Gå til innhold

Fødselspenger når ferdig med studiet?

miepia30

Anbefalte innlegg

Ferdig med studiet til sommeren og det er en viss fare for at jeg kan være gravid nå. Lurer på om jeg får studiepenger om jeg føder i sommer selv og jeg da er ferdi å studere. Er det slik at jeg har opparbeidet meg rettigheter? Noe annet vil jo være urettferdig, virker ulogisk at jeg skal måtte slutte å studere for å begynne å jobbe nå for å tjene opp rett til svangerskapspermisjon med lønn. Noen som vet?

Fortsetter under...

Det er urettferdig, men hvis du ikke er oppmeldt til studier til høsten, vil du falle mellom to stoler. Du får bare foreldrepenger hvis du har jobbet og tjent penger, og du får fødselsstipend kun hvis du er student (altså meldt opp til fag til høsten). Ellers får du bare barnetrygd på ca 1000 pr mnd, og engangsstønaden på 33.000.

Det du bør gjøre, er å melde deg opp i noen fag (til sammen 30 stp) til høsten, og ta permisjon fra disse. Du trenger ikke ta fagene senere, men du må gjøre dette for å få støtte fra lånekassen. Så husk å søke til våren!

Du trenger ikke slutte å studere, og kan prøve å fullføre studiet du er i gang med. Men hvis du ikke har studieplan til høsten får du fryktelig lite penger.

Lykke til!

Hei! takk for svar. Har lest reglene til lånekassen nå og sett at jeg havner mellom to stoler ja. Problemet er at jeg er på siste året på Medisin embetstudium nå, og har studert 2 år før det. Har altså til våren mottatt lån i 8 år, som jo er max. Så lånekassen vil ikke godta at jeg melder meg opp til fag til høsten. Hmm, vet ikke hva som er lurest- slutte på studiet til jul og jobbe som turnuslegevikar frem til sommeren? da er pengeproblemet løst men har jo veldig lyst å bli ferdig med studiet til sommern. Kan også bli sykemeldt på eksamen eler be om permisjon pga graviditet og da vil muligens lånekassen gi penger. Men da vil de vel kreve at jeg tar eksamen med første anledning som vil være jul, og det vil bli tungt med baby på bare 4 mnd. Hmm, vanskelig dette. Andre alternativer er å studere som planlagt og melde meg enslig og motta overgangsstønad. Jaja, det ordner seg nok. Mystisk at systemet kan la folk falle gjennom slik. Hadde jo egentlig passet perfekt å få barn nå til sommeren, ferdig studert og alt. Ikke sikkert jeg er gravid men, får vite om en ukes tid. Kanskje ta en serum-hcg snart, så får man svaret et par dager tidligere. oj dette ble langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...