CamillaMedSommerbebi Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Er dette helt fra begynnelsen eller først om noen uker?
alene32 *høygravid* Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Hei!!! Egentlig deler man aldrig helt blod, men det er overføring av næringsstoffer fra etter morkaken og navelsnoren er dannet og at plommesekken er brukt opp. Dere kan ha to forskjellige blodtyper som ikke er direkte i kontakt en gang. Håper det er et greit svar.
CamillaMedSommerbebi Skrevet 18. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2007 Takk for svar! Men når er denne plommesekken brukt opp? Og er det ingen særlig forbindelse, sånn fysiologisk, før dette?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Når vi var på UL og var 8+3 så vi tydelig navlestrengen i alle fall :-)
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 plommesekken skrumper gradvis inn etter at morkaka har tatt over næringsfunksjonen, ca rundt uke 8-9 skjer dette hvis jeg ikke husker feil. Barnets og morens blod er aldri i direkte kontakt med hverandre, de er mellom morkaka og livmora avskilt av en slags cellemembran hvor næringsstoffer og oksygen og avfallsstoffer passerer.
alene32 *høygravid* Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 er ikke helt sikker, men 6-7 uke tror jeg. du kan jo lese i uke for uke, så står det sikkert der.
CamillaMedSommerbebi Skrevet 18. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2007 Betyr dette at det ikke er noe fare ang toxoplasmosesmitte før i ca uke 8? Jeg har en katt jeg har ganske mye nærkontakt med, men etter at jeg fant ut at jeg er gravid har jeg vært veldig nøye med god håndhygiene etter kontakt med pus. Jeg er heller ikke langt på vei ( 4+2). Likevel er jeg litt engstelig for at jeg er smittet. Vet at sjansen er liten, men en er jo så redd for å skade den lille.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Ta kontakt med legen din slik at du får tatt blodprøve for å se om du har antistoffet mot toxo. Jeg har 2 katter og har desverre ikke antistoffet. De vil derfor ta blodprøver for å sjekke om jeg har blitt smittet med jevne mellomrom. Er selv også veldig forsiktig med kosingen og vasker meg på henden etter at jeg har koset med de :-)
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 nei, tror ikke det har noen betydning.... fosteret får næring fra plommesekken, men trenger jo fortsatt oksygen for å kunne overleve inni magen. Det får den fra morens blodårer i livmorveggen. Når egget fester seg i livmorveggen begynner dannelsen av morkaka, i begynnelsen i form av "korinototter" som stikker inn i livmorveggen, disse er også tilknyttet forsteret. Altså embryoet/fosteret får næring og oksygen fra mor, men denne økes etterhvert som morkaka vokser. Når morkaka er stor nok, tar den over for plommesekken.
CamillaMedSommerbebi Skrevet 18. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. november 2007 Takker for svar alle sammen. Er godt å kunne spørre her inne når en venter sitt første og ikke vet så mye selv enda. Jeg tenkte jeg skulle ringe å få bestilt kontroll hos jordmor i morgen. Får håpe jeg kan få komme før uke 8 slik at jeg får sjekket dette med toxo så fort som mulig. De tar vel blodprøver og slikt hos jordmor også regner jeg med? Dersom jeg ikke kan få time der tidligere får jeg gå til fastlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå