Gå til innhold

hvorfor så URnorske navn dere?

Anbefalte innlegg

TROR ikke dere at barna dere blir bereiste?

tror dere ikke at barna deres vil studere i utlandet?

At de kanskje får seg utenlandsk kjæreste?

DA er det litt tregt å hete Rigmor eller Berit....osv i den duren

finnes mange norske navn som er lettere å uttale i utlandet!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10958897-hvorfor-s%C3%A5-urnorske-navn-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Heter selv Maria og det er veldig praktisk uansett hvor jeg har reist, så fornøyd med det :-) Men - har selv studert i England og møtt mange der fra hele verden, folk med navn som Matus, Bona, Bidan, Mervat og Heike. Vanskelig å uttale i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert - og det fortalte jo noe om kulturell tilhørighet. Ville vært kjedelig om alle hadde het Jennifer, Katherine og Charlotte - som de fleste britiske jeg møtte het...

Ellers tror jeg det også går greit å hete Ole Gunnar (Solskjær), Morten (Harket), Fridtjof (Nansen), Thor (Heyerdahl), Bjørn (Borg). Og en hel del andre navn.

For å si det sånn: Hvem tror du er mest kjent i USA: Sondre Lerche eller Rodney Omdahl Karlsen?

Nå er det svært få som blir kalt Rigmor og Berit for tiden. Norske navn med ø er i ferd med å dø ut fordi foreldrene er så opptatt av at barna skal være internasjonale, og det er litt synd. Selv kjenner jeg flere som heter Øyvind som har bodd lenge og gjort det bra i utlandet selv om navnet blir til Oyvind. Og utenlandsk kjæreste er vel ikke et hinder samme hva du heter??

Annonse

Det tror jeg vist at mine barn kanskje skal.

Selv har jeg vært i 70 land, hvor jeg har jobbet i mange av de. Jeg heter Marit og det har aldri vært noe problem for meg at jeg har et norsk navn. Jeg har også bodd en periode i utlandet med en utenlandsk kjæreste. Gikk fint det, selv med mitt navn....

Folk flest jeg har møtt synes det er stas med "etniske" navn. Det gir deg identitet og kultur. Noen ganger får jeg en litt rar utale på navnet mitt, men det spiller da ingen rolle :)

Hvis hele verden skulle tenke i dine tanker, så hadde alle het det samme og det, synes jeg hadde vært utrolig trist.

Jeg tenker jo litt på navnene jeg velger til barna, men det går mer på betydning. Randi er f.eks et navn jeg unngår.

Annonse

Hey! Hva er galt med navnet mitt?! Hehe... Neida, jeg skjønner hva du mener. Har vært mye i utlandet og vet at en utenlandsk uttale av Randi kan høres ut som noe med en ikke helt heldig betydning. Jeg tar det med et smil og en spøk tilbake, men hvis jeg synes det blir plagsomt eller at folk synes det blir vanskelig, har jeg et internasjonalt mellomnavn jeg kan bruke. Egentlig liker jeg ikke helt det å blande navn med forskjellige opprinnelser, men man blir da vant med det meste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...