Gå til innhold

Nesespray?? lurer så veldig.....noen som kan svare;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig og bruke Otrevin nesespray? kan denne sette i gang fødsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke det..jeg har brukt den i 8 mnd i strekk nå..totalt avhengig...

Skrevet

Jeg fikk beskjed på apoteket om at jeg ikke måtte bruke nesespray.

.... så spurte jeg jordmor, og hun sa at jeg trygt kunne bruke Otrivin nesespray. Så det har jeg gjort. Det har gått helt fint!!!! Hadde blitt rimelig desperat uten!

Skrevet

jeg bruker zymelin nesespray... hver dag! har gjort det hele svangerskapet, og babyen har det bare bra:) er totalt avhengig, så må vel på avvenning etter fødselen...

Skrevet

hehe, takk for svar, gleder meg til gutten er ute og den tette nesa er vekk, hehe,

Skrevet

Zymelin skal visst være bedre enn Otrivin har jeg blitt fortalt??!!

Skrevet

Kopierer mitt eget svar fra skravle angående bruk av nesespray:

Nesespray - hvilke kan man bruke - og hvilke IKKE? :-) 16:25 16.11.2007

Det er helt vanlig å være tett i nesa - gjerne hele svangerskapet pga hovne slimhinner. Man bør bruke medikamentell nesespray i minst mulig grad fordi bruk over de anbefalte dagene på pakningen GIR TETT NESE permanent, det er et meget vanlig problem pga overforbruk, og det er veldig slitsomt å få normalisert slimhinnene igjen etter et sånt overforbruk.

De på apoteket er ofte bare apotekteknikere og ikke farmasøyter - og som Erisa sier i et annet innlegg her, legemiddelprodusentene skal sikre seg mot alt og kommer kanskje med overdrevne advarsler. Dette er de retningslinjene legene forholder seg til når det gjelder slimhinneavsvellende nesespray.

Jeg vil likevel advare dere mot å bruke nesespray overdrevent! Vanlig saltvannsspray er lite effektivt mot sånne tette gravideneser, men kjøpt hypertont saltvann istedet - f.eks 3.5 % istedet for 0.9 % som er den vanlige saltvannsprayen. Hypertont saltvann "trekker" væske ut av nesas slimhinner ved hjelp av osmose, skaper ikke avhengighet, kan brukes så ofte og mye du vil. Da kan man bruke en annen nesespray kun i nødtilfeller og kun i slike korte perioder som er anbefalt.

Hypertont saltvann; fc.eks Miwana Plus (rød merking) 3,5 %

Hvilke slimhinneavsvellende nesesprayer kan gravide bruke?

R01A A05Oksymetazolin

R01A A07 Xylometazolin

R01A C01 Natriumkromoglikat

Graviditet: Administrert intranasalt absorberes virkestoffene i liten grad. Risikoen for at den vasokonstriktive farmakodynamiske effekten kan gi fosterskadelige effekter er derfor liten. Preparatene kan brukes ved graviditet i terapeutiske doser.

Dette gjelder; Iliadin, Rhinox, Naso, Nazaren, Otrivin, Otrivin med mentol, Xolin og Zymelin.

Aldri bruk mer enn de anbefalte dagene på etiketten sammenhengende, og bruk generelt minst mulig i graviditeten. Spar den til de dagene du virkelig sliter.

Antiallergiske sprayer man kan bruke dersom det er snakk om f.eks pollenallergi; Lomudal nasal.

Hvilke skal gravide ikke bruke?

Antiallergiske av typen; Livostin og Azelvin og Lastin.

ScoobyDoo

[svar på dette innlegget]

Sv: Nesespray - hvilke kan man bruke - og hvilke IKKE? :-) 16:28 16.11.2007

Eneste jeg vet er at Otrivin kan sette i gang fødsel..jeg fikk beskjed av min lege og på apoteket at det jeg kunne bruke var ren saltvannsoppløsning....

noramor

[svar på dette innlegget]

Sv: Nesespray - hvilke kan man bruke - og hvilke IKKE? :-) 15:24 17.11.2007

Otrivin kan IKKE sette i gang fødsel. Hvis dere leser det som står i innlegget mitt er det retningslinjene legene bruker for å vurdere nesespray til gravide. Enten har du du misforstått legen din - ellers så bør vedkommende lese noe av pensum på nytt:-)

Og som nevnt gjentatte ganger her inne - man kan få råd på apoteket som ikke er helt korrekt.

Det eneste legen din har sagt til deg som kan tolkes riktig - er at det er best å klare seg uten medisiner i svangerskapet - og det stemmer jo. Man bør bruke minst mulig av selv de reseptfrie medisinene som KAN brukes av gravide. Og særlig nesesprayer brukt mer enn de anbefalte 10 dagene ødelegger slimhinnen i nesen og gir kronisk tetthet og kan i ytterste fall i overdrevne mengder påvirke barnet i magen din. Derfor skal man holde seg innen de anbefalte dosene og lengden på sammenhengende bruk.

:-)

ScoobyDoo

Skrevet

Jeg har brukt den hver dag i 4mnd, men ble nekta å kjøpe den på apoteket nå....

Farlig for barnet sa de..... Sjekka litt ut på lommelegen.no, og der står det at det kan være det fordi det innsnevrer dine blodårer. Teknisk sett kan det gi ungen mindre blod og oksygen.

Men som en skrev i svar da jeg spurte, vi hadde vel dødd av blodpropp i hjernen lenge før ungen blir skada. Er jo rimelig lokal virkning av den nesesprayen da....

Skrevet

jeg brukte otrivin og zymelin i halve mitt forrige svangerskap og store deler av dette svangerskapet.Både nå og da var det helt tett i nesen. Har ikke hatt problemer med tett nese i mellomtiden. Men en ting er sikkert. Saltvann hjelper ikke mot hovne slimhinner på meg...

Skrevet

Brukte nesespray de siste ukene av siste svangerskap og hele tiden i dette. Utrolig irriterende..... Men husker fra siste gang at dagen etter fødselen hadde jeg ikke behov for sprayen så det er ikke sikkert man blir avhengig altså!! Og det er ikke farlig å bruke, står ingenting om det i felleskatalogen ihvertfall. Og saltvann er bare tull, funker ikke for meg ihvertfall.

Skrevet

takk for svar alle sammen ;) jeg bruker otrevin bare når det trengs, ikke hver dag, blir bare sånn plutselig tett noen ganger, men det er vist normalt, men hørte at det kan sette igang fødsel, så måtte høre andres meninger om det :) saltvann funker ikke på meg heller,hehe.. klem

Skrevet

jeg har også brukt mye nesespray i svangerskapet. Fikser bare ikke tett nese (ihvertfall ikke om natten!). Enig med saltvannsoppløsningene - de er lite effektive, men den nye Miwana rød (den teite nissen som er på reklamen) er faktisk ikke så ille........når man ikke er potte tett vel og merke!

Gjest venter_på_jenta_mi!
Skrevet

Så godt å høre at det er fler som meg! Har nå mått brukt otrivin hver dag di siste 6 ukene. Saltvann fungerer IKKE! Har hele tiden hørt at man bør prøve klare seg uten,men det er helt umulig.. Så for å i det hele tatt å få sove får jeg bare ta sjansen på att det ikke er så farlig som di sier.. Er jo sjelden det.

Skrevet

bare et lite tips til dere som har blitt avhengig av otrivin... d var jeg og, men så ble jeg tom da jeg var en tur i utlandet, og turte ikke kjøpe noe nytt der, så da sleit jeg litt i ca 2 dager, men så var jeg helt kvitt tett nese!! står jo på pakken at overdreven bruk kan føre til at man blir mer tett i nesa, og d var iallefall tilfelle hos meg. selvfølgelig fælt og nesten ikke klare å puste i 2 dager, men godt å være helt kvitt d etterpå. :-)

Skrevet

hehe, godt du ble kvitt det da;) jeg må bruke det om natta for å få sove, men sove er ikke lett uansett med en bajas inni magen , hehe, men ikke avhengig av nesesprayen, tar det når jeg er virkelig tett, noen dager er jeg plutselig helt fin, rart det der, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...