er sikker på at åpenhet er den beste løsningen på lang sikt. Det er kanskje hvordan du forteller det som er viktig. Og om det er kjærlighet, er han like glad i deg uansett - det er jo ingen som ber om dette viruset.

• 3 uker senere...

Ja dette er ikke noe artig. Føler SÅNN med deg. Det tok litt tid før jeg fortalte det til kjæresten min, men vi brukte kondom og jg var svært forsiktig. Men etterhvert fikk jg utbrudd to g i mnd...Jepp, jeg var kanskje fri for utbrudd 7 dg til sammen pr måned, jeg var helt knekt. På toppen av det hele tåler jeg ikke valtrex, så jeg kunne ikke bruke medisin heller. Men jeg fortalte det, og taklet det veldig fint. Jeg har også fått en ny krem, vectavir, som virker raskt og gjør at utbruddene bare varer tre - fem dager. Men jeg skal prøve laserpennforslaget!! Alle ting som kan hjelpe mottas med takk. I tillegg får jeg hyppigere utbrudd av mange frukter, mest av melon og druer, i tillegg skal det visst hjelpe å spise mye melkeproteiner og melkefett, men det har ikke virket på meg. Men jeg fikk det iallefall mye bedre etter jeg hadde sagt det. Og nå når jeg har utbrudd så snakker vi om det og han trøster meg, istedenfor at jeg finner på teite unnskydninger for ikke å ha sex....Største problemet med herpeser navnet.. Det høres jo bare SÅ ekkelt ut. Men over 30% av den voksne befolkningen har det jo. Og mange er så heldige at de aldri har utbrudd. Håper vi får mindre utbrudd etterhvert jenter, det er pyton for man føler seg ikke mye deilig...

• 3 uker senere...

JA! Hadde et utbrudd i 1992, har så vidt jeg vet ikke hatt det siden. Har fortrengt det......det utbruddet den gangen var bare så sinnsykt vondt og ekkelt at jeg bare vil glemme det.

Nå er jeg gravid i 32 uke. Har ikke fortalt min kjære. Har lest om Ackliovir-kur her på forumet og lurer på om jeg skal snakke med min lege om å få det. Kan jeg unngå det, vil jeg ikke at min kjære skal vite!!!

Annonse

JA! MÅ samboer få greie på dette, tro????

Jeg har kun hatt ETT utbrudd for 16 år siden, aldri siden.

Tenkte jeg kunne ta tablett kur før fødselen, og holde det for meg selv.

Vet det er feigt.....

Hvis jeg forteller jordmor, da skriver vel hun det på helsekortet, og da snakkes vel dette om under fødsel?

Uff, jeg vil ikke at han skal vite.....

• 1 måned senere...

Hei du med laserpenntipset:-) Dette må jeg prøve! Har så hyppige utbrudd at det er til å bli gal av. Kan jeg kjøpe en helt vanlig laserpeker eller vil du anbefale en spesiell?

Forøvrig fortalte jeg min kjæreste med en gang at jeg hadde H. Pyton å si det, jeg gråt og var kjempefortvilt, men han tok det veldig pent og sexlivet er myyye bedre nå som jeg er avslappet og har vært ærlig om det:-)

Jeg er allergisk mot zovirax krem og valtrex tabletter, men det er vanligst å ta. Men nå bruker jeg vectavir krem (veldig dyr, men også veldig effektiv og ingen bivirkninger) Den kan brukes etter at utbruddet har vart over 48 timer, de andre medisinene må tas innen 48 timer etter utbruddstart, litt dumt hvis du er på hytta eller på reise uten apotek.

Disse får du på resept (5g) men du får 2 g reseptfritt (og dyrere) på apoteket. Du kan faktisk også bruke den som reklameres for på tv mot munnherpes, Antix.

• 1 måned senere...

Kan ikke gi noe råd men vil gjerne komme med mine erfaringer.

Jeg fortalte samboeren min at jeg har herpes da vi ble kjærester, men før vi hadde sex første gangen. Da hadde han ingen forpliktelser, og kunne lett "stukket av". Det gjorde han definitivt ikke. Vi har vært sammen i 7 år nå, og venter barn nr 2.

Vi brukte kondom i ca 6 mnd, inntil han selv insisterte på at vi skulle slutte med kondom. Da hadde han selv kontaktet diverse nettsteder/sexologer for å forhøre seg litt. Mener å huske at det er så mange som opptil 30% av den voksne befolkningen som kan ha herpes-2 viruset, de fleste uten å vite det. Og viruset er jo ikke farlig! Ingen grunn til å skamme seg. Å få fakta på bordet kan berolige noen og enhver.

Samboeren min har aldri hatt symtomer som tyder på at han er smittet. Han var imidlertid plaget med munnsår som barn, og er trolig bekyttet mot genetal herpes pga antistoffer mot herpes type 1.

Jeg ble smittet for 20 år siden, en jeg var sammen med i to mnd. Uflaks. Visste ikke at jeg var smitta før jeg hadde vært sammen med min nåværende i fem-seks år, da hadde vi allerede fått et barn og ventet nr 2. Grunnen til at jeg ikke visste det var at jeg hadde bare hatt ett eller to utbrudd på de åra, visste ikke hvordan herpes artet seg, og trodde derfro at det var sår etter slitasje eller noe sånt. Sa selvfølgelig i fra til typen da jeg fant det ut, og vi er fortsattsammen. Det har aldri vært noe negativt tema mellom oss. Han er ikke smittet, selv om vi aldri har tatt spesielle forholdsregler. Det er selvfølgelig ikke særlig fristende å ha sex under utbrudd, det er jo både ubehagelig og vondt.

• 2 måneder senere...

jeg fortalte det til samboern min med en gang. det er jo faktisk smittsomt og jeg hvet selv at jeg hadde satt pris på og få vite det av han, hvis det var han som hadde det. syntes man har rett på og vite det. og hvis mannen går fra dama pga herpes, så sier jo det litt om han da. da er det kanskje like så greit.

• 1 år senere...

Jeg ble smittet av min egen Lypsyl... Sikkert noen som lurer på hvorfor i all verden jeg skulle smøre meg nedentil med Lypsyl, men jeg var litt sårleppet engang, kan man si... Jeg har siden jeg var tenåring hatt herpes inne i munnen, slike små, hvite blemmer som svir noe inn i he...

Men jeg var ikke klar over at det var mulig å smitte seg selv slik, det var det legen min som fortalte meg.

Uansett, jeg har hatt to utbrudd nedentil siden den gang, og det siste var for ca 8 år siden. Har hatt to svangerskap etterpå, men ikke fått noen utbrudd heldigvis. Jeg har med andre ord vært heldig!

Om jeg har fortalt mannen min dette? Nei, det har jeg ikke, har igrunn ikke tenkt noe på det. Jeg har ikke hatt utbrudd på så mange år, at om jeg skulle få et nytt utbrudd tar jeg den samtalen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...