Gå til innhold

Grunn og hjelpestønad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Oppdaget plutselig dette forumet jeg og tenkte det kunne være et fint sted å spørre... Jeg har en datter som ble ganske hardt skadet i armen under fødselen, hun har det de kaller en slapp arm (plexus-skade), siden skaden er så alvorlig vil hun trenge kirurgi for å bli så bra som mulig, men hun vil aldri bli helt bra. Hun vil alltid være hemmet av en arm som ikke fungerer som den skal. Hun er til fysioterapi to ganger i uka og må trenes og tøyes minst tre ganger om dagen hjemme..

Vi har uten tvil krav på hjelpestønad, men så til spørsmålet, jeg har pratet med flere på NAV og alle er enige om at vi har krav på stønaden, men noen mener vi først kan søke når ungen er et år gammel (og permisjonen over), mens andre sier vi har krav på den helt fra fødselen så sant ungen har ekstra behov... Noen som vet? Hun blir fulgt opp på Haukeland, og legen der sier de ikke pleier sende inn søknaden til NAV før ungene er ca 10mnd, men jeg har ei venninne på østlandet som har fått hjelpestønad helt fra fødselen. Har man barn med ekstra pleiebehov, har man krav på en økonomisk støtte uansett om man er i permisjon eller ikke sier de der..

Ganske forvirrende dette! Noen som vet, det skal vel egentlig være samme praksis over hele landet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare søk du, jo før jo bedre. Er ikke noe aldersgrense på det.

http://www.nav.no/page?id=380

Gå inn på denne og fyll ut søknaden med engang, lever den på NAV (så blir den registrert der med en gang) legg ved kopi av legejournal som sier mest mulig om skaden og hva "jobben" deres går ut på. Hvor mye tid dere bruker er veldig viktig å huske å få med, ikke glem noen ting, selv om det følse bagatellmessig.

Skrevet

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg har en gutt med Downs,og vi fikk støtte fra dag 1. Jeg hører også til Haukeland. Forklaringen jeg fikk var at hjelpestønad utbetales for det merarbeidet du har siden barnet har ekstra behov sammenlignet med barn på samme alder. Det var uavhengig av om du var i permisjon eller ikke. Jeg ville søkt så fort som mulig. Husk at du bare får tilbakebetalt for de tre månedene før du søkte.

Skrevet

Helt enig, søk så fort som mulig, saksbehandlingen tar 6 - 9 måneder, men så får du heldigvis etterbetalt fra den datoen du søkte. Vær også kritisk når du leser svaret fra NAV, fra den kanten vanker det ikke mer enn de akkurat ser seg nødt til å gi. Klag dersom du mener at de har gitt dere en for lav sats. Vi klarte å få høyere sats fordi vi klaget.

Skrevet

ekogm

Hvilken sats får dere? Vi har anket oss til sats 2 nå.

Skrevet

Tusen takk for svar jenter! Skal legges inn på Haukeland igjen til uka, så da skal jeg få legen hennes til å skrive ned alle opplysninger NAV trenger.. Den ene saksbehandleren på NAV mente at jeg i permisjonen allerede var "lønnet" av NAV for å være hjemme og ta meg av barnet mitt så jeg hadde ikke krav på noe ekstra. Men både her og i Bergen han jeg fått beskjed om at alle med denne typen fødselskade får hjelpestønad, spørsmålet var bare når en kan få det.

Skrevet

Ja, er ikke disse NAV - folkene riktig så morsomme iblant ? Be ihvertfall om å snakke med en sosionom på sykehuset. Sosionomene er bedre kjent med regelverket enn legene. Dette kan også være greit for å ha noen du kan henvende deg til i tilfelle du må eller vil klage på vedtaket.

• 1 måned senere...
Skrevet

vi fikk stønad tidlig, nettopp fordi vi drev med mye egentrening på jenta vår. fysioterapauten hjalp oss med søknaden og kunne fortelle hvilke ord Nav er glad i å lese når de skal innvilge penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...