Gå til innhold

Bytte studieprogram? (UiO)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med å bytte studieprogram? Er jo sikkert mulig å få det til gjennom samordna opptak, men har hørt at det også er mulig internt i UiO, ville sikkert være enklere. Jeg er førstesemesterstudent og skal føde i mars. Planen er å være da hjemme med barnet 1,5år mens jeg tar et emne i løpet av semesteret. Mannen min skal være hjemme en dag i uken (gradert uttak). Jeg vil bytte studieprogram innenfor samme fakultet(matnat) og institutt, to av fagene jeg tar nå er de samme som i det andre studieprogrammet, tredje faget er også veldig relevant. Gruer meg litt til å gå og snakke om det med en ansatt ved UiO, det er jo litt ubehagelig å fortelle studiekoordinator at jeg vil studere noe annet:) Lurer derfor om det er noen som har erfaring med det? Må man ha gode karakterer for å få byttet? Hvor lang tid tar søknadsbehandling osv. (grunnen til at jeg vil bytte er at det var litt lite info tilgjengelig før fristen for å få byttet prioritering i Samordna opptak gikk ut, senere fant jeg ut at det var altfor få valgmuligheter i det programmet jeg hadde valgt, veldig bestemt studieløp... )

Fortsetter under...

Ved universitetet i Bergen (matnat) vet jeg at det var mulig å bytte internt, i alle fall. For eksempel å bytte fra årsstudium til bachelor, eller å bytte fra et bachelorprogram til et annet. Det er jo ikke slik at du må ta kun fag innenfor ditt fagfelt, det er f.eks bra å ha noen matte og fysikkfag hvis du tar bachelor i kjemi.

Jeg vet ikke hvordan det er med tidsfrister og sånn, men du trenger ikke grue deg til å skulle snakke med studiekoordinator. Det er jo ikke alltid så lett å vite hvilke fag som er kjekkest når man begynner, det er sånn man finner ut av etter hvert. Og det er vanlig å ombestemme seg litt:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...