phantomet Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 I forrige uke hadde jeg besøk av en venninne som fortalte at hun hadde laget verdens fineste adventsstake, og så beskrev hun alt hun hadde gjort for å kreere den ned til misnet detalj... Jeg visste ikke at det ble arrangert konkurranse i advetsstake, men om så er...Hvordan ser deres ut? Utover lilla lys....?
dritgrei hei hei! Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 hehe.... konkurransen vinnes herved av dritgrei! Jeg kjøpte en kvadratisk en på Krmmerhuset for 7 år siden, den binder jeg lilla sløyfe på og stter lilla lys i, og vips.... :-) FÆÆÆÆÆÆÆNZZY SCHMÆÆÆÆÆÆÆNZY
Travelmor Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Konkurranse - nei? Er jeg heldig finner jeg min, godt gjemt et sted, igjen. I fjor eller var det forfjor. Det var helt krise når avdentshelgen kom. Adventstaken lå ikke i lag med resten av julepynten.. Etter intens leting fant vi den meget enkle, sorte og runde staken nedstøvet oppe på et skap... Må legge til at jeg har veldig høye skap på kjøkkenet..ikke ofte støvkluten er der...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Jeg vet ikke om noen konkurranse, men synes jeg har verdens fineste! Den fikk jeg av søsteren min og den ble kjøpt på Steinerskolen og er laget i tre:-) Nydelig er den:-) Den er ikke lilla, men i kremfarge, lys orange og litt mørke orange:-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Vet ikke om noen konkurranse, men synes jeg har verdens fineste:-) Fikk den av søsteren min for mange år siden. Den er håndlaget i tre, på Steinerskolen her jeg bor og er ikke lilla:-)
Urtete Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Min adventsstake er så lite "adventete" at den faktisk står framme hele året. Den er svart og høy og veldig fin - synes jeg, da! Resten av året har den hvite/lyse lys og når det er advent får den lilla. Hvis jeg virkelig "slår til", så får den en lilla sløyfe også. :-) På julaften og resten av mellomjula får den røde lys, før den atter må ta til takke med disse hvite som jeg liker best... )
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Man må jo kvalifisere seg til VM i adventstake.... Visste du ikke det??? Vel, jeg synes jo min er fin, ellers hadde jeg sikkert ikke kjøpt den. Den er slik at de digsene som man har lysene i står på rekke. Og på hver av de fire digsene man har lys i, så er det en engel som som spiller et instrument. en på sax, en på horn, en på klarinett og den siste er ikke musikalsk i det hele tatt. så den engelen holder en sånn "stjerne stav" al a den stjerneguttene i Lucia toget har. Og den er så fin at jeg bruker å ha den framme det meste av året, men den har ikke lilla lys hele året da.
phantomet Skrevet 19. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2007 Det gav meg et flashback...MSB-hf2 Da jeg var liten jente var jeg med pappaen min på julehandel, og fant den fineste av alle fine adventsstaker... Det var en liten messing farget sak med fire engler som satt på en slags karusell...og varmen fra lysene fikk karusellen til å gå rundt og rundt og da spilte den sånn fin pling pling musikk... *ler* Hvor i all verden ble den av?
dritgrei hei hei! Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Mamma har sånn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og den står alltid fremme, også står den oppå peisen, så når hun fyrer i peisen så snurrer de rundt, for varmebølgene fra peisen er nok .... Men har hun den fremme nå i det nye huset sitt???? det vet jeg ikke........ Min barndomslyd er sånn pling pling pling pling, og hvis det var fryktleig varmt i ovnen, for da jeg var liten sto den oppå en sånn tre-etg ovn vettu, da sa den sånn pling pling så fort den bare kunne.... veldig veldig koselig lyd!
Sara Rompompei Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Tror jeg har ca 1154 advents-staker hehe "Må" ha ny hvert år... I år var jeg på Perfect Home party og kjøte en ny en der. DEN er så fiiin... Eneste dumme er at det egentlig ikke er en adventstake, den har plass til 5 lys, men det blåser man da i hihi. Den har engler og en stjerne som henger under med bjeller.... En virkelig skatt hihi
phantomet Skrevet 19. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. november 2007 Er det virkelig noen andre som har det som barndomsminne? *smiler rørt* Kanskje mammaen din vil selge den til en god venninne av deg???? Å tenk så stas det hadde vært med en sånn... Kjenner at jeg ble helt sentimental....*snufs*
dritgrei hei hei! Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 aldri skal hun selge den, men jeg har sett sånn i butikker jeg phantis - så vi kan da vel få tak i en tildeg, men det blir ikke mamma sin :-))) Noen lyder skal få bestå.
phantomet Skrevet 19. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 19. november 2007 Mente det da ikke helt bokstavelig vennen min... Det hadde jo blitt helt feil om jeg skulle få dine pling-pling-pling minnelyder... *smiler* Du skal vel høre dne lyden selv, sammen med ungene i mange juler som kommer.... Må bare endre geografisk plassering først, men det skjer jo snart....
Attpåklatten :-)™ Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Slike har vært solgt i mange butikker til alle tider:-) Jeg har nemlig også hatt et par slike. Eneste aberet er at delen detter av etterhvert når de blir pakket opp og ned:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 åhh det gleder jeg meg sånn til!!!! å feire juler på østlandet og ha advent med snø og sånn.... åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå det blir fint da kan dere komme på pepperkakedag i vinterland!
Trollmora Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 Jeg har en messingdings med stjerner der lysene skal stå. Pynter den med lilla bånd eller noe annet greier som ligger i skapet akkurat der og da. I fjor var den ikke fremme i det hele tatt! I år har jeg tenkt å kjøpe meg ett tykt lys hvor man brenner litt hver dag. Tenker det kan være vel så koselig med ett sånn lys på middagsbordet. Ungene er kommet veldig i tellealderen, Eldstemann legger sammen og LilleSnupp teller og teller over alt ) Spoller jo egentlig ingen rolle hva andre mener om adventsstaken min, bare vi synes den er fin )
Maud Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Er det ikke sånn da - at noen konkurrerer om best i verden uansett hva det er snakk om? Jeg kjøper fire kubbelys jeg, enten hvite eller lilla og setter dem på et fat med noe lilla krims krams og så tenner vi lys hver dag. Har en tendens til å glemme det hvis det bare skjer på søndager...
Maud Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 Jeg er forresten også vokst opp med en sånn messingstake med engler som flyr rundt av varmen og plinger :-D
Gjest Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Jeg har en svart smi jerns stake kjøpt på nille eller noe sånt..Ikke akkurat mest fancy kan en si.Den er rund med noen hjerter på .Tror jeg.hehehe
Reveenka Skrevet 19. november 2007 #20 Skrevet 19. november 2007 Jeg også! Nå har jeg en av glass som jeg har fått etter at mamma døde(faren min ryddet bort både det ene og det andre og skulle gi det til en gjenbruksbutikk - men jeg fikk lov å se gjennom kassa først...) - den pynter jeg med no' lilla sløyfer og sånt c",)
Plutseliten :) Skrevet 19. november 2007 #21 Skrevet 19. november 2007 Min vinner nok heller ike VM.Det er en rund enkel messingstake,også har vi en smijerns sak som jeg arvet etter min kjære mormor.Også har vi også sånt adventslys på kjøkkenet,der vi brenner ned et tall hver dag frem til jul. Engleklokkespill står også på peisen hos mine foreldre,som det har gjort så lenge jeg kan huske )
Gjest Skrevet 19. november 2007 #22 Skrevet 19. november 2007 Mamma kjøpte ett englespill på Notabene til meg for noen år siden..Ungene elsker at det står og plinger.....Etter en stund blir det mer enn nok plinging....
Karomamma Skrevet 19. november 2007 #23 Skrevet 19. november 2007 Koselig lesning da gitt Jeg har messingenglesnurreplingplongstake!!! Det er den andre i rekken (i tillegg til de som bor hos mamma og pappa...) Selve adventsstaken husker jeg fordundre meg ikke hvordan ser ut. Tror den er svart og rund. Eller rød med lysene på rad... Den var i hvert fall ny i fjor, jeg var nok litt stressa da Krims krams, lysmansjetter, sløyfer, granbar og slikt har vi aldri. Jeg har hatt brann i heimen og det var en forferdelig opplevelse, med evakuering av hele gården, brannbilder, politi, ambulanser og greier. Og årsaken var? Riktig... en adventsstake med lysmansjetter i min stue.... Jeg tuller ikke når jeg sier at de fleste lysmansjetter som selges her i landet burde ha vært forbudt... Men det var jo ikke det du spurte om, he he
trøndermamma Skrevet 20. november 2007 #24 Skrevet 20. november 2007 Kom litt i julestemining når jeg leste om de englene som sier pling og plong, for en sånn en hadde mamma og pappa også. Husker jeg pleide å lukke øynene og bare sitte å høre på den lyden, for den var såå fin he he... Har kjøpt ny "advenstake" i år. Et rundt sinkfat, hvor jeg skal sette fire lilla kubbelys. Hadde planer om å dekorer med litt mose, men fant ut at det ble for brannfarlig!! Så nå må jeg prøve å finne noe annet...mulig det blir noe steiner av noe slag. Ser for meg at det blir fint, om jeg får si det selv he he..... Er iallefall noe annet enn det alle venninnene mine har, og det er jo litt gøy det og:)
Dailis Skrevet 20. november 2007 #25 Skrevet 20. november 2007 Mine barndomsadventsstaker er laget i krydderbinding, min mor er utrolig flink til det. Har faktisk laget en selv og. Selv har jeg en helt enkel en i smijern, men må erstatte den i år. Samt et glassfat med fire fine kubbelys på som brenner hvert måltid. Er og vant med engler som flyr rundt, hatt i alle fall en selv og. Synes lyden er fryktelig irriterende, hehe. Men er vant med den som julepynt da, ikke som adventsstake eller pynt i adventstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå