Gå til innhold

Hvorfor fikk jeg legetime så sent, ift mange andre her inne?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå litt over fem uker på vei, og har fått første legetime 21. des. Dama sa at det muligens også var litt tidlig, men vi ble enige om at det var greit å få gjort det før jul.

Ser her inne, at det er flere som har termin rundt samme tid, som skal til lege nå snart. Forstod på hun på legekontoret at det var vanlig med første legebesøk når man var 10-12 uker på vei?

Fortsetter under...

Da jeg ringte regnet de seg frem til når jeg var i uke ti, så jeg skal til legen helt i slutten av den uken, ikke før i desember det heller. Må innrømme at jeg er spent, da :)

Annonse

Jeg testet positivt forrige tirsdag og ble helt lamslått av at testen endelig var positiv. Ringte legen for å høre hva jeg nå skulle gjøre, hva som var vanlig osv. Jeg har en fastlege som er veldig snill, og jeg fikk time på fredag som var. Da var jeg 4+5. Tror det er mest vanlig i uke 8-10 å komme til lege første gang, samtidig som det også avhenger veldig av hvilke lege en har:) Så du kan trygt slappe av, og bare nyte det å være gravid:):)Lykke til!!

Hvor tidlig man får lege time avhenger litt av alder, risiko = tidligere problemer i forbindelse med graviditet eller tillegs sykdomer enten hos mor eller i familien. Ved høy alder eller økt risiko, blir man tettere fulgt opp og begynner også derfor tidligere med kontroll. Hos personer der de regner med et ukomplisert svangerskap er det vanlig med første legebesøk når man er 10-12 uker på vei. Lykke til!

Jeg skal til legen første time i morgen. Da er jeg 6+2. Veit at det er tidlig, men da jeg fant ut at jeg var gravid ringte jeg legen og sa jeg ville bestille en time. De spurte ikke hva det gjaldt og bare ga meg en time. Har i ettertid fått høre at det er veldig tidlig, men synes det skal bli litt godt å komme til legen også.

Det vanligste med første kontroll er jo at man tar den mellom uke 8 og 12 hvis det ikke er noe spesielt, som blødninger, tidligere sa/ma, eller andre ting som gjerne krever litt ekstra oppfølging. Jeg var første time i uke 4 og skal neste i uke 10.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...