Gå til innhold

Fredag kveld ble guttene mine født

Rakri

Anbefalte innlegg

Jippi:-)

Jeg er nå tvilling mamma til to nydelige gutter.

Fødselen ble forsøkt startet torsdag morgen. Det tok litt tid, kan man si. Det startet ikke skikkelig før fredag kl 14. Hadde da hatt 1-2 cm åpning siden kvelden før. Kl 17 var det blitt 3 cm, og de bestilte da epidural. O lykke!! Hadde veldig harde og lange rier. Prøvde ut lystgassen også frem til epiduralen kom. Klarte meg fint uten den etterpå, kjente da bare toppen på ria. Ca kl 19 var det 6 cm. Rundt åtte / halv ni kjente jeg trang til å bæsje, og kom meg opp på do. Da gikk vannet. Tilbake i senga sa jeg at nå tror jeg det er pressrier. Og det strømmet da inn minst 10 mennesker som snudde hele fødestua på hodet (hihi). Men de var veldig flinke, vi følte ikke noe kaos av noe slag. Tvilling en kom ut kl 21.12. Han heter Benjamin, var 3010 gram og 46 cm. Litt rart det der at man skulle trykke enda en baby.

Tvilling to jobbet de med fra utsida med det samme den første var ute. De stilte han fint inn fra tverr til hodeleie. Og så var det å trykke. Fikk beskjed om å trykke mellom pressriene også, om jeg klarte. Plutselig skjedde noe rart, han hadde snudd seg til seteleie.. Og da skulle overelegen ta i mot han. Presset og presset og så kom han ut 21.27.

Litt dramatikk: han pustet ikke, og var blå og slapp. Rett bort på et annet bord, fikk pustehjelp. Heldigvis kom det seg fort, men han måtte ned på intensiven. Pappaen gikk med han, mens jeg fikk den første på magen. Etter at jeg hadde dusjet og stelt meg etter to timer, gikk vi sammen med og så på tvilling to som heter Christian. Da var han kommet seg fint, og han sugde litt av puppen. Men de ville ha han i kuvøse en stund, iallefall den første natta.

Lørdag formiddag fikk vi han opp, og da ble han utskrevet, siden han viste så fin fremgang. De tar fortsatt mange blodprøver av han, for å følge opp bl,a blodsukker. Han er helt oppstukket i føttene, stakkars.

Men for et mirakel altså! Gled dere.

Fått dreis på ammingen av begge også, men venter med dobbelamming til vi kommer hjem. Ellers sover de mye, og må vekke dem for å gi dem mat ofte nok. Ikke så lett å vekke en sovende baby da;-)

Lykke til med resten av svangerskapet til dere andre.

Hilsen lykkelig tvillingmamma

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Tusen takk alle sammen for hilsen. Koselig.

De ble født i uke 38 +1 ved St.Olavs i Trondheim. Må skryte av dem som jobber her, for det er flinke folk i alle ledd. Tett og god oppfølging gjennom både svangerskap, fødsel og nå etterpå. Tvilling to har også fått mye ekstra oppfølging, og alt er fortsatt fint med han. Da vi så på opptakene av tvilling en hørte vi fosterlyden dale i bakgrunnen, og så en alarm. Ekkelt. Da tok jeg litt inn dramatikken. Men så endte jo alt godt, og man priser seg lykkelig over å ha vært i hendene på dyktige folk.

Nå spiser begge som bare det, ca hver 3-4 time. Satser på dobbelamming når vi kommer hjem. Ellers sover de stortsett når de ikke spiser, men ser de er litt mer våkne for hver dag. Det er et sånt mirakel dette, gled dere masse - virkelig dobbel glede;-) - og så var det ei her inne med tre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...