Gå til innhold

Forklaring på blodprøven


*Stjernesmell*

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt sin 1.blodprøve i svangerskapet og som kan forklare hva de ulike begrepene betyr som står på svaret på blodprøven? Fikk det bare tilsendt i posten uten noen nærmere forklaring på "godt norsk"... Rubella=røde hunder, men hva med resten? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv inn forkortelsene, så er det lettere å hjelpe.

 

Det eneste jeg kommer på nå er som står på sånne skjemaer er:

hb: hemoglobin- som er blodprosenten din.

 

Det står som regel en referanseverdi i parantes. Hvis tallet på prøven din ligger innenfor dette, så er det uansett normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skriv gjerne opp kossen blodprøva du har tatt :) Eg har tatt prøvane men legekontore har klart å sende svara til feil adresse, så får ikkje tak i di riktig enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! "Erytrocyttantistoffer ikke påvist, HIV-antistoff ikke påvist, antistoff mot rubella virus IgG påvist. VDRL: < 1 Normal" Dett var dett! Lurte vel mest på det første, men søkte på nettet og fant at det hadde noe med røde blodlegemer å gjøre. Er noe av dette positivt...? Stod ingenting om blodprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprosent måles ikke lenger, det heter Hemoglobin konsentrasjon, Hb. Den måler de på legekontoret, og skriver det opp på helsekortet for gravide. Har du sett om de har skrevet den inn der?

 

Erytrocyttantistoffer er, uten at jeg kan påstå, da jeg IKKE er helt sikker, men tror det at om babyen er Rhesus pos og du er Rhesus Neg kan du danne antistoffer mot barnets blod. Og det er slike antistoffer Blodbanken sjekker om du har laget.

Oom noen vet om jeg tar feil, si ifra!

 

HIV vet du sikkert er Humant Immunsvikt Virus.

 

Rubella er Røde hunder ja. Pos IgG betyr at du har gjennomgått eller er vaksinert, Neg IgG betyr at du ikke har hatt smitten, og at du kanskje ikke er vaksinert. Det kan faktisk hende man er vaksinert, men at kroppen ikke har så mange IgG igjen at en blodprøve kan detektere dette. Man skal uansett ha immunitet om man har hatt vaksinen.

Røde hunder er forresten så og si utryddet i Norge...

Og gravide vil ikke få vaksine pga at det er farlig for fosteret.

 

VDRL er en test som detekterer Syfilis antistoffer. Svaret mindre enn 1 betyr at du er negativ, ikke er smittet og har heller ikke hatt smitten.

 

Så sånn jek kan se det er alt i skjønneste orden. :)

 

På de fleste virus tester man antistoffer, eller immunglobuliner (IgG, IgM)

Vanligst er at:

Pos IgM betyr at man har infeksjonen, eller at den er veldig nylig gjennomgått.

Pos IgG betyr at man har hatt infeksjonen og at man er immun.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det var oppklarende! :-) Jeg har A RhD pos, stod det også, ja... Stemmer at jeg har hatt røde hunder som barn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...