temi & keli Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Hva er det fineste du (eller søsken/barn/bekjente) noen gang har lagd på juleverksted på barneskolen? Skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg kan ta med unga på nå før jul.. Skoleøkonomien er skrall, men alle gode tips kan jo være nyttige uansett )
yvve73 Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Jeg syntes det morsomste var å støpe lys. Ellers gikk det mye i dorull-nisser osv, men lysene var desidert høydepunktet. Og så pepperkakebakingen selvfølgelig.
2gulljenter + 1 gullgutt Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Kommer litt an på om det er småskolen eller mellomtrinnet. Men trykk på duk er jo litt fint. Kan finne julemotiv (juletre, engel, stjerne, osv) og lage sjablonger. Så kan de trykke med tekstilmaling og svamp. Kan lage drops, kanskje? Lage julekort. Klippe og lime, eller tegne. Scrap-kort. Kan enten bruke vanlig papp, eller resirkulere telefonkataloger/aviser osv og lage eget papir. Brodere enkle motiv på klokkestreng. Lage brevholder (samme som serviettholder) på sløyden til å samle julekort. Dette var bare noen forslag jeg kom på i farta. Lykke til. Alltid moro med juleverksted!
LiKr Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Jeg koste meg sammen med elevene mine ifjor på denne tiden (5. trinn) og husker jeg spesielt en ting vi gjorde.... det var noe så enkelt som fargelegging av nisse/julemotiv. Fant ulike motiv på nettet som jeg printet ut, i str med 1/4 A4-ark (A4 ark delt i fire liksom). Elevene fargela motivene, også limet de de på fargete ark i samme størrelse. Dette ble fine julekort som de kunne skrive inni..... Vi laget også nisser som ble tapet på en rekke i vinduene. Jeg tegnet motiv på nisser (passe stor), og kopierte på røde ark. Elevene klippet ut, og tegnet på ansikt osv.... Det ble en fin rekke med nisser i vinduene - tapet de helt nederst slik at det så ut som de gikk etter hverandre bortover... Men det viktigste for å få en koselig stemning over det hele var at vi hørte på julemusikk (gjerne musikk som elevene selv hadde brent og tatt med) og tente stearinlys....(under oppsyn selvfølgelig!) Veldig enkle ting da.... men elevene mine likte det i alle fall! Good luck...
Turbo 01 og Sleepy 07's mamma Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Ikke at jeg kommer på så mye spennende som kan lages for en billig penge, men vil komme med et lite tips: Ikke la det være en ting som elevene har gjort akkurat likt de siste årene! Mamma elsker fremdeles å sette fram gipsnissene jeg malte i 4 - 6 klasse, der den siste ble i protest mot juleverkstedet malt i rosa og lilla, to farger jeg ikke likte da og fremdeles ikke liker nå *ler*
Mams`n & Lillegutt & Lillevenn Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Tove epler eller snømann. Elevene tar med et lite garnnøste som de bruker inni kulene og så legger man ull rundt. Eple: rød ball med grønneblader (tovet eller klipt ut i filt): Henges opp i brun tråd som fungerer som stilk Snømann: 2 baller i ulik størrelse, syes sammen (litt vanskelig) Tove svart hatt (legge sort ull over 2.3 fingre og dra ulla fram og tilbake. Ser ut som litt obskjøne bevegelser.....) Sy fast hatten. Øyne/knapper av små sorte perler, nese av filt eller ull. Kan henges opp eller limes på papp-plate med masse bomull rundt. Kjempefin. Har laget begge disse med 1.klassinger, men snømannen er litt vanskelig for de minste.
Lilla Drue Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Det må være å flette sånne kurver å henge på juletreet. Eller lage julekort av farget papir, klippe og lime og strø litt glitter på. Savner jammen den julefølelsen man fikk når man var mindre!
Gjest Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Jeg husker at det var VELDIG gøy å samarbeide hele klassen, for at vi skulle lage den desidert lengste julelenken! Moro at alle samarbeidet, og at vi hadde et felles mål: den skulle være LANG! Det vekket til og med instinktet hos de aller tøffeste guttene. Hengte den selvsagt opp i klasserommet etterpå. (Konkurrerte gjerne med paralellklassen om å få den lengste..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå