Gå til innhold

Er dette normalt? Barseltårer eller depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte for ei lita uke siden og har ikke noe følelser for barnet, er bare kjempe sliten. Blir kvalm når jeg hører barnet gråter og vil bare legge han fra meg og gå.. Hører ellers bare om nybakte mødre som er så lykkelige og glade i det nye flotte barnet sitt.. Hos meg er det helt motsatt.. Er livredd for at dette ikke skal gå seg til og lurer på om noen andre har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg.

Jeg tror faktisk dine følelser er mer vanlige enn folk tør innrømme. Selv var jeg litt redd for å være en slik overromantisk mor som bare prater om babyen og ikke bryr seg om noe annet. Derfor ble jeg faktisk glad for at denne berømte morsfølelsen egentlig kom snikende over tid, ikke i en stor skyllebøtte det øyeblikket jeg fikk se jenta mi. Den følelsen som faktisk kom umiddelbart var en slags beskyttelsestrang, og det holder jo for babyen i begynnelsen. Jeg kunne også bli irritert når hun gråt, og jeg tenkte at herregud, hva er det jeg har begitt meg ut på?! Og når man vet at det er ingen vei tilbake, er det duket for depresjoner hvis du stresser med det.

La meg fortelle deg; du er helt normal. Jeg garanterer at morsfølelsen vil komme med tiden, så ikke stress mer med det. Sov når du kan, så mye du kan, for jeg tror at søvn er undervurdert i denne fasen. Få gjerne noen til å ta med seg gutten noen timer, det går helt fint. Ikke skam deg over følelsene dine. Det er ingenting i veien med deg. Ære være dem som opplever hele morsrollen som fantastisk fra dag en, men det er slett ikke alle.

Jeg føler virkelig med deg, men skyldfølelsen din er på feil grunnlag. Vi er liksom opplært til å tro at dette er så grenseløst vakkert, at man blir skuffet når man ligger der med en skrukkete baby som bare skriker - for å sette det litt på spissen, da. Skru ned forventningene et hakk, og gi deg selv tid. Vær obs på tegn på depresjon, men det er jo bare en uke siden du fødte, så mye mulig dette bare er baby blues og går over på noen dager.

Lykke til, jeg VET at det går fint med deg, bare du ikke er så streng med deg selv..

Klem fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...