Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 I mannen min sin familie så møtes alle sammen annenhvert år. Mine foreldre er skilt, så for meg blir det uaktuelt å feire jul med de annenhvert år, men tredjehvert år. Dette har blitt veldig dårlig mottatt av svigerfamilien... Det er også et krav fra de at alle SKAL samles 1.juledag HVERT ÅR. Jeg kan ikke akkurat si at jeg koser meg når jeg er sammen med svigerfamilien. Svigerforeldrene mine er kjempe flotte, men søstrene til mannen min kommer jeg ikke overens med i det hele tatt. Det blir alltid så krampeaktig følelse når vi er sammen, og de bare kritiserer hvordan vi gjør ting med barnet vårt hele tiden. Og dette har jeg faktisk ikke lyst til å oppleve på selveste julaften. Det er en dag jeg har lyst til å kose meg... Mannen min skjønner meg godt, og heldigvis så støtter han meg. Men, er det andre med skilte foreldre her? Hvordan deler dere opp samværet i jula?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Min mann har skilte foreldre. Vi feirer allikevel jul annethvert år hos hverandre. Et år hos mine - så hos hans mor - tilbake til mine foreldre - så hans far. Er ikke min feil at hans foreldre er skilt - jeg vil jo selvsagt feire med min familie annethvert år. Heldigvis forstår svigers oss. Synst jo litt synd på din svigerfamilie som ikke får feire jul annethvert år med sin sønn og barnebarn fordi dine foreldre er skilt. Synd du ikke har så god kontakt med din svigerinne, men samtidig er det jo barnas jul. Trist for barna at de ikke får komme til besteforeldre fordi du har problemer med det. Det må da være mulig for et voksent menneske å heve seg over det for barnas skyld. Kravet ang.1 juledag ville jeg bare oversett. Du vil sikkert lage egne tradsjoner du også.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Fra i år av kutter vi ut å dra til foreldrene til jul og feirer hjemme hos oss selv. De er velkommen til oss om de vil men det er bare svigers som bor så nært at de kan komme. Mannen min vil ikke dra til mitt hjemmsted og etter 3 år hos hans foreldre gidder jeg ikke mere. Jeg forstår ikke hvorfor vi må feire jul hos foreldrene hele tiden, de sluttet å feire jul med sine foreldre da de fikk barn.
Malamea Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Vi har de ulike familiene spredd rundt om i landet. I fjor var vi samlet hjemme hos oss sammen med svigerfamilien og i år så skal vi til søsteren min. Jeg ville aldri funnet meg i å bli diktert ift hvor vi skal feire jul - det er en sak mellom meg og min kjære. Dersom vi en jul vil gjøre noe helt annet så er det vår sak. Nå er det slik at det er hyggelig å feire jul både med min og hans familie - men det er nå vår tid til å bygge tradisjoner for oss og våre barn. Etter hvert regner jeg med at den eldre generasjon også synes det er greit å ikke ha jul hjemme hos seg. Slik er det hvertfall med mine foreldre - og det er utrolig greit å kunne ha julen hjemme ift de små.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Nå er det MYE mer som ligger bak her enn det jeg har sagt, så "det må da være mulig for et voksent menneske å heve seg over det for barnas skyld" velger jeg å overse... Og hvor fin blir da jula for barna, om mor må gå rundt som et nervevrak annenhvert år fordi hun ikke gleder seg til jul?! Men, er ikke her for å diskutere, bare lurte på hvordan andre løser skilte-foreldre/svigerforeldre problematikken.. HI
snowstorm73 Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Vi bytter på, annethvert år hos hans eller mine foreldre. Begge foreldre er fremdeles godt gift, så den problematikken slipper vi. Når det byttes, betyr det annethvert år for den ene siden og så den andre. Dumt for de som er skilt, men er jo ikke svigerdatterens/sønnens feil. Kan ikke forvente at de utsette jul med sin familie pga. Kravet om å MÅ være der 1.juledag ville jeg ignorere. I grunn tror jeg at man egentlig kan begynne med å feire jul hjemme når barna har kommet. Våre foreldre gjorde det jo slik selv. Og de blir jo ikke yngre akkurat, så masse stress og arbeid med jul vil de bli kvitt med etterhvert selv. Svigerinne har funnet på noe interessant. Spiser kl 5 hos svigers julemiddag, så reiser vi til henne (bare 1 km unna) for å pakke ut gaver der og være der resten av kvelden. Hun har 3 barn, har rett i at det er lurt, for da kan barna leke litt andre steder enn bare stua. Men merkelig er det syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Kjære HI, det du egentlig vil ha oss til å si er at det er helt greit at dere overhodet ikke feirer julaften med svigrs fordi du ikke liker det. Og, at det ikke er vanlig å dele på det annet hvert år. NEI!!!, skjerp deg. At du ikke komemr overens med svigers, er synd. Dette er også veldig typisk for par som ikke passer sammen, du klarer ikke være deg selv, og alt går i stå.... Synd. Du virker umoden. Er så mange fjortiser som klager på svigers, men egentlig er det dem selv det er noe feil med. Selvsagt skal dere feire jul et år hos svigers, et år hos mor, et år hos svigers, et år hos far. Enkelt og greit. Men dere må jo selvsagt velge selv hvordan dere skal gjøre det. Synes bare så synd i mannen din som har en så snerpete ung kone, som ikke klarer å se lenger enn sin egen nese. Har du problemer med kommunikasjonen med svigers? Klarer du ikke være deg selv, kritiserer de deg? I så fall bør du være voksen nok til å snakke med de om det? Du vil vel ikke denne situasjonen skal vare livet ut.....? Du må ta konsekvensene av at du trekker deg gradvis unna, SNAKK MED DE OM DET, ellers blir ingen problemer løst. Dette er så typisk at jenetr som deg bare snakker bak ryggen, og ikke tar opp problemet med dem det gjelder! GOD JUL :-)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Snerpete og ung?!?!? Ja, nå har jeg hørt det også! Du skulle bare visst.. Har aldri sagt at jeg ikke liker svigers, så her er du way off... men, dette var mitt første og siste innlegg her. Sånne som deg ødelegger mer enn man hjelper - så takk for meg. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 jula skal alltid være så utrolig bra, da skal alle kose seg, og denne jula skal bli bedre enn alle andre juler osv. og jula er mye følelser, gitt om! og tradisjoner. og disse tradisjonene vi er vokst opp med ønsker vi nå å bringe videre til våre barn. og vi krampholder litt på jula. saken hos oss er jeg har skilte foreldre, men far kommer hjem til mor å feirer jul, heldigvis. syns det er veldig fint. dog litt konflikter kan ligge i luften, men det velger jeg å overse. dog etter barnebarna kom inn i bildet er det blitt bedre, for da er det jo mer fokus på dem i år skulle vi egetlig reise til svigers, som bor en flyreise unna... de hadde nok gledet seg til det. men vet dere hva. og jeg er hverken ung eller trangsynt,( eller hva det var det stod i ett innlegg her) og faktisk er de foreldrene 100 ganger flinkere med ungene enn det mine foreldre er. en dag kastet jeg ut til min mann at jeg egentlig kunne tenkt meg å feire jul hos mamma iår igjen. han tenkte nesten ikke på det, før han svarte jamen det er greit det. he he så da var jo saken klar hjem til mor. jippi. han nevnte dette for sine foreldre, men sa det da i en mildere tone, noe alla vi tenker på å feire jul der enn å fly til dere. men det gikk nok ikke inn. så når de var her en helg, prata svigermor i tid å uttide i jula ditt og i jula datt, det blir gøy i jula.... jeg ble litt betenkt men tenkte min mann for si noe. like før de skulle dra til flyplassen sier svigermor. ja dere kommer i jula sant, og ser meg dypt inni øynene. eh nei sier jeg vi skal til mor. ååååååååååååå. så nå er jeg familiens svarte får, for hun kan jo ikke forstå annet enn dette er min besluttning, fordi jeg ikke liker de så godt. ja osv. men vet dere hva. dog jeg syns det er ekkelt, så tenker jeg som så, vi er da for f voksne mennesker, det er bare bonus at voksne barn vil komme hjem å feire jul. og ingen skal styre meg åssn vi skal ha det i jula. vi ønsker å lage våre egne tradisjoner. så når vi flytter og får bedre plass, blir det jul hos oss, og vi inviterer foreldre, svigerforeldre. et forslag til deg. feir jul annenhvert år med din mor og far. eller inviter dem til dere. så kan dere være hos svigerfamilien 1 juledag. det spørs jo litt selfølgelig på geografiske avstander å sånn. men til lags åt alle kan ingen gjera. å jula er jo mer enn julaften. så da får jo både din og hans familie ha samvær med dere. ingen skal føle seg forpliktet til noe. men du som svigerdatter får nok skylda hvis det ikke faller i svigermors godt jord. he he.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå