Gå til innhold

Gravid - men redd etter SA i sommer

Anbefalte innlegg

Hei! Endelig gravid igjen, etter spontanabort i sommer - som kan ha vært svangerskap utenfor livmoren. Nå er jeg både veldig glad og veldig redd - for vil så gjerne at det skal gå bra, men etter det som skjedde i sommer er jeg livredd. Vil bare at tiden skal gå, nå er jeg 4,5 uke på vei - og føler at jeg ikke kan slappe av før det har gått minst tre måneder. Noen som har det som meg, som er engstelige etter SA eller andre negative opplevelser tidligere? Og noen som har noen tips til hvordan jeg kan slappe mer av? Jeg er så glad i barn, og har så inderlig lyst til at dette skal gå bra nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10943481-gravid-men-redd-etter-sa-i-sommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har vel ikke så mye trøst å gi deg, men vi har det kanskje litt på samme måte? Jeg har hatt to SA siden i juli. Er gravid for 3.gang nå og bekymrer meg masse. Sover ikke om natten, så jeg måtte gå til legen og snakke med henne. Hun sykmeldte meg i 14 dager pga at jeg var så bekymret og ikke fikk sove (pluss litt andre ting jeg ikke skal ta opp her). Hun kunne i allefall berolige meg at ved hvert svangerskap starter man på nytt, helt blanke ark! Det at man har mistet tidligere har ikke noe med DETTE svangerskapet å gjøre. (herregud jeg er jo blitt gravid 3 ganger på siste halvår!!! :-) Hun mener jeg er frisk som en fisk, og at jeg bare har vært veldig uheldig tidligere. Så det er ikke noe som tilsier at det skal være noe galt med meg. Har mistet veldig tidlig de andre gangene. Så for hver dag som går nå, så slapper jeg litt mer av. Har du en ok lege, så snakk med ham/henne, eller kontakt jordmor. Det kan jo hjelpe litt å snakke med noen om det :-) Det er maaaange som har det som oss, bare å lese på BIM her det. Lykke til!

Jeg også mistet i sommer, og jeg kjenner at jeg er litt urolig denne gangen også. Men legen min sa, som anonym over meg her nevnte, at man begynner helt på nytt ved neste graviditet og at det er ingen øket risiko for at det skal skje igjen. Prøver å ikke tenke på det, og bare ta en dag av gangen.

Takk for svar! Skjønner veldig godt hvordan du har det ja... Jeg er så redd det skal være noe galt med meg, siden de var bekymret for om det var svangerskap utenfor livmoren i sommer - og aldri ga meg noe svar på om det var det eller ikke. Jeg har snakket med fastlegen nå, men hun vet ikke så mye om hva som skjedde på Ullevål - siden det var der jeg var endel ganger da det gikk galt i sommer.Jeg har også blitt sykemeldt nå, 50 %. Av flere grunner, men blant annet for å slappe litt mer av - har vært så svimmel og hatt så mye vondt i hodet i det siste. Jeg bekymrer meg nok altfor mye. Min SA eller hva det var, var også i juli... så vi blir i alle fall lett gravide begge to, og det er jo utrolig positivt. Legen min snakker om hvor frisk og fin jeg er, så det er vel ingen ulempe det heller. Vi er to av de friskeste fiskene i havet med litt for mange bekymringer bare :) Har du barn fra før? Det har ikke jeg, og tror nok det blir ekstra ille da. Har ikke vært så mye på BIM før nå, det er en ny verden for meg - men godt å vite at vi ikke er alene da:) Vet du hvordan man kommer i kontakt med jordmor? Har de mulighet til å snakke med folk så tidlig i svangerskapet? Lykke, lykke til til deg også så lenge :)

Hei "krysserfingrene!" (Det var jeg som svarte tidligere i dag, velger å være anonym. Det er venninner her inne som kjenner nicket mitt, og synes det erl itt tidlig å annonsere at jeg er gravid....) Ja vi er de friskeste jentene omkring helt sikkert! Har tenkt på å kontakte jordmor denne uka, er jo lov å spørre om en samtale. Det er jo en viktig del av jobben deres. Ikke sikkert jeg har KRAV på å treffe jordmor ennå, men tror nesten hun kjenner mer til gravides bekymringer enn legen. Skader ikke å prøve. Jeg har heller ingen barn fra før. Er litt over 30, så det er på tide kan du si! :-)

Hei igjen! Lykke til med jordmor da- si fra hvis du får treffe en, og hvordan det går da? Jeg er sykemeldt 100 % nå jeg også - det som er dumt med det er at tiden går enda saktere...Jeg blir straks 30, så det er ikke akkurat for tidlig for meg heller :)

Annonse

Hei!

Jeg ble gravid rett etter sa uten å få mensen tilbake. Jeg er også veldig bekymret for at det skal skje igjen. Hver dag er en seier :)

Jeg får komme til tidlig ul siden jeg mistet sist. Synes det er litt betryggende å få se hva som er der inne før den ordinære ul senere i svangerskapet. Kanskje dere også kan bli henvist? Tror det er vanlig å gi ul tidlig til de som nettopp har mistet.

Hei du!

Da feirer vi hver dag begge to :) Jeg skal også til tidlig ul. Har fått time på Ullevål 11.desember, da er jeg i 8.uke. Men synes det er så uendelig lenge til. Når skal du til ul? Håper så veldig at alt ser helt normalt ut. Da skal jeg feire altså! :) Lykke til så lenge :)

Hei, kjenner meg igjen her.

har mistet 5 ganger,men er nå gravid igjen. Er kjempe redd,men er nå for første gang kommet over 7 uker uten blødinger og så har jeg blitt så kvalm at jeg bare kaster opp. Har allerde vært på riksen og fastlegen.Men tror ikke jeg blir roligere før jeg har f¨ått bekreftet at alt går bra via ultralyd. Skal dit torsdag så det har vært 4 lange uker å vente. Jeg er og sykemeldt 100% men det er fordi jeg bare kaster opp.

Dere får ha lykke til ;o)

Hei igjen jenter! Jeg er "anonym" lenger opp på siden her.... Skal snart slutte med det, men vil vente litt til. (Er 6 + 1 i dag....) Var hos legen nå, har vært sykmeldt pga kvalme og FYSISK uegnet arbeidsmiljø på jobben min. Trives vanligvis storartet der! Snakket litt med legen min om uro for å miste, men hun klarte å berolige meg med at alt så helt normalt ut. Hun er flink til å lytte og forklare, uten for mye dill-dall. Jeg fikk ikke time hos jordmor på leeeeeeenge enda. De har ikke kapasitet. Ikke sikkert engang at jeg får komme til kontroller hos jordmor! Så jeg fortsetter hos fastlegen min jeg. Hun er en voksen og veldig allright dame! Stoler helt på henne. Hun sykmeldte meg ut hele første trimester i dag (selv ønsket jeg å jobbe litt), men siden jobben min er som den er, ville hun jeg ikke skulle være der i det heletatt første trim. Så her sitter jeg, med 5 uker jeg må fylle med et eller annet så jeg ikke begynner å uroe meg igjen. Følte det hjalp å snakke med legen i dag, hun satte ting litt i perspektiv for meg. Håper dere andre har like greie leger. Fortsatt lykke til jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...