Gå til innhold

Noen som har studert fysioterapi her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta deltid over 4 år..hvordan fungerer det studiet?? Hvor kan man ta studiet??

Skrevet

Har ikke tatt det.

Nei, det finnes så vidt meg bekjent ikke noe deltidsopplegg for bachelor i fysioterapi her til lands.

Du kan ta bacheloren ved høgskolene i Oslo, Bergen, Stavanger og Tromsø.

Og så må du være forberedt på å strippe for klassekameratene. =)

Skrevet

Strippe..?? Er det sant?? MÅ man kle av seg...da får dem jo sjokk..hehe

Skrevet

Jeg studerer fysioterapi. Anbefaler deg over hodet ikke å prøve å kombinere dette studiet med barn, da det er knallhardt, spesielt i praksisperioder. Har studert på universitetet før, og det er virkelig ingenting sammenliknet med fysioterapi, og jeg fikk mye bedre karakterer på universitetet... Har lest noe i fysioterapibladet en gang at det er etablert en deltidsutdanning i fysioterapi, tror også den var delvis nettbasert. Mener å huske at dette var i Trøndelag eller Nord-Norge, men er ikke så helt sikker...

Jeg begynte på fysio før jeg fikk barn, og det var hardt. Nå etter at jeg har fått barn er jeg veldig i tvil om jeg over hodet klarer å fullføre (men på min skole, Oslo, er de ikke interessert i å tilrettelegge noe som helst for de med barn heller). Stort sett er det undervisning fra 08.30 til 15.00 hver eneste dag. Hadde vel to studiedager i løpet av et halvt år. I tillegg er det ekstremt mye komplisert man må lese etter kl. 15.00. Anatomi er tungt (ekstremt mange latinske ord for diverse ting i kroppen, kan f.eks. nevne musculus digitorum flexor hallucis longus - alle disse ordene beskriver en muskel - og da sier det seg vel selv at det tar en stund å lære det... Altså når du først har lært det går det greit, for musculus betyr muskel, flexor betyr at det er en bøyer, hallucis betyr stortå og longus betyr lang... men svært mange muskler og andre ting i kroppen har navn av den typen. Mye av litteraturen er dessuten på engelsk, og det er skikkelig tungt å lese engelsk ispedd store mengder latin og fysiofaguttrykk.

En annen negativ ting er at det er altfor mange fysioterapeuter i Norge i forhold til antall jobber, så man utdanner seg kanskje til arbeidsledighet. Begynnnerlønnen er på 280 000 kr, så det er dessuten dårlig lønn. Det aller verste i forhold til det å ha barn og studere fysioterapi, er at du må i turnus. Har du ikke barn i skolepliktig alder, kan du bli sendt hvor som helst innen regionen, for mitt vedkommende sør og øst Norge... Dersom du har barn som går på skole, kan du søke særplass der du bor.

Er ikke meningen å skremme deg, men hadde jeg visst det jeg vet i dag om studiet, arbeidsmuligheter, lønn osv ville jeg ikke begynt. Selvsagt er det spennende og givende, men jeg føler at det ikke er verdt slitet... Vurderer faktisk å slutte, selv om jeg snart er ferdig, fordi jeg syntes det er altfor tøft å kombinere det med barn.

Vil være anonym nå, siden det ikke er så mange med barn som studerer fysioterapi...

Skrevet

Ja, ja, ble ikke anonym da selv om jeg byttet nick... Hmmm... Ja, ja, får håpe ingen jeg vet om leser dette da!

Skrevet

Ja, man må kle av seg. Mesteparten av 1. året gikk vi faktisk rundt i bh og sykkelshorts. Av og til brettet vi sykkelshorts og truse ned eller opp, så omtrent hele rumpa kom fram... Det var kanskje litt ekkelt første uka, men man vender seg fort til det. Grunnen er at man øver på hverandre, og det blir jo ikke særlig realistisk med masse klær på... Bonus er at du får masse god massasje, for det skal jo også læres...

Skrevet

Veldig glad for at du skriver akkurat hva du føler og mener!:)

Takk for det!!

NÅ har det seg sånn at jeg bor i nord..så kunne vært kjekt å finne ut evt hvor her i nord man kunne tatt dette på nettet etc..

Jeg har utdannelse innen helsesektoren så jeg vet litt om slike latinske ord etc..

Men tøft er det nok sikkert..

Skrevet

Er det ikke samordna opptak som har oversikt over alle studier som finnes? Prøv å sjekke der! Vet ikke hva slags bakgrunn du har fra helsesektoren, men vil anbefale deg å begynne å lese anatomi før du begynner å studere i hvert fall, slik at du er litt inne i det, for når man først begynner, går det unna i en vanvittig fart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...