Gå til innhold

T-girl

bikerbabe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi dro til London fordi vi ikke fikk noen "skikkelig sjekk" av fosteret her i Norge. Jeg var 1. gangs gravid som 34-åring, og VILLE vite!

Ved The Fetal Medicine Center i London tar de en skikkelig (SKIKKELIG) scan av fosteret (helst i uke 11-12), samt blodprøver fra Mor, og evt. morkakebiopsi/fostervannsundersøkelse.

I motsetning til i Norge så annser de ikke her at morkekebiopsi (chorion villi sampling) er noe mer risikofylt enn fostervannsprøve.

Svar på de "værste" diagnosene /trisomi 13, 18 og 21) får men etter 3-4 dager. (også kjønn, da) Mer utfyllende svar (div. genetiske translokasjoner) får man i en sluttrapport etter 2-3 uker.

Mer følger (er bare så vant til å miste ting mens jeg skriver!)

Grunnene til at vi valgte TFMC (The Fetal Medicine Center) var at de faktisk er de Beste,

Legen som driver det (som en charity org.,forresten) er Verdens Beste på fostermedisin.

Om noen av dere har sett "I Mors Mage" på Discovery - så er det altså Prof. Nicolaides som - intrauterint - opererer et foster der!!! (Chorion Villi Samling - Morkakeprøver) på TFMC!!!

Da vi i Norge fortalte at vi hadde vært til CVS hos Nicolaides så dååånte de nesten! (DEN Nicolaides? Er dere sikre? HAN? Pratet dete med ham? Personlig? Hvordan var han???)

Vel,

ved TFMC koster Full Sjekk (med morksakebiopsi inkl. sjekk påCF) i undrkant av 5000,-

Vi har gjort det 2 ganger.

Og vi hååååper påå bli gravide igjen.

Da vil jeg i så fall være over 38 ved termin (er det nå...) og ha krav på (tilnærmet) de samme undersøkelsene her i Norge,

Men jaggu om vi vet...

Tror nok vi kommer til å dra til London igjen.

De - og HAN - er jo FAKTISK Verden Beste på dette!!!

Og gjøre dette synes jeg er heeelllt sykt. Tror faktisk at de er flinke nok i Norge også. Du hadde vel tatt abort hvis det var noe galt med babyen din også da??? Kan forstå at dere gjør det hvis dere mener det er så STOOOOR fare for at det er noe galt med barnet og dere ikke får det dere trenger i norge. F.eks. at det er noe i familien. Ellers forstår jeg det ikke. Er jo en risiko å gå igjennom det også.

Kjære, det var da svært så hissig du var?

Helt sykt å dra til London og sjekke fosteret? Vel, de testene jeg tok der er jo de samme som alle får tilbud om i Sverige, Danmark - og England. Og som jeg ville fått tilbud om som 38-åring i Norge. Eller som jeg ville fått tilbud om i Norge hvis jeg hadde "vært ekstremt engstelig" selv om jeg ikke var 38.

Sykt å dra til London hvis jeg hadde vært gravid nå? Synes ikke det. Har man vært på en klinikk og hos en lege man stoler 100% på så ønsker man ofte dra tilbake dit. Og når man i tillegg vet at de er verdens beste på sitt felt, så er ikke valget så vanskelig for meg.

Hvis det hadde vært noe alvorlig galt med fosteret hadde jeg tatt abort, ja. Trisomi 13 og 18 er ikke forenelig med liv. 98% av de som får vite at de bærer et foster med Downs velger abort.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...