Gå til innhold

Hvor sent har en 16åring lov å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sent utover kvelden har en 16åring lov til å jobbe egentlig?

Min lillebror har fått seg ekstrajobb som kjøkkenhjelp på et hotellkjøkken nå i julebordsesongen, og når han jobber senvakter er han ikke ferdig før til midnatt.....!

Synes at det er litt sent jeg, men jeg er ganske overbeskyttende mot broren min da =) Liker ikke at han er ute alene i midtbyen midnattstid en lørdag kveld =(

Skrevet

Tror de har lov å jobbe til 22 eller 24...

Skrevet

Så vidt jeg kan se utifra LO sine sider så skal:

"ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepiktige ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer, som omfatter tida mellom kl 23 og 06. Arbeid mellom kl 22 og 23 er ikke tillatt, med mindre arbeidets art gjør det nødvendig, eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid."

Spørsmålet er vel om gutten går på skolen - for da ser det ut til at det er andre regler. Du får søke på nettet!

Skrevet

Hmm, i helgene kan man vel jobbe hvor lenge som helst. Jeg jobbet i alle fall til 02.00 tiden på det meste når jeg var en 16-17 år.

Skrevet

Jeg jobba til 04 i helgene og 02.30 annen hver torsdag fra jeg var 17 år. Hva gjør vel det om han jobber litt sent, så lenge det ikke går ut over skole??

Du må huske på at lillebror ikke er så liten lengre...flott at han har fått seg jobb, en hard jobb er det han har fått, faktisk. Å bli kastet inn i serviceyrket/restaurant/bar når man er ung er en voldsom overgang. Mye eplekjekk oppførsel, sinnsykt mye sexprat om alle og alt som kan tolkes dit hen. Feks hvis du har pysete fingre/ømfintelig for varme har du "forhud på fingrene". Mye klyping i romper, sinnsykt høyt tempo, utålmodige kunder, mat som ikke må bli kald, oppvask på at nivå en husmor aldri har sett før, løping, glatte gulv.

En blir fort voksen, for å si det sånn, i en slik bransje og en lærer utrolig mye. Enten så takler man det eller så gjør man det ikke. Håper han trives! det er en bransje som ingen andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...