Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Noen som kan hjelpe? Fødte for over fem mnd siden. Fikk hemorroider under fødselen som jeg behandlet med Scheriproct både salve og stikkpiller i etterkant. Hemorroidene forsvant (iallefall utenfor endetarmsåpningen), men er svært plaget med at det sprekker i åpningen når jeg er på do. Hjalp ikke med Sceriproct, og vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. Har prøvd med Kalendulasalve og sinksalve. Kalendula hjelper litt, men det fortsetter og sprekke ved hvert toalettbesøk og det virker som om sprekkene "flytter seg". Det kommer nesten alltid friskt blod på slutten. Er det noen som har tips å komme med? Er litt lei av dette og vil gjerne bli helt bra igjen etter fødselen!
hokkolegg Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Jeg fikk også rifter ca 2 mnd etter fødselen. Det kom ganske mye blod ved hvert toalettbesøk, og det var så vondt at jeg ikke kunne tenke på å tørke meg med toalettpapir. Så jeg gikk hver dag og håpet at jeg skulle være hjemme når jeg måtte på do. Drakk Lactulose (Duphalac) hver dag for å smøre tarmen slik at avføringen kom lett. Jeg gikk i dusjen og spylte meg etter hvert toalettbesøk. Så smørte jeg meg med sinksalve. Det har jeg gjort i snart to mnd, og har gradvis blitt bedre. Men forsetter selv om jeg er bedre, for å hindre tilbakefall. Det er også veldig lurt å få mye mosjon, for da blir blodsirkulasjonen bedre, noe som jo bedrer sårtilhelingen. Eneste rådet jeg har å komme med er å være tålmodig og bruke sink og mosjonere.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Jeg fikk en stor sprekk 2 uker etter fødselen. Nå to år etterpå har den grodd ganske mye, men det er fortsatt en sprekk der som plager meg ved hvert toalettbesøk.. Jeg har vært på tre kontroller på sykehuset. Mine råd er basert dels på råd fra legene på sykehuset, dels på hva jeg har funnet ut at funker: - Først av alt; Du må gå til fastlegen og få resept på Nitroglyserinsalve. Denne skal smøres i rumpa 2-3 ganger om dagen i minimum 12 uker. Salven får du kun tak i på et sykehusapotek. Salven får muskelen til å slappe av og dermed å øker sjansene for at sprekken kan gro. Legene på siste kontroll jeg var på mente at dette var alfa og omega for å få riften til å gro. Du kan få vondt i hodet av salven, men det går over etter noen dagers bruk. Det er viktig å bruke hansker ved påføring, slik at du unngår å få salve på fingeren og dermed kan få dobbelt vondt i hodet. - Drikk MASSE Dupholac for å holde magen myk. Min fastlege mente at jeg kunne tredoble anbefalt dose i perioder. Jeg drakk 60 ml om dagen en periode (jeg ble utrolig hard i magen grunnet amming). Hard mage betyr at sprekkene sprekker opp ved hver avføring. Du må også drikke store menger med vann. - Smør litt matolje i rumpa før du skal på do. Dette er med å holde området mykt og kanskje du ikke sprekker så mye ved avføring. - Jeg ble anbefalt å ikke bruke toalettpapir men å gå rett i dusjen etter dobesøket. Jeg har begynt å vaske meg med podens våtservietter først og så gå i dusjen. Vasker med mild såpe fra apotek. Ha masse våtserietter i veska i tilfelle du må på do når du er ute. - Du kan smøre på zinksalve eller calendulasalve flere ganger om dagen, mellom nitroglyserinspåføringene. Du kan også forsøke Aloevera med propolis. - Hvis det gjør veldig vondt i flere timer etter avføring kan du bruke scheriproctsalven. Den demper betennelser. Jeg hadde god hjelp av denne i perioder, men kun for å redusere smerte. Sykehuslegene ba meg om å bruke denne salven i 10 dager, så en uke opphold, så i 10 dager igjen, en uke opphold og ny runde på 10 dager. Jeg skulle også bruke stikkpillene fra scheriproct i denne perioden. Dette roet ned området og reduserte smertene, men sprekken grodde ikke. - Jeg har en teori på at det hjelper å spise Omega 3 og Vitamin E for å styrke huden, men dette har jeg ikke noe vitenskapelig grunnlag for å hevde. - Jeg hadde så vondt de første månedene at jeg hylte når jeg var på do. Da hjalp det å smøre på bedøvende salve noen minutter før jeg skulle på do, og noen ganger også etterpå. Salven fikk jeg på resept. Jeg må bare ønske det lykke til. Ikke nøl med å gå til lege for å få salven jeg skrev om .
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Jeg begynte med srekker i endetarmen 1 uke etter fødsel. Jeg prøvde "alt" og legen gav med 1 uke til( da hadde jeg gått i 6 uker med grusome smerter.) så måtte jeg til spesialist. Legen hadde konstantert analfissur, men det grodde ikke. Gå på do tok lang tid. Måtte på med bedøvelse og ligge 1-2 timer Så fikk jeg tak i nitroglyserinsalve.(kostet 590kr!) Men fikk så mye hodepine at jeg ikke klarte å ta meg av mine 2 barn.(1mnd og 5 år)Jeg ble svimmel og fikk hjerteklapp, så jeg måtte bare kutte den ut. MEN så gikk jeg på apoteket igjen... Har prøvd alt som var i hyllene bortsett fra en krem som heter AC3. Den har fungert!!! Jeg er på 5 dagen uten smerter og livet er herlig igjen!! Tar laktulose enda, men trapper ned og er nå nede i 10 ml daglig. Den koster 199 og du kan ta på så mye du vil UTEN bivirkninger. Anbefales!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå