Gå til innhold

Hvordan går amminga for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes vi sliter litt med amminga, gikk veldig bra de første dagene, han fikk fort tak og god teknikk, men nå har jeg fått så sår brystvorte på det ene brystet.. Det gjør så vondt når han prøver å få tak og ikke får det til, helt grusomt! Han prøver alltid et par ganger før han får ordentlig tak, selv om jeg håndmelker litt og varmer opp litt i forkant. Jeg har snakket med jordmor om det, hun satt sammen med meg under amming og så at han fikk bra tak. Men likevel er det fortsatt veldig sårt, to uker siden fødsel nå. Merket at jeg hadde tette melkeganger (sånn at brystet ble hardt og litt rødt), men dette bedret seg etter ca et døgn med hypig tømming og massering. Men synes det er så fortvilt når sårheten vedvarer, for da er det jo større risiko for å utvikle brystbetennelse o.l.

Har sendt samboeren ut for å kjøpe pumpe, brystskjold (selv om jeg helst vil slippe å bruke det, kun som en nødløsning), albueskjell og salve.

Noen som har erfaringer med ting som hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Huff, skjønner deg godt, jeg har slitt med akkurat det samme. Var helt ødelagt på begge brystvorter, i tillegg ville ikke vesla suge godt nok, så fikk aldri tømt brystene og hun var like sulten etter en times amming.

Vi kjøpte Medela elektriske brystpumpe og jeg pumpet bare i flere dager til brystvortene var helt grodd. Men aberet er jo at de av det kan få feil teknikk for suging på puppen igjen. Vi hadde uansett problemer med at hun tok ikke tak på høyre puppen, så prøvde ammeskjold, med delvis effekt. Gikk greit i starten, men så ¨spyttet hun det bare ut igjen, som om den var for stor eller noe. (Kjøpte Medela sine) Ellers så smurte jeg hyppig med Purelan, men ammet jo så ofte at det hjalp lite. Fikk aldri "hvile". Nå har jeg gitt litt opp hele greia, pumper meg hver 3 time og gir på flaske sammen med morsmelkerstatning, ammer innimellom. Har i dag fått resept på nesespray som skal drive melken lettere ut og tømme bedre. Jeg fikk nemlig brystbetennelse av at jeg ikke fikk tømt godt nok, og det var vondt!!

Lykke til uansett, hadde ikke så mange gode råd ser jeg, men er min erfaring så langt ihvertfall ;o)

Skrevet

Nei, den er ikke så lett den amminga... Jeg synes og jeg ammer så ofte at de såre områdene aldri helt får grodd... Men nå skal jeg prøve skjell, har hørt at flere har god effekt av dem. Får vel bare prøve og prøve, men får vi det ikke til i løpet av noen uker til, ser jeg ikke bort fra at vi også må gi oss. Men en kan jo ikke ta det som noe nederlag, en gjør jo det beste en kan for disse små:)

Lykke til til deg og, håper dette er en bedre løsning for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...