Gå til innhold

Svangerskapskurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som skal på det? Og er det vanlig å dra på disse kursene lenger egentlig? Sjelden jeg hører om noen som drar på de lenger, men vet at det fremdeles holdes på helsestasjoner rundt omkring. Er det egentlig nødvendig? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette er ditt første barn så kan du lik så godt dra på et kurs... hvorfor ikke? Du lærer masse som du kommer til å spørre her på bim i fremtida så da er det kanskje bedre å lære det fra noen som vet hva de snakker om.

Skrevet

Hva foregår på disse kursene, og hvor mange kvelder er det snakk om? :-)

Skrevet

Jeg og min samboer var på svangerskapskurs (privat, ikke på helsestasjon) når vi ventet vår første. Jeg hadde leste veldig mye i forkant, bøker, blader og på nettet, at jeg ikke syntes det var veldig mye nytt. Men allikevel var det gøy å treffe andre i samme situasjon og det beste var at vi fikk komme på besøk på fødeavdelingen og se en fødestue. Det føltes veldig bra å vite hvordan den så ut. Etter at alle på kurset hadde født møttes vi igjen og oppsumerte våre erfaringer og viste opp de små.

Mannen min syntes det var bedre enn meg da han ikke hadde lest så mye i forkant.

Skrevet

Får man besøke fødeavdelingen på forhånd?? Det høres jo ganske greit ut! :-) Er dette noe som dekkes, eller må man betale for kurset selv? Isåfall, hva koster det?

Skrevet

Japp, vi var inne på fødeavdelingen på Rikshospitalet en av de siste gangen på kurset. Dette var ikke noe vi betalte noe ekstra for men innigkk i kurset. Kurset var imidlertid privat og kostet litt, husker ikke helt men tror det var et par tusen kr.

Ikke alle kurs har besøk på fødeavdelingen, da det er mange sykehus som ikke tillater dette. Så her må man nok bare høre seg for om de ulike kursene om de har besøk på føden.

Kurset jeg var på finner du på www.jordmorsenteret.no som holder til på CC Vest, Lysaker i Bærum.

Skrevet

Tusen takk, skal undersøke hvordan det er her hvor jeg bor :-) Skulle veldig gjerne sett fødestuen før i Juni gitt! hehe

Skrevet

Synes ikke dette var noe vits. Nå hadde ikke jeg lest MASSE sånn mange andre gjør, men allikevel den boka du får gratis av legen (en om graviditet og en om fødsel) holder lenge. Fikk ikke noe mere ut av det kurset. I tillegg varte det i timesvis og jeg som hadde vondt i ryggen fra før måtte da sitte på en grusom pinnestol med den svære magen min. Gratis var det heller ikke. Går du til jordmorsamtale der du skal føde er det vel og vanlig å bli vist rundt på fødeavdelingen. Og ei fødestue er rett og slett et vanlig sykehusrom så ikke mye spennende egentlig.... Ja det er jo en sånn fødestol der da men den kom jeg meg aldri opp i uansett ;-) Et tips fra meg ang. fødsel er faktisk å innse at den ikke kan planlegges uansett. Det er bare å "go with the flow" du har ikke mye sjanse til å styre dette da kroppen tar fullstendig over. Eneste du burde tenke gjennom på forhånd er om du ønsker smertestillende (epidural) eller ikke. Den har jo sine pos. og neg. sider.

Skrevet

en får utdelt "brosjyrer" på ultralyd med ulike temaer en kan velge. Tror det koster 400,. per tema på Ullevål.

disse kursene er jo like mye for far, og jeg har hørt at de fleste pappaer synes det er veldig fint og nyttig. De har jo ofte ikke lest like mye som oss....

Vanlig å dra på kurs i uke 30-35 slik at det skal være ferskt i minne når fødselen kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...