Mille** Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg ble syk på torsdags kvelden, mens jeg var på jobb, var da 2 uker siden jeg begynte. Var borte på fredagen og håpet indelig at jeg skulle bli bra over helga, flaut å være syk når man nylig har begynt. Men nå har jeg da fått diare (sorry detaljer), og tviler på at jeg kommer meg på jobb i morgen (argghhh). Hvis jeg får sykemld, har jeg da krav på lønn, eller har jeg ikke krav på lønn uansett? Må jeg forresten ta sykemld, hvis jeg alikevel ikke får lønn, eller kan jeg ta egenmld? Ikke gøy å sitte hos legen med diare akkurat.... ;o( Noen eksperter på sånt her inne??
imsdal med julesmak Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Da jeg begynte i ny jobb i høst kunne vi ikke bruke egenmelding før vi hadde jobbet i 40 dager eller noe sånt, de som var syk før det måtte ha sykemelding, da fikk de betalt.
♥Snulder Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Det er vanlig å ha 3 mnd karantene på egenmeldinger. Men har du sykmelding fra lege, så får du selvsagt lønn for dagene du er sykmeldt for:=)
♥Snulder Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 ... da snakker jeg om stat/kommune... Kan hende det er andre regler i privat næringsliv!
Mille** Skrevet 18. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2007 Ok, dette er privat. Klarte ikke dra til legen på fredag, får vel bare kvinne meg opp i morgen å dra hvis jeg må. Så får jeg lønn ihvertfall. Takk for svar. )
Gjest -<<- Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Fire uker ansatt for å få sykepenger fra arbeidsgiveren (da med sykmelding, to måneder for egenmelding). Du kan få sykepenger fra NAV dersom du gikk over i denne jobben direkte fra en annen jobb, og dermed har vært i arbeid i fire uker umiddelbart før sykmelding.
Sota Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Var du borte på fredag såmå du uansett ha sykmelding i morgen for lørdag og søndag hører inn under de 3 dagene du har lov å ha egenmelding for. Hvis bedriften har utvidet egenmeldingsavtale ( husker søren ikke hva det heter akkurat nå ) så gjelder det helt andre regler.
Gjest -<<- Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Hvorfor er det selvsagt? Hun har ikke vært ansatt lenge nok til å tjene opp rett til sykepenger hos arbeidsgiveren.
imsdal med julesmak Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Vil forøvrig tipse om Imodium el.l. hvis det bare er diareen som plager, den stopper det som er. Tar ikke bort smitten så vidt jeg har skjønt så er vell ikke vellegnet hvis man jobber i bhg. eller lignende men hvis du ikke står i fare for å smitte så mange og har god håndhygiene osv. i tillegg kan det være ett alternativ. Fåes kjøpt på apoteket
Mille** Skrevet 18. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. november 2007 Jepp, begynte direkte i denne jobben fra en annen jobb. Virker som det har roet seg litt nå, håper det, for jeg hater å være syk og borte fra jobb, ihvertfall i en sånn situasjon....
Gjest Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Jeg tror jeg har vært borte 10 dager siden jeg begynte i ny jobb for 2 mnd siden,, FLAUT ja! Hadde omgangssyke en uke selv + at tuppa har vært dårlig og hatt planleggingsdag i barnehagen. Skulle selvfølgelig ønske at det ikke var sånn, men hat man syke barn eller er syk selv så kan man jo bare ikke dra på jobb..
Mille** Skrevet 18. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 18. november 2007 I know! Da jeg startet å jobbe etter perm var jeg mer hjemme med sykt barn enn på jobb, skikkelig gøy å ringe dag etter dag å fortelle at man ikke kom. Tipper de var glad for at de ga med jobb liksom....;o( Har sittet å spilt en omgang monopol med snuppa og gubben uten å løpe på do en eneste gang, håper det betyr at det er over!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Hehe ikke sant, får jo nesten angst av å måtte ringe å si at man er borte enda en dag :-S Er ekstra ille der jeg jobber fordi jeg er vel en av to som har barn.. Men du får ha god bedring da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå