Gå til innhold

Jenta mi har feber, skjelver og har blå hender! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barn blir kalde på hender og føtter når temp stiger.

Kan også bli bleke i ansikt.

Skjelvinger som omhun fryser kommer også når temp stiger.

Dette er fordi.Når tempem stiger har "termostaten" i hjernen ( senteretfor temperatur regulering ) stilt seg inn på en høyere tenperatur for å bekjempe en infeksjoen.Når kroppen da er ca 37 grader og termostaten er stilt inn på 39 vil man føle seg kald selvom man egentlig ikke er det!! Skjønner??

Når tempen synker er det motsatt. Da stiller termostaten seg inn på lavere temp og vi vil svette, bli rød i kinna og føle oss varne..

Det at hun er bå på hendene ville jeg rindt legen om!

God bedring!

Annonse

Hun har sovnet før jeg fikk gitt henne paracet, så jeg følger med henne og ser hvordan hun er når hun våkner. Tusen takk for svar alle sammen! Er utenlands og har ikke nummer til hverken lege eller ambulanse, men skal få tak i det med en gang i tilfelle. Uff, jeg ble redd nå..:(

gi henne paracet nå hvis du ikke har gjort det alt,ta av alle klærne la henne være i bleien,du kan også ta et pledd bare rundt henne og ta henne med ut,det pleier og hjelpe og ta dem med ut en liten tur så du får kjølt henne ned litt

Annonse

Uff, jeg skjønner at du er engstelig. Men jeg håper du har funnet nr til en lege nå, sånn at du kan ta kontakt med en gang. Jeg aner ikke noe om blå hender, men det kombinert med slapphet og 40 i feber hadde gjort at jeg hadde reist til lege, i hvert fall. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Da slapper du bedre av etterpå også.

Lykke til!

40 i temp er ikke uvanlig hos småbarn, så det isolert er ikke noe jeg reagerer på. Men sammen med de blå hendene (hvis hun har det ennå???) er ikke vanlig. Så om hun har det ennå, følg nøye med på pusten hennes og ring legen. Det kan da ikke være så vanskelig å finne et tlf.nr til doktor'n hvor enn du befinner deg? Du vil nok finne en rask respirasjon siden tempen er høy, hvis alt der er normalt. Pusten blir vanligvis rask ved tempstigning. Men blå hud på fingertupper, lepper og øreflipper er et tegn på lite oksygen i blodet, så sjekk det..

Tell i 1 minutt og se om hun bruker hjelpemuskler til å puste med og om det høres ut som om hun sliter med å puste inn eller ut. Det er også et diagnostisk tegn hvilken vei det er tungt å puste.

God bedring til ungen din og trøsteklem til mamma'n!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...