Gå til innhold

Hvor lenge kan man fullamme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke noe mål for meg å fullamme lengst mulig, altså, men det ser ut til å være det for lillesnuppa... Hun er nå 7.5 mnd og vil fortsatt ikke ha fast føde. Har fått henne til å spise noen få teskjeer med 4 mnd-middagsglass, men nekter grøt (prøvd daglig i 1 mnd), fruktpuré, brødskive eller vanlig middag som blir most. De siste dagene har hun ikke villet hatt middagsglass heller, har sikkert noe med at hun blir litt hard i magen av fast føde, og middagsglass kan man jo ikke tilsette malt i heller. Svisker i både puré-form og som saft er prøvd.

Alle barn begynner jo å spise etter hvert, men ved hvilken alder MÅ de ha annen føde enn morsmelk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har nok melk, kan du bare fortsette å fullamme, må bare følge med på vektoppgang. Det står en tråd en annen plass her om fullamming utover 6 mnd.

Skrevet

Noen babyer er klare senere enn andre. Det går an å fullamme til 12mnd, om du har nok melk. Men følg med jernnivået til baby.

Skrevet

Takker for svar, jenter! Men hvordan kan jeg følge med på jernnivået hennes? Kan jeg se det på noen måte selv eller bør jeg få legen til å ta blodprøver?

Skrevet

Titter du i øyesekken (trekk ned øyet og se) så blekner det inni der. Men dere bør følges av hs om du fortsetter å fullamme.

Skrevet

Min er sju mnd og brekker seg av most mat. Men å tygge på kokte grønnsaker og litt brød er mer populært, og det går litt ned også etter hvert. Kan det være noe å prøve?

Skrevet

fjummsi, gjorde ikke M også det? At kornmat var utelukket til hun fikk brød?

Skrevet

Husker ikke om hun brakk seg, men hun likte ikke grøt og most middag. Brød og matbiter var mer pop.

Skrevet

Hun har fått tygge på brødskalker og slikt, men det ser ut til å ha mer akademisk interesse for henne enn at hun skjønner det er mat... Ivrig etter å prøvesmake, men hvis hun får noe som helst i munnen så spytter hun det raskt ut igjen. Vi får fortsette å tilby mat, så spiser hun nok etter hvert. Skal på helsestasjonen i neste uke, så får høre om de har noen råd også.

Skrevet

Etter 6 mnd inneholder ikke mm nok jern, som nevnt over.

Hvis hun ikke får i seg annen mat etterhvert, ville jeg sjekket jernnivået ved å måle Hb (blodprosenten) hos fastlegen. Er hun ellers frisk? Jenta til en venninne av meg ble omtrent fullammet til hun var over året, ville ikke ha annen mat, og hun bli innlagt på barneklinikken pga jernmangel. Men tror det ble oppdaget fordi hun var endel syk (ofte forkjølet etc).

Mener ikke å skremme, men vær litt obs på det hvis det går lang tid før hun vil spise!

Skrevet

Er nok ikke utenkelig at hun har litt jernmangel, nei. Sjekket slimhinnen under nedre øyelokk, og den er ganske blek (lys rosa). Hun er også relativt konstant forkjølet (men det kan jo ha noe med at storesøster tar med seg smitte hjem fra barnehagen, da). Frisk og rask ellers, men sover veldig mye (gjerne 4 timer på dagtid og 10-11 timer på natten). Skal på helsestasjonen til mandagen, så får be om litt hjelp der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...