2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 hvilke symptomer fikk dere, å kom de gradvis?? hvordan opplever dere dagene?? takker for at dere deler...
wonki Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 jeg fikk det nesten over natten. hadde vært mye trøtt før men så mistet jeg følelsen i beina, og hendene. dette er 6år siden ogjeg ikke hatt flere amgrep men er veldig mye trøtt. det er det som sliter på meg. klarer ikke alt jeg gjorde før og dagen er ofte tunge i forhold til en liten en. kan ikke hvile når jeg kan har et vedlig bra liv, men noen ganger ødelegger dette alt, men jeg er også veldig glad for at jeg ikke har flere angrep så må jeg lære meg at verden ikke går under fordi jeg ikke kan alt jeg kunne før:) har du akkruat fått det?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Jeg har en datter på snart 2.5, fikk diagnosen primær progressiv MS for litt over 7 år siden. Det var gang/ballanse-problemer som gjorde at jeg ble utredet og diagnosistert. 3-4 mnd. etter fødselen fikk jeg en kraftig forverring av sykdommen og er nå bl.a. nesten ikke istand til å gå. Jeg har blitt 100% uføretrygdet og har fått småbarnstiden kraftig ødelagt. Jeg sliter mye med trøtthet og ustabil psyke i tillegg til de fysiske plagene, så jeg kan dessverre ikke komme med noen solskinnshistorie.... MEN det er ikke så veldig vanlig å få primær progressiv MS (ca. 10%), de fleste som er så griseuheldige å få MS, får noe som kalles relapsing-remitting MS (ca. 80%), den kan ofte med hell, bremses/stagges med medisiner, i motsetning til PPMS. Hvis du er redd for å ha MS, må du også huske på at det er andre, ofte mye mindre alvorlige, lidelser, som kan gi MSlignende symptomer.
M&T mamma Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Jeg har hatt MS i snart 5 år, men har først fått diagnosen nå i høst (men det er min egen feil som ikke har fått den undersøkelsen jeg kunne ha fått før). Jeg har den versjonen som heter relapsing-remitting som en av de andre skriver om her. Hos meg har det gått veldig gradvis med små endringer i følighet på huden og attaker i som har ført til prikkinger i beina og ilinger i nakken samt en betennelse i synsnerven. Alt sammen er veldig typiske MS ting. Jeg er ikke blitt trøtt (enda), og håper at det er lenge til dette skjer. Bevegeligheten min er ikke nedsatt og har heller ikke vært det så langt. Jeg jobber fullt og reiser også en del i jobben, men jeg tror nok at jeg måfå ned reiseandelen. Jeg merker symptomene mine mer når jeg blir sliten. Jeg har 2 barn og tør ikke få flere for jeg er redd for hvordan svangerskap og enda et barn vil tære på kroppen. Jeg har begynt på medisiner og håper virkelig at dette vil bidra på å bremse utviklingen... Det er ikke noen morsom sykdom å få og man får fryktelig mange tanker rundt hvordan fremtiden vil bli...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå