Gå til innhold

Hvordan det er å ha tvillinger!!

Moppie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen..

Jeg leser innleggene deres og vil svare på en del av deres spm..

og det kan lett la seg gjøre.. DERE HAR SÅ MYE OG GLEDE DERE TIL.... Det er helt utrolig herlig med to små i huset. Amanda og Jessica ble ett år 23 oktober og er helt aldeles nydelige..

De er prøverørsbarn og ble født med keisersnitt uten dramatikk på Riksen og veide 2310g og 2360g. Amanda hadde kolikk de fire første mnd og det var et helvete. Bruk venner og familie som hjelp for alt det er verdt.. Si aldri NEI hvis noen tilbyr og hjelpe dere. Min samboer er fra Nederland og derfor har vi bare en familie i Norge og den er svært liten. Vi har masse venner hvor en del av dem har vært utrolig mye til hjelp. Sammen har vi klart ett tøft og utfordrende år. Noen kommuner har noe som heter "homestart", det er gratis hjelp fire timer i uken. Og det kan være gull verdt. Vi har ikke benyttet oss av det og heller tatt oss av alt alene. Og vi har vært så slitne at vi har nesten spydd.. Men uansett hvor utslitte vi har vært så er det INGENTING som overskygger gleden av å være tvillingforeldre.

Vi er inne i en tid med grensesetting, juleforberedelser, rask utvikling, fra kryping til krabbing til å beg å gå, leker i hele huset. MEN, nå er vi tryggere på rollen som foreldre og vi har ikke tusen spm lenger. Vi har det alle fire veldig godt og Amanda og Jessica utvikler seg ulikt og flott har vært lite syke og er utrolig sosiale små piker.

Noen gode råd;

jeg skriver dagbok hver dag om hvordan de utvikler seg, og det er også et koselig avbrekk for meg i en hektisk hverdag,

jeg har ansatt vaskehjelp som kommer hver 14. dag og tar hele huset, ikke glem å være kjærester og kom dere ut litt i sammen (middag ute eler en gå tur i skogen)

bruk alle rundt dere til ev spm familie, venner, TFF, sykehus, helstestasjon, men mest av alt, STOL PÅ DERE SELV og magefølelsen dere har..

Ha faste rutiner på begge to, spise likt, sove likt, da sparer dere masse tid som gir dere tid til lek og kos. samkjøring er veldig lurt..

Amming er viktig men ikke la det gå utover deg som mamma, jeg strevde så hardt at tilsutt sa helsesøster og samboer stopp.. Og det blir fine folk av flaskebarn også!!!

Dere har utrolig mye og glede dere til, nå står jessica ved siden av meg og vil ha en bit av brødskiva mi, og Amanda står ved stuebordet og kommer seg ikke av flekken. Hun tør ikke slippe seg, så når hun først har reist seg opp går hun rundt og rundt bordet.. Hehe.. Da vet vi hvor vi har henne.

Vi koser oss og nyter hver dag med jentene våre, men ikke glem å tilbringe tid med venner og familie både med og uten barna...

Ha en fin dag videre.. og lykke lykke til!!!

Stoooor klem fra en lykkelig tvillingmamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å så koselig å lese dette innlegget. Kan tenke meg du har vært sliten ja.......er i min uke 28 nå....og er ikke bare bare å gå gravid med to heller he he......Håper dere får en kjempefin jul og tid framover også...

Lykke til !

Skrevet

Jeg kan også bidra litt her.

Mine tvillinger gutt og jente er blitt 2 mnd nå, har ei på 2år fra før. Må si at hittil har det gått veldig fint, er ei utfordring med ei storesøster som krever sitt døgnet rundt, men alt går:-)

Storesøster har også vært mye syk denne høsten og hjemme fra bhg, men har fått hjelp fra familie i de periodene.

Jeg fullammer enda og det går uten store problemer, er litt tungt av og til siden jeg blir veldig fastlåst, men dette er jo bare en liten periode av mitt liv så det skal jeg klare:-)

Her samkjører vi de dag som natt med mat og søvn, tror det er ei nødvendighet.

Alle som venter tvillinger har mye å glede seg til, vi er heldige!!!!!!

Det er helt spesielt, og vi får mye oppmerksomhet ute blandt folk.

Skrevet

Hei Moppie,

Tusen takk!!! Det er så ufattelig herlig å av og til høre noe positivt om det å skulle få tvillinger, jeg ante virkelig ikke at det fantes så mange mennesker som fokuserer på det negative, jeg :) Heldigvis vet vi ikke hva vi går til, eller hvor slitne vi kommer til å bli - men uansett hvordan det blir så takler man det jo.

Du reddet dagen min her - godt det finnes mennesker som deg :)

Skrevet

Hei Moppie,

Jeg er helt enig med Jente73_tvillinger - det er utrolig deilig å høre positive "hverdagskildringer" fra noen som har tvillinger selv.

Kjente at jeg begynte å glede meg mer og mer ettersom jeg leste innlegget ditt!

Kommentarene jeg som regel får er fra de som ikke har tvillinger selv og som snakker om hvor slitsomt det kommer til å bli. Det er vel ingen som tviler på det, men man kan ikke fokusere på det:-)

Tross alt er det en fantastisk og ganske unik ting dette å få tvillinger og det må være verdens beste følelse å se de vokse opp sammen!

Prøver å fokusere på det istedet mellom sure oppstøt og harde kynnere:-)))

• 2 uker senere...
Skrevet

Henger meg på her...Mine vakre jenter er 7,5mnd..Og livet er herlig..

De har aldri sovet en hel natt,men uansett.......Jeg baaaaare koser meg..Kunne ikke vært bedre..Jeg har IKKE noe negatvit å si om å ha tvillinger..syns ikke det er slitsomt i heletatt..Men,som mange sier..Jeg er ung (21),så jeg har jo en del energi og ork..=))

Ågudamei som jeg koser meg..

GLED DERE ALLE,MEN KOS DERE MED MAGEN..

Skrevet

Henger meg på her jeg også. Syntes også det har gått over all forventning. Bare koser meg, selv om den siste tiden har vært slitsom med lite søvn og syke barn.

Så dere har masse å glede dere:)

Skrevet

Ja jeg synes også det er flott å være tvillingmor!Mine to tvillinggutter er nå 2 mnd!Tida har gått så fort og godt!jeg fullammer og selv om det kan være litt styr siden de er veldig avhengige av meg er jeg kjempeglad for å ha nok melk til begge to.de er to snille gutter som sover godt dag og natt..selvsagt oppe å forer en eller to ganger om natta,men da er de veldig effektive og jeg har et velsigna godt sovehjerte og sovner igjen med en gang!litt hektisk selvsagt når jeg har 2 gutter til å ta meg av og de er jo bare 4,5 og 3 år og litt vrange..men veldig glade i de to små!!Jeg er så uendelig stolt og glad over å ha tvillinger og det er verdt alt strevet!!Gled dere alle sammen!!!

Skrevet

Jeg henger meg på her jeg også, selv om jeg skrev et innlegg om noe a la det samme nylig...

Ja det er fantastisk å ha tvillinger! Ubeskrivelig å ha to babyer som smiler til en. De er så SØTE og man får så mye oppmerksomhet. Vi er heldige!!!

Samtidig er det en spesiell situasjon til tider, kan være greit å være klar over det også... legen vår sa på siste kontroll at han i hele sin tid som lege hadde møtt EN tvillingmor som ikke hadde gått gjennom en form for depresjon eller ekstrem slitenhet til tider.

Sier ikke dette for å fokusere på det negative, for det er absolutt aller mest positivt, og det positive utveier det negative til de grader.

Men det kan være greit å være forberedt på at du kommer til å være mye mer sliten enn venninnene dine som får ett barn, og at det kan være tøft på forholdet og på deg selv. Et eksempel på dette kan være kommentaren fra min ettbarnsvenninne nylig - hun gledet seg sånn, fordi nå var hun i permisjon og kunne lage tidenes beste advent, hun hadde jo så mye tid om dagene... her i gården er det helt omvendt, adventen blir en pakke kjøpepepperkaker og that's it! Det går i et bankende kjør, hele dagen og tidvis om natta også...

Som sagt i et tidligere innlegg er det viktig å ikke fokusere at du skal gjøre alt "perfekt", f.eks. ikke hør på enkelte i tvillingforeldreforeningen som omtrent preker at dobbeltamming er den eneste måten å gi barna mat på. Realiteten for de fleste er nok en kombinasjon av dobbeltamming, enkeltamming og tillegg. (Dette er en kjepphest for meg, hehe...)

Og så er det viktig å finne tid til seg selv, selv om det kan synes umulig... blir du for mye hønemor og skal "passe på" far, sliter du deg helt ut til slutt...

Men til syvende og sist har dere så MYYYYE å glede dere til. Jeg kan ikke få nok av all kosen!! :)

... og atl blir mye enklere når de er blitt 8-10 uker... ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...